سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انصاری در نطق پیش از دستور شورای شهر تهران؛

مخالف را دشمن نبینیم و او را له نکنیم/ درخت نوپای انقلاب با تفرقه به خطر می افتد

عضو شورای شهر تهران بادعوت به وحدت گفت: دشمن انگاری مخالف سبب تفرقه می شود و درخت نوپای انقلاب تهدید می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در جلسه 312 شورای شهر تهران با عرض تبریک ایام هفته وحدت اظهار داشت: خوب است پس از ربع قرن از این شعار الهام بخش، بازنگری در گفتار و کردارمان را در دستور قرار دهیم که تا چه میزان از رمز وحدت در درون خود و برادران خودمان بهره برده ایم.

وی افزود: کنفسیوس حکیم حق داشت که وقتی از او پرسیدند اگر امپراتور شود چه خواهد کرد، پاسخ دادشروع به نوشتن یک لغت نامه خواهد کرد که مفاهیم را به کلمات برگرداند، زیرا وقتی که انسان ها زبان یکدیگر را نمی فهمند، چگونه ممکن است با یکدیگر تفاهم پیدا کنند؟

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این قصه پر غصه روزگار ماست، متفکران و صاحبان قلم و هنر و بیان در این کشور تحمل شنیدن سخن مخالف را نداشته و به انواع حیل سعی در خاموش کردن طرف مقابل نموده اند. چسباندن انگ های مختلف و انتساب اتهام های گوناگون و تخطئه شخصیت از جمله مصادیق این جنگ روانی است.

انصاری یادآور شد: این مسئله باعث گشته عظیم ترین سرمایه های فکری و فرهنگی جامعه ما در طول تاریخ در مغاک فراموشی و انزوا قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مگر نه اینکه مولوی ها، حافظ ها و غیره در زمان خود با انواع سب، دشنام و اتهام و حملات روبرو شدند افزود: چرا روشنفکران و صاحبان قلم و اندیشه در این کشور زبان یکدیگر را به سختی می فهمند؟

انصاری ادامه داد: چرا این کشور از تجربه های تاریخی خود درس نمی گیرد و همیشه تاریخ در حال آزمون و خطا است؟ آری باید با تاسف اقرار کرد ملتی که تاریخ خود را فراموش کند، جریمه او تنها همین کافی است که باید بسیاری از تجربه های تاریخی را دوباره تجربه کند و مجازاتش همین بس که ناچار است بسیاری از آزموده ها را از سر نو بیازماید زیرا که «به ز تجربه آموزگار نیست» البته باید تاکید کرد نقد افکار و افراد و نشان دادن نقاط ضعف و قوت اندیشه ها امری بسیار پسندیده است ولی رعایت عدالت و انصاف نمی بایست هیچگاه فراموش گردد.

عضو شورای شهر تهران با ذکر جمله ای از دکتر شریعتی گفت: به قول دکتر شریعتی که گفت: قضاوت هر کس برجسته ترین نشانه شخصیت اوست، امید است عموم مدعیات صحنه فرهنگ و سیاست به پیروی از اسطوره همیشه تاریخ مولی موحدین علی علیه السلام که به دشمن تا دندان مسلح خود عمربن عبدود نیز کوچکترین بی احترامی روا نداشت با رعایت انصاف و حقمداری و با زبان لین و جدال احسن با مخالفان خود برخورد نمایند.

وی خاطرنشان کرد: شاید اگر فرصتی پیدا می شد و اندیشه می کردیم در جستجوی چرایی این همه نفرت پراکنی بر می امدیم. سخنان ما آکنده از خشم است و خشونت. داوریمان درباره دیگران با غبار کینه پوشانیده شده است. بی مهابا داوری می کنیم آن قدر به دشمن پنداری و دشمن انگاری عادت کرده ایم که خودمان را نیز به دست فراموشی سپرده ایم. 

وی با بیان اینکه تصویر هایی که ترسیم می کنیم سرشار از خشم است و کینه توزی. هرکس با ما نیست دشمن ماست گفت: هر کس جز ما بیاندیشد بر خطاست. هر کس جز ما را بخواند دچار اشتباه است. مرزهای خودی و ناخودی که ترسیم می کنیم پایانی ندارد. نفرتی که در واژه ها جای می دهیم به انتها نمی رسد. گویی ما قاصدک های خشم و خشونت و دشمنی و کینه ورزی شده ایم.
عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: برای بیان این خشم هیچ هیچ مرز و محدودیتی هم نداریم. هر کس در دایره فکری ما نمی گنجد در دایره دشمنان جای می گیرد و هر کس در این دایره جای داده شد دیگر هیچ حریم و امنی ندارد تهمت و توهین، افترا مرزی ندارد. برای بیان دیدگاه های فرهنگی از واژه های نظامی بهره می جوییم یا سنگر بندی می کنیم یا بمباران و یا هجوم و حمله.

انصاری یادآور شد: برای بیان نظرات سیاسی از درهم کوبید شدن و پوزه به خاک مالیدن و له کردن و زیر پا گذاشتن بهره می گیریم. با تبادل فرهنگی و با سازش سیاسی و مفاهیم برد – برد بیگانه ایم. هر کس که با ما نیست در هم شکسته است و ناتوان و بی بنیاد و هرکه با ما نیست سرچشمه شر و فساد. هرکس با ما زاویه داشت، دشمن است و بیگانه و یا ابزار دست  بیگانه و هرکه با ما بود نیک اندیش است.

وی گفت: برای ایجاد دشمنی و کینه توزی هیچ پرده ای در کار نیست اگر به پیشینه فرهنگی خویش افتخار می کنیم آیا این روند و این نگرش و این رفتار به تقویت بنیان فرهنگی می انجامد؟! آیا با این روند فرهنگ و اخلال با قی می ماند؟ آیا با این روش مایی میماند که با دیگران بجنگد و بر طبل پیروزی یکوبد؟

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: گاهی که اسیر اسر نفرت پراکنی می شویم بیش از انکه به دیگران زیان برسانیم خویش را و روح خویش را آزرده می سازیم. نفرت پراکنی ما را در خودمان می کشد. روح خودمان را اسیر می کند آرامش خودمان را می زداید آسایش روان ما را از ما می گیرد!!

انصاری تذکر داد: نفرت پراکنی جان ها را می میراند ما را اسیر خشم و نفر و بدخواهی می کند ما همه اسیر شده ایم و گمان می کنیم که پیروز می دانیم. امروز جامعه اسلامی ما بیش از گذشته نیازمند آرامش و اعتدال است. بادهای تند خشونت ارعاب و تهدید درخت نوپای انقلاب شکوهمند اسلامی را تکان می دهد.

عضو شورای شهر تهران توصیه کرد: آنانی که دل به ایرانی آباد و آزاد بسته اند و خود راوارث خون پاک هزاران شهید سرافراز وطن می دانند باید بیشتر از دیگران در زمینه ایجاد جو آرامش در جامعه مشارکت و فعالیت داشته باشند. مواظب باشیم درخت نوپایی که به طوفان سرخم نکرده ممکن است به تبری بشکند.

وی افزود: امروز ضرورت ایجاد وحدت بین نیروهای انقلاب اجتناب ناپذیر است،کینه ها و کدورت ها را کنار بگذاریم و خیراندیشان، اصلاح طلب و اصولگرا در جهت ایجاد بستر گفتگو و مفاهمه و تکیه بر اشتراکات و رفع سوءتفاهمات، وحدت مشفقانه و نقد منصفانه را در دستور کار قرار دهند که جامعه سخت در تکاپوی حل مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کند و در باتلاق مشکلات روزمره زندگی می باشند و هر پیام وحدت بخش و امید آفرین می تواند فردای بهتری را برای ایران اسلامی رقم بزند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.