سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قیمت گذاری در مراکز توزیع به سود مصرف کننده تمام می شود؟

کارشناسان در برخی موارد قیمت گذاری در مراکز توزیع را لازمه ایجاد فضای رقابتی دانسته و سلامت بازار را از نتایج اجرای این طرح بشمار می آورند.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحبت های اخیر خود نسبت به قیمت گذاری کالا و خدمات در مراکز تولید موضع گیری کرده است و اعتقاد دارد این امر باید در بخش توزیع صورت گیرد.

 برخی کارشناسان معتقدند  تا زمانی که  بخش های ذی‌ربط در توزیع کالا و خدمات نقش خود را بطور کامل اجرا نکنند موجب ورود واسطه ها و دلالان خواهد شد و این افراد سودجو ضربه مهلکی ناشی از سود حاصل از زنجیره های تامین به مصرف کنندگان وارد می‌کنند.

گفتنی است فراهم کردن زمینه  برای تحقق رقابت پذیری کالا در سطح بازار های داخلی و خارجی یکی از اولویت های مهم اقتصادی است که انتظار می رود با قیمت گذاری در مراکز توزیع این اهداف کلان اقتصادی به حقیقت نزدیک شوند.

حسین گروسی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قیمت گذاری در مراکز توزیع باید بر مبنای عرضه و تقاضا صورت گیرد، اظهار داشت: فضای رقابتی برای تولیدکنندگان باید از سوی دستگاه های نظارتی در بازار فراهم شود تا این امر به زیان تولید کننده و مصرف کننده منجر نشود.

گروسی با اشاره به اینکه ایراداتی بر قیمت گذاری در مراکز توزیع وارد است، بیان کرد: قیمت گذاری کالا در مراکز توزیع، حاشیه هایی در بازار ایجاد می‌کند لذا بهتر است قیمت گذاری کالا در مراکز تولید صورت گیرد  تا شاهد سود قابل توجه واسطه ها و ضایع شدن حق تولیدکنندگان نباشیم. 

این کارشناس اقتصادی در پایان اذعان داشت: ادامه‌ی روند تعیین نرخ کالا در مراکز تولید،  تولید کنندگان را به سمت تهیه مواد اولیه با قیمت مناسب‌تری سوق می دهد تا بتوانند با عرضه کالای ارزان قیمت به بازار فضای رقابتی را تقویت کنند.


اجرای این طرح سلامت بازار را به همراه دارد

محمد بیاتیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت گذاری کالا در مراکز توزیع و ایجاد فضای رقابتی وضعیت مناسبی برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در بازار ایجاد خواهد شد و براساس این طرح قیمت و تداوم تولید کالا برحسب تقاضا در بازار تعیین می شود.

بیاتیان درخصوص قیمت گذاری در مراکز توزیع  بیان کرد: سازو کار مناسب اجرای این طرح اگر بدرستی اعمال شود کالاها بدون حضور واسطه و بطور  مستقیم به دست مصرف کنندگان می رسد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اجرای این طرح اگرچه در ابتدا با نا به سامانی‌هایی همراه است، اما در بلند مدت  نفع تولیدکننده،مصرف کننده و سلامت بازار را نیز به همراه دارد.

 کاهش قیمت کالا در گرو قیمت گذاری در مراکز توزیع

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: قیمت گذاری در مراکز توزیع تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله زمان، شرایط  توزیع و اقتصادی قرار دارد از این رو می تواند نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را بطور موازی در بر داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری در مراکز توزیع زمینه را برای رقابت میان تولیدکنندگان فراهم می آورد، افزود: با اجرای این طرح نه تنها قیمت ها افزایش نمی یابد بلکه در شرایط رقابتی سالم نرخ نهایی کالا برای مصرف کننده با کاهش رو به رو می شود.

بائوج لاهوتی تصریح کرد: قیمت گذاری برخی کالاهای اساسی با در نظر گرفتن شرایط بازار از سوی تولیدکنندگان مشکلی به همراه نخواهد داشت.

قیمت های کاذب بلای جان بازار

قاسم علی حسنی عضو هیئت رئسه اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در مورد قیمت گذاری کالاها اظهار داشت: بسیاری از قیمت های کالاهای مختلف کاذب بوده و در قیمت گذاری ها شرایط و منفعت مصرف کننده درنظر گرفته نمی شود.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون قیمت کالا از تولید تا مصرف نباید بیش از 24 درصد افزایش یابد بیان کرد: در برخی کالاهای وزنی اوزان غیرمتعارف وجود دارد درحالیکه این امر موجب گران فروشی شده است.

حسنی تصریح کرد: در فعل و انفعالات اقتصادی این مصرف کننده نهایی است که همیشه متضرر می شود و برای جلوگیری از این امر باید قیمت گذاری ها در راستا حمایت از مصرف کننده انجام گیرد.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه برخی تولیدککندگان فقط به فکر حفظ قفسه های فروشگاههای زنجیره ای هستند عنوان کرد: برخی کالاها با تخفیف 50 درصدی در فروشگاه ها عرضه می شود که این قیمت ها کاذب و بازار دچار مشکل کرده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.