سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت؛

30 تا 40 درصد سرطان‌ها با تغذیه صحیح قابل پیشگیری است

حدود 30 تا 40 درصد سرطان ها، 50 درصد بیماری های قلبی و عروقی و 80 درصد دیابت نوع 2 با تغذیه صحیح قابل پیشگیری است.

زهرا عبداللهی مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: به طور کلی مطالعات انجام شده در جهان نشان می‌دهد حدود 30 تا 40 درصد سرطان‌ها با تغذیه صحیح و اصلاح الگوی غذایی قابل پیشگیری است.

وی اظهار داشت: همچنین حدود 50 درصد بیماری های قلبی و عروقی و 80 درصد دیابت نوع 2 با تغذیه صحیح و کاهش مصرف قند، نمک، چربی و افزایش مصرف سبزی ها، میوه ها و دریافت فیبر کافی قابل پیشگیری است.

مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: در مقایسه با کشور های جهان ارگانهای مختلفی در کشور وظیفه سلامت غذا و ایمنی غذا را از مرحله مزرعه تا سفره مردم کنترل می کنند و ما در حوزه سلامت غذا وضعیت مطلوبی را در کشور داریم. البته مشکلاتی نیز وجود دارد که در قالب تفاهم‌نامه ها و همکاری مشترک با وزارتخانه های دیگر در حال رسیدگی است.

عبداالهی اشاره کرد: بحث مصرف بی رویه سموم، دفع آفات و کودهای شمیایی مشکلی هست که وجود دارد و در حال حاضر با همکاری های مشترک وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی برنامه ها و پروژه هایی برای کنترل میزان مصرف سموم تعریف شده است.

وی افزود: برای آگاهی رسانی به مردم در خصوص آگاهی بخشی تغذیه ای در برنامه های جاری شبکه های بهداشت کشور، آموزش و مشاوره تغذیه و ارائه خدمات تغذیه ای به مردم و همه مراجعه کنندگان وجود دارد.

مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: در طرح تحول سلامت حدود هزار و 300 کارشناس تغذیه در مراکز جامع سلامت خدمات آموزش و مشاوره تغذیه به مردم ارائه می دهند، همچنین ایجاد طرح سفیران سلامت به کمک آموزش و پرورش در سطح مدارس، موضوع ایجاد الگوی غذایی صحیح به صورت بسیج های آموزش همگانی، همکاری با بهزیستی و حتی مهدکودک ها از جمله اقدامات مهم در این زمینه بوده است.

عبداللهی یادآور شد: وزارت بهداشت هر پنج سال یکبار آگاهی تغذیه ای و عملکرد مردم را طی بررسی ملی ارزیابی می‌کند و مطالعات نشان می دهد که وضعیت آگاهی مردم و نگرش آنها نسبت به غذا و تغذیه به طور قابل ملاحظه ای ارتقا یافته است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.