سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پژوهش در كشورمان به شكل فردی انجام می‌شود

پژوهش در ایران به صورت فردی توسط هنرمندان و پژوهشگران رخ داده است و پژوهش به شكل تخصصی و سازمان‌دهی شده وجود ندارد.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ محمد حسین ناصر بخت طراح صحنه، نمایشنامه‌نویس، كارگردان و پژوهشگر عرصه تئاتر با بیان این كه پژوهش نه تنها در زمینه هنر، بلكه در تمام بخش‌های جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار كرد: تاثیر پژوهش در زندگی انسان‌ها و تولیدات مختلف در تمام دنیا اثبات شده است.
 
وی درباره نحوه شكل‌گیری پژوهش در كشورمان گفت: پژوهش در ایران به صورت فردی توسط هنرمندان و پژوهشگران رخ داده است و پژوهش به شكل تخصصی و سازمان‌دهی شده وجود ندارد؛ چرا كه اساسا در مدیران و برنامه‌ریزان فرهنگی چنین نگاهی به پژوهش دیده نمی‌شود.
 
ناصر بخت با تاكید بر این كه پژوهش و كار پژوهشی متوقف نشده است، عنوان كرد: در كشور، پژوهش به شكل فردی انجام می شود و ارگان‌ها به این مسئله نپرداخته اند و علی‌رغم تمام دغدغه‌هایی كه مطرح می‌شود، كسی به این مهم به طور جد توجه نمی‌كند. همه می‌خواهند گزارش‌های مقطعی از فعالیت‌هایشان ارائه دهند و هفته پژوهشی كه برگزار می‌كنند نیز به دلیل ارائه همین گزارش عملكرد است.
 
این هنرمند عرصه تئاتر اهمیت پژوهش را غیرقابل انكار دانست و افزود: متاسفانه نگاه عمیق به پژوهش وجود ندارد و اگر نگاه عمیقی در این زمینه وجود داشت، بسیاری از خطاها در زمینه هنر رخ نمی‌داد. پژوهش در دانشمندان، علما و هنرمندان جا افتاده است، اما برای این كه بتوان از پژوهش استفاده كرد، باید سازماندهی صورت بگیرد تا كارهای پژوهشی تكرار نشود و از پژوهش استفاده شود و باعث ایجاد انگیزه در پژوهشگران شود. دانشگاه‌های ما باید پژوهش محور باشند و به عرصه تولید هنری نزدیك شوند، اما این اتفاق هنوز یك آرزو است.
 
وی ادامه داد: در میان كسانی كه در زمینه هنر كار می‌كنند هم ممكن است افرادی باشند كه آثار ضعیفی ارائه می‌دهند و با پژوهش میانه ای ندارند. اما آن‌هایی كه آثار برجسته ارائه می‌دهند به طور حتم پشت اثرشان درك علمی و اطلاعات بالا وجود دارد و چاره دیگری جز این ندارند. اگر هنرمندان بخواهند اثرشان مورد توجه قرار بگیرد باید پژوهش و تحقیق بیشتری انجام دهند. در جایی كه پژوهش نیست، با هنر بدلی رو به روییم و شك نكنید كه هنر اصیل با پژوهش همراه است.
 
محمد حسین ناصر بخت دكتری پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس، طراح صحنه، نمایشنامه‌نویس، كارگردان و پژوهشگر عرصه تئاتر است.
 
۲۵ آذر در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز پژوهش نامگذاری شده است و هفته پژوهش از  25 آذر ماه با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصمیم گیری نكنیم» آغاز می‌شود و تا 29 آذر ادامه دارد.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.