سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

کسب مقام اول سامانه متا توسط وزارت راه و شهرسازی خراسان رضوی

سرپرست اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: درزمینه ثبت اطلاعات مکانی وزارت راه و شهرسازی مقام اول را کسب کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کامیار اخوان رضایت افزود: سامانه "متا" با هدف گردآوری، اشتراک‌گذاری و تبادل انواع نقشه‌ها، فایل‌ها و لایه‌های اطلاعاتی مکان‌محور وزارت راه و شهرسازی طراحی و تولید گردیده است.

وی تصریح کرد: ایجاد یک کتابخانه داده مکانی، کاهش موازی‌کاری در تولید داده‌های مکان‌محور و نزدیک شدن به بازار داده مکانی از مهمترین دستاوردهای این سامانه پیش‌بینی می‌شود، این نرم‌افزار در بستر وب، با معماری متمرکز (central) و کاملاً مستقل از سایر نرم‌افزارها در سال 1394 طراحی و تولید گردیده است.

وی ادامه داد: ازتابستان امسال با همکاری مدیریت­های شهرسازی، املاک، راهسازی، مسکن، اداره عمران و بهسازی و واحد GISاین اداره کل، فعالیت خود را در راستای ثبت داده‌های مربوطه در سامانه «متا» آغاز کرده است.

سرپرست اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: استان مان با ثبت بیش از 54 هزار لایه که شامل تقریباً نیمی از اطلاعات کل سامانه است، با اختلافی بسیار زیاد از سایر استان‌ها در جایگاه نخست کشور قرار دارد و سه نفر از همکاران این اداره کل جزو پنج نفر اول فعال‌ترین کارشناسان کشور می باشند.

اخوان رضایت با اشاره به ویژگی های سامانه " متا" افزود: کاربرد وسیع داده‌های مکان‌محور در وزارت راه و شهرسازی، استفاده از داده‌ها و نرم افزارهای GIS را ضروری کرده است، ولی از طرفی به سبب عدم اشتراک‌گذاری صحیح داده‌ها و از سوی دیگر به سبب پراکندگی فعالیت‌هایGIS در سطح کشور، جایگاه، اهمیت و کاربرد داده‌‌هایGIS و بانک‌هایGIS به درستی مشخص نشده است.

وی ادامه داد: فرهنگ بهره‌گیری ازGIS تا کنون نهادینه نشده و صرف الزامات و دستورالعمل‌های بالادستی اجرای این مقوله چندان راهگشا نخواهد بود و گام نخست در نهادینه‌شدن این فرهنگ تنها زمانی میسر می‌شود که کاربران و کارشناسان ستاد و بدنه وزارتخانه از وجود داده‌های مکانی مورد نیاز خود و به‌روزبودن آن‌ها اطمینان یافته و همچنین دسترسی به این داده‌ها به سهولت برای آن‌ها ممکن باشد.

سرپرست اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از راهکارهای شناخته شده برای حل این مسئله، پیاده‌سازی سامانه هایClearinghouse سازمانی و ملی است که می‌توان آن را به نوعی شبکه به اشتراک‌گذاری و تبادل داده‌های مکانی در سطح سازمان، وزارتخانه و در نهایت در سطح ملی دانست و Clearinghouse وزارت راه و شهرسازی در این راستا با معماری متمرکز(central) و در بستر وب طراحی گردیده است.

انتهای پیام/ ف.غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.