سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پروفسور کاظم محمدی در مراسم بزرگداشت خود مطرح كرد:

ثمره علم راستین، تواضع است

تنها جهل است که کبر، حسد و نوعی خودبرتر بینی را به همراه می آورد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم بزرگداشت «پروفسور کاظم محمدی» پژوهشگر حوزه قرآن، عرفان و فلسفه اسلامی عصر امروز با حضور جمعی از اساتید و فرهیختگان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم؛ محمود حکیمی یکی از فرهیختگان حاضر در این مراسم با ایراد سخنانی اظهار داشت: بسیار خوشحال هستم که در جلسه بزرگداشت پروفسور کاظم محمدی حضور دارم. من هر زمان که به خدمت ایشان رسیدم آثار ارزشمندشان را جهت استفاده در اختیار بنده قرار دادند.

وی افزود: بیشتر آثاری که از بنده ارائه شده است، مربوط به حوزه کودک و نوجوان است. در همین راستا مجموعه کتابی با عنوان «در مدرسه» از بنده به انتشار رسید که پیرامون چندین شاعر بزرگ کشور نگاشته شده است و در نخستین کتاب این مجموعه که مربوط به حضرت مولانا است، از آثار مرد بزرگی که امروز روز بزرگداشت اوست استفاده کردم. در واقع «در مدرسه مولانا» نخستین کتاب این مجموعه است که استفاده از آثار پروفسور محمدی علی الخصوص در زمینه شناخت مولوی برای بنده بسیار ارزشمند بود و تلاش کردم قسمتی از آن را با زبانی ساده برای نوجوانان روایت کنم.

حکیمی ادامه داد: در آثار این استاد بزرگوار از یک چیز بسیار لذت می برم و آن توجه به ابعاد مختلف اشعار مولوی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر چقدر انسان بیشتر کتاب های پروفسور کاظم محمدی را می خواند بیشتر به این آثار علاقمند می شود و همه ما افتخار می کنیم که با این مرد بزرگ آشنا هستیم. از بابت این بزرگداشت بسیار خوشحالم و از اینکه از هموطنان این نویسنده بزرگ هستم احساس افتخار می کنم.

در ادامه دکتر امینلو اظهار داشت: بنده پزشک و همشهری دکتر کاظم محمدی هستم و ایشان برای همه ما مایه افتخار هستند.

وی افزود: در بوستان ادب و در گلستان اندیشه بشری هیچ گلی زیباتر، با طراوت تر، رنگین تر و معطرتر از گل عرفان نروییده است. در حقیقت اگر گل های دیگر هم مقبول می شوند فقط از این بابت است که رایحه ای از این گل بر آن ها دمیده می شود.

امینلو ادامه داد: اگر ما اشعار حافظ را دوست داریم و همیشه برایمان زنده است، اگر غزلیات سعدی را همچون برگ های زرین نگهداری می کنیم و یا اگر دیوان شمس را می خوانیم و از خواندن آن به وجد می آییم، همه و همه به خاطر وجود رنگین و رایحه عرفان در این اشعار است.

وی اظهار داشت: باعث افتخار همه ما ایرانیان است که این گل زیبا در سرزمین ایران متولد شده و رشد و نمو پیدا کرد. بذر عرفان از سرزمین ایران به سمت غرب کشیده شد. در ادامه می توان گفت که آیات و مفاهیم انسان ساز قرآن با روحیه عرفانی ایرانیان درآمیخت و بزرگانی چون سنایی ها و عطارها خلق شدند.

امینلو در پایان خاطرنشان کرد: استاد کاظم محمدی این هنر را داشت که هم در زمینه دین و هم در باب عرفان دست به تحقیق بزند و این دو از هم جدایی ناپذیرند. دینی که پروفسور در رابطه با آن صدها کتاب را نگاشته است، دینی انسان ساز است که موجب تلطیف روحیه انسان می شود.

در ادامه مراسم پروفسور کاظم محمدی با ایراد سخنانی ابراز داشت: این همایش و همایش‌های این چنینی طبعا برای ارزش گذاری به حقیقت علم، دانش و معرفت اهل علم است. 

وی افزود: اگر به کتاب آسمانی قرآن بنگریم خواهیم دید که خداوند اولین کسی است که تجلیل از بزرگان را آغاز کرده است. خداوند همه پیامبران را یک به یک تجلیل کرده است و تا روزگار باقی است، باید این فرزانگی، پختگی و این شان عالم و نبی بودن همواره پاس داشته شود.

پروفسور محمدی ادامه داد: در حقیقت حرمت گذاشتن به عالم حرمت گذاشتن به حقیقت علم است. اما علم یک تعبیر ظاهری داشته و یک تعبیر باطنی که بیشتر ما گرفتار ظاهر هستیم و از باطن آن دور.

وی در توصیف عارف و عالم اصیل و حقیقی ابراز داشت: عارف به دنبال حقیقت علم است؛ آن هم از جایگاه حقیقی آن. همچنین وی با الفاظ میانه ای ندارد و هدفش معنا و باطن است که او را به ملکوت هستی رهنمون می سازد.

پروفسور کاظم محمدی در پایان خاطرنشان کرد: ماهیت علم نورانیت و پختگی است، درایت و کمال است. اما کسی که عالم است ولی حسود، متکبر و مغرور بوده و درد انسانی را متوجه نمی شود تنها نام عالم را یدک می کشد. زیرا عالم اگر از علم راستین برخوردار باشد، ثمره آن تواضع است و این تنها جهل است که کبر،حسد و نوعی خود برتر بینی را به همراه می آورد.

در پایان مراسم نیز از کتاب «در سایه‌سار مهر» نوشته نرگس گلپروری‌راد از شاگردان کاظم محمدی و تمبر مزین به نام این استاد فرهیخته رونمایی شد.
 
شایان ذکر است؛ اجرای موسیقی سنتی در دو نوبت، پخش کلیپ نگاهی گذرا بر زندگی، فعالیت‌های رسانه‌ای، دانشگاهی و تألیفات پروفسور محمدی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
 
انتهای پیام/




تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.