سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سردار مهماندار مطرح کرد؛

ترافیک تهران با یک تلنگر به کما می‌رود/ تغییر ساختار ترافیکی اجتناب‌ناپذیر است

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: با توجه به بیماری ترافیک پایتخت شاهدیم با یک تلنگر این بیمار به کما می‌رود و با یک برف و باران و برگزاری نمایشگاه، تهران قفل می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در نشست خبری که امروز برگزار شد با اشاره به برنامه‌های خود اظهار داشت: امروز موضوع نظم یکی از مسائل مهم در شهر تهران است و بی‌نظمی‌های ترافیکی در ابعاد مختلف آزاردهنده است که عدم احترام به قوانین باعث شده مشکلاتی برای سایر شهروندان به وجود آید و قطعا برخورد با ناهنجاری‌ها یکی از برنامه‌های اصلی ماست که البته آموزش و اقدامات فرهنگی در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین متأسفانه غیر از محدودیت‌های معدودی که وجود دارد، شاهد عدم سازماندهی تردد در شهر تهران هستیم. مثلا توزیع مواد غذایی همزمان با اوج ترافیکی صبحگاهی انجام می‌شود و این به معنای آن است که هرکس هر زمان و به هرشکل از معابر تهران استفاده می‌کند که نیازمند ساماندهی مکانی و زمانی است که به بغرن‌جتر شدن وضع ترافیک پایتخت می‌انجامد.

سردار مهماندار با اشاره به افزایش وسایل نقلیه و افزایش تقاضای سفر گفت: متاسفانه در ساعاتی از صبح و بعدازظهر معابر تهران اشباع می‌شود و در مناطق ٣،٢،١٢ و ١، ٢٥ درصد بیش از ظرفیت معابر خودرو به آن وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: صبح و عصر متأسفانه تهران در تسخیر خودروها است و حتما باید برای حل مشکل، محدودیت زمانی و مکانی تردد ایجاد کنیم.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: با توجه به بیماری ترافیک پایتخت شاهدیم با یک تلنگر این بیمار به کما می‌رود و با یک برف و باران و برگزاری نمایشگاه، تهران قفل می شود.

وی با بیان اینکه حل این مشکل نیازمند تصمیم کلان کشوری است گفت: امروز به جایی رسیده ایم که مسئولین و مردم با یکدیگر هم صدا هستند و این بهترین فرصت برای حل مشکل است.

سردار مهماندار شورای عالی ترافیک را مسول سیاست گذاری برای حل این مشکل دانست و افزود: علی‌رغم مسئولیت پلیس که تنها اجرای قوانین است، پلیس حتما پیشنهاد دهنده برای اعمال محدودیت و ممنوعیت به منظور حل این مشکل خواهد بود.

وی با بیان اینکه اعمال هرگونه محدودیت و ممنوعیت ابعاد اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت اضافه کرد: با توجه به بار اقتصادی و اجتماعی تصمیم گیری ها، حتما باید ابعاد مختلف آن را دید و باید با خرد جمعی به این موضوع نگریست.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، افزود: امروز به نقطه ای رسیدیم که تغییر در ساختار ترافیکی تهران اجتناب ناپذیر است و حتما باید تغییر داده شود.

وی با تأکید بر اینکه باید برنامه ریزی کوتاه و میان مدت به دنبال حل ترافیک شهر تهران باشیم گفت: کاهش تعداد خودرو در اختیار پلیس نیست اما می‌توان با تمرکز بر برخورد با تخلفات ساکن، سرعت در رسیدگی به تصادفات و غیره اقدامات تسهیل کننده ترافیک را تشدید کرد.

سردار مهماندار افزود: همچنین با همکاری شهرداری به دنبال اصلاح هندسی معابر نیز هستیم ولی قطعا اصل موضوع تعداد خودروها در تهران است چراکه در ساعات اوج، ٦٧ درصد معابر در تسخیر خودروهای شخصی است و تنها  ٤ درصد جابجایی افراد را انجام می دهند. امروز ١١دوربین نظارتی هوشمند اجازه می دهد ترافیک را به صورت جامع نگاه کنیم و با استفاده حداکثری از پرسنل، اندمی از بار ترافیکی  بکاهیم.

وی در ادامه افزود: عدم احترام به قوانین و مقررات ،عدم سازماندهی تردد، برگزاری نمایشگاه ها از جمله عوامل مهمی هستند که منجر به ترافیک می شوند.

سردار مهماندار بیان کرد: توزیع مواد غذایی در سطح شهر باعث ترافیک های صبحگاهی و عصرگاهی می شود و باید در این حوزه تصمیمات جدی گرفته شود و توزیع مواد غذایی در یک زمان دیگر انجام شود.

وی گفت: در شهر تهران فقط شاهد ورود خودروها به ناوگان هستیم و خبری از خروج و کم شدن خودروها نیست، حتی تردد ها در شهر به دلیل وجود اماکن و اقامتگاه‌های تفریحی و تجاری و غیره افزایش یافته است، با این اوصاف ظرفیت معابر شهری در تهران اشباع شده است، حتی 25 درصد بیشتر از ظرفیت معابر شاهد ترافیک هستیم.

سردار مهماندار اذعان کرد: با توجه به اینکه تقاضای سفر در شهر بالا است، در صبح و عصر، شهر در تسخیر خودروهاست و این شهر به مانند یک بیماری است که با یک تلنگر به کما می رود، این در حالی است که معابر ظرفیت اضافی ندارند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: برای وضعیت ترافیکی شهر تهران باید سیاست گذاری شود و این سیاست گذاری با پلیس نیست و می بایست مراجع بالادستی همچون شورای عالی ترافیک شهرهای کشور تصمیم گیری کند، حتی در این موضوع بخش های دولتی هم بهتر است کمک کنند.

به گفته این مقام مسئول: هیچ نهاد و دستگاهی نمی تواند به تنهایی مشکل ترافیک را حل کند.

سردار مهماندار افزود: پلیس برای کاهش ترافیک اقدامات کوتاه مدتی را انجام داده که از جمله آن می توان به برخورد با تخلفات ساکن و افزایش سرعت رسیدگی به تصادفات اشاره کرد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره طرح LEZ گفت: طرح کاهش (LEZ) هیچ تأثیری بر ترافیک ندارد و فقط جنبه زیست محیطی دارد که به منظور کاهش آلودگی هوای شهر، اجرایی شد.

وی عنوان کرد: در شهر تهران هزار و 100 دوربین نظارتی وجود دارد که از این طریق به صورت جامع نظارت و کنترل بر ترافیک را داریم، همچنین از حداکثر توان پلیسی خود برای تسهیل رسانی در امر ترافیک استفاده می کنیم.

سردار مهماندار گفت: از ابتدای سال با 6 هزار و در یک ماه اخیر با هزار و 400 پلاک مخدوشی برخورد شد و علاوه بر توقیف خودرو، مالک خودرو به دادسرا معرفی شد، همچنین برابر قانون از 6 ماه تا یکسال حبس برای این رانندگان در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص خودروهای فاقد معاینه فنی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون 600 هزار بار جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی صادر شده که البته این به معنای اعمال قانون 600 هزار وسیله نقلیه نیست، چرا که در بعضی موارد یک خودرو طی روزهای مختلفی به دلیل نداشتن برگه معاینه فنی، جریمه شده است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پایان به برگزاری نمایشگاه های پر مخاطب در نمایشگاه بین المللی واقع در اتوبان چمران اشاره کرد و اظهار گفت: برگزاری نمایشگاه پرمخاطب مگر چقدر می ارزد که آسایش و اعصاب مردم را برهم زند؛ هیچ مصلحتی در برگزاری نمایشگاه پرمخاطبی در نمایشگاه بین المللی واقع در اتوبان چمران نیست، چرا که نه تنها چمران، بلکه معابر بزرگراهی دیگری همچون صدر ، نیایش و ولیعصر و غیره را درگیر ترافیک می کند، حتی برای برگزاری نمایشگاه پلیس هیچ نقشی ندارد و از زمان و مکان نمایشگاه ما را در جریان نمی گذارند و این خود در امر ترافیک برای پلیس و مردم، مشکلاتی را به وجود می آورد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.