سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روحانی در دیدار جمعی از علما و نمایندگان اهل سنت سراسر کشور:

منشور حقوق شهروندی به زودی رونمایی می‌شود/ تنوع اقوام و مذاهب نه تهدید امنیت؛ بلکه فرصتی بزرگ برای وحدت است


رئیس جمهور گفت: تنوع اقوام و مذاهب نه تهدید امنیت؛ بلکه فرصتی بزرگ برای وحدت و توسعه ملی است.


به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان امروز یکشنبه (21 آذرماه) در جمع علمای اهل سنت سراسر کشور سخنرانی کرد.

گزیده ای از سخنان رئیس جمهور به شرح ذیل است:

* تنوع اقوام و مذاهب نه تهدید امنیت؛ بلکه فرصتی بزرگ برای وحدت و توسعه ملی است

* برنامه دولت حداکثر استفاده از قومیت ها و مذاهب برای همگرایی و تقویت وحدت فرهنگی و ملی است

* بزودی منشور حقوق شهروندی رونمایی و گزارش اجرای آن سالانه به مردم ارائه می شود

* تهدید امنیتی از مذهب و قومیت سوال نمی کند؛ تهدید برای همه ما و قدرت ملی متعلق به همه ماست

* به وزرا مداوم تاکید کرده ام که معیار انتصاب ها شایسته گزینی از همه اقوام و مذاهب باشد


رئیس جمهور در آغاز سخنان خود در جمع علمای اهل سنت ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) و هفته وحدت، گفت: پیامبر(ص)، نوری عالم تاب، دردانه خلقت و اشرف مخلوقات عالم است که راه و مسیرش باید اسوه و الگو برای همه مسلمانان باشد.

وی  افزود: همواره در کشورهایی که دارای تنوع قومی یا مذهبی هستند، دو دیدگاه در برخورد با این مقوله حاکم بوده است، یک تفکر، تفکر اقتدارگرایانه مرکزیت بر مبنای این است که اقلیت‌ها همواره به عنوان مشکل و تهدید تلقی شده و به تنوع اقوام و مذاهب به عنوان مسأله ای امنیتی نگریسته می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه وقتی به موضوعی با نگاه امنیتی بنگریم، لوازم و تبعات خاص خودش را به همراه خواهد داشت، ادامه داد: شاید در دوره رضاخانی چنین تفکری حاکم بود که مرکزیت فلات ایران باید دارای یک قدرت برتر باشد تا بتواند کاملاً‌ بر اقوام دیگر و بر مناطق مرزی تسلط قهرآمیز داشته باشد و این مبنایی است که هنوز هم برخی از کشورها به دنبال آن هستند.

روحانی تاکید کرد: نگاه به اقوام و مذاهب مختلف به عنوان یک فرصت و مزیت برای همزیستی مسالمت‌آمیز را مبنایی دیگر در برخورد حاکمیت با تنوع قومی و مذهبی در یک کشور است و در برخی کشورها این مبنا وجود دارد که همه اقلیت‌ها نیز باید از حقوق شهروندی برابر استفاده کنند.

وی افزود: مبنای جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب بر پذیرش تنوع مذهبی، قومی و فرهنگی بوده و در این راستا حتی خرده فرهنگ‌های زیر لوای فرهنگ بلند اسلامیت و ایرانیت را زیبا و به عنوان فرصت و نه تهدید می‌دیده است.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه امروز امکانات در مناطق مرزی نسبت به مرکز کشور از تعادل برخوردار نیست، مناطق و استان‌های مرزی ما جدای از مسأله قومیت و مذهب چه در مناطق شیعه نشین و چه مناطق سنی نشین دارای مشکلات هستند و این تعادل باید ایجاد شده و طرح‌های عمرانی و صنعتی بزرگ در مناطق مرزی اجرا شود چرا که سود، منفعت و مزیتی ملی به دنبال خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: تحول در بندر چابهار و تبدیل آن به یک بندر ارتباطی بین قاره‌ای یکی از طرح‌های بسیار مهم دولت تدبیر و امید است، تلاشی که در راستای توسعه بنادر انجام شده بیشتر به خاطر جذب سرمایه و مشارکت خارجی بوده است، یکی از مسایل مهم در بسیاری از سفرها و ملاقات های خارجی مشارکت در توسعه بندر چابهار، اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و از زاهدان به خراسان جنوبی و راه‌آهن سرخس است که در نهایت موجب اتصال دریای عمان به آسیای مرکزی، چین، روسیه و اروپای شرقی، مرکزی و حتی غربی خواهد شد.

روحانی  با بیان این که اگر این بندر فعال و راه آهن آن متصل شود، ثمرات ارزشمندی خواهد داشت، اظهار داشت: تلاش دولت سرعت بخشیدن به طرح های استانی و ملی است تا مردم زاهدان و دیگر بخش های استان سیستان و بلوچستان از نعمت گاز بهره مند شوند.

رئیس جمهور تاکید کرد: گاز در حال حاضر به برخی از مناطق استان رسیده است و امیدواریم در آینده نزدیک به زاهدان برسد و قولی که در سفر استانی داده شد، اجرایی شود، البته ممکن است قول های سفر استانی به طور کامل اجرا نشده باشد ولی اراده و تلاش دولت این است که برنامه ها اجرایی شود، هر چند اشکال از ما نیست.

روحانی ادامه داد: کشور به دلیل کاهش قیمت نفت از نیمه دوم سال 93 و سال 94 با کاهش درآمد مواجه شد ولی دولت همواره به مسیر خود ادامه می دهد.

رئیس قوه مجریه گفت: برنامه دولت این است که از تنوع قومی حداکثر استفاده را برای تعالی فرهنگی و غنی سازی فرهنگی کشور ببریم. در فرهنگ ایرانی آنچه بلوچ، کرد، ترکمن و دیگر اقوام به ما می دهد و آنچه از ما بازمی گردد، ایرانیت است که همانند دریاچه ای است که آب های ورود دارد که آن دریاچه را غنی می کند و بعد همگان از آن استفاده می کنیم.

وی افزود:  فرهنگ غنی ایران بخش بزرگ آن ترکیب یافته از اقوام و مذاهب مختلف است، مگر از کتاب، تفاسیر و تاریخ اهل سنت و عرفان اهل سنت استفاده نمی کنیم، امام راحل (ره) از محی الدین عربی و فسوس نام می برند، ما منبع غنی به نام اسلام داریم که دانشجویان شیعه و سنی از آن استفاده می کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه افتخارات ما هیچوقت بر مبنای مذهب نبوده است اظهار داشت: همواره به سعدی و مولانا فخر می کنیم و بحث شیعه و سنی نداریم.

وی ادامه داد: بحث فرهنگ عاشورا و امام حسین(ع) بحث شیعه و غیر شیعه نیست، بحث مبارزه با ظلم ، مبارزه با دیکتاتوری و مبارزه با فساد است. امام حسین(ع) از آزادی و آزادگی صحبت می‌کردند، علت این که این همه قلوب عالم جذب این امام بزرگوار شده‌اند، به خاطر این است که تفکر امام حسین را در قالب جهان شمول و انسان‌شمول دیدیم.

روحانی افزود: ما در انقلاب اسلامی هیچ گاه بحث این قومیت یا آن قومیت یا این مذهب یا آن مذهب نداشتیم، فقط بحث انقلاب اسلامی ملت ایران بود، لذا امروز مشکلاتی که در کشورمان وجود دارد،  مشکلات شیعی، سنی، یهودی یا مسیحی نیست یا مشکلات ادیان نیست، بلکه مشکلات همه ما ایرانیان است.

رئیس جمهور تاکید کرد: نخستین مشکل ما در کشور، اشتغال و مبارزه با بیکاری، تورم، حل تورم، مسئله آب و محیط زیست است، وقتی دود تهران را می‌گیرد شیعه و سنی و مسیحی و مسلمان نمی‌شناسد و این مشکلات مشکل همه ما است.

روحانی یا بیان اینکه به زودی منشور حقوق شهروندی را رونمایی می‌کنیم، تصریح کرد: یکی از وعده هایی از ابتدای دولت داشتیم انتشار منشور حقوق شهروندی بود که ان شاء الله در آذر ماه این کار را انجام می دهیم و در جلسه ای با حضور حقوقدانان کشور آن را رونمایی می‌کنیم.

وی افزود: منشور حقوق شهروندی پس از نهایی شدن در سراسر کشور منتشر خواهد شد و باید مورد اجرا در سراسر کشور قرار گیرد البته در پایان این منشور قول داده ایم و از مردم خواسته ایم که مشکلات را بگویند و اگر تکمیلی لازم بود سالانه به این منشور حقوق شهروندی افزوده شود و اگر در برخی موارد نیاز ارائه لایحه ای به مجلس شورای اسلامی بود تا قانون شود، انجام خواهد شد.

رییس جمهوری تصریح کرد: هر کس شهروند ایران است، فارغ از قومیت و تنوع مذاهب، مشکلات محل زیست آنها را پیگیری خواهیم کرد و مسیری را که انتخاب کرده ایم مسیر وحدت بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: در مسئله جنسیت و اقوام و مذاهب در کشور مشکلاتی داریم، اما از تلاش‌مان ناامید نمی‌شویم،  وقتی وزیری آمد پیشنهاد داد که می‌خواهم یکی از معاونانم را از اهل سنت انتخاب کنم، استقبال کردم و وزیر نفت را تشویق کردم، حتی وزیر امورخارجه را تشویق کردم که از اهل سنت به عنوان سفیر ایران انتخاب کند، همچنین در سفر شرق آسیا به آقای ظریف گفتم چرا ادامه ندادید و متوقف شد؟

وی افزود: مداوم به وزیر کشور تاکید کردم که از اهل سنت استفاده کند؛ ما حتی فرماندار خانم اهل سنت هم داریم، بنابراین مبنای ما شایسته‌سالاری است و هیچ چیز برای ما مهمتر از دستور قرآن نیست. قرآن ما را به برادری دعوت کرده و همه اعضای یک خانواده هستیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: قدرت ما ایرانیان را، وحدت تشکیل داده، مگر در جنگ 8 ساله مردم کردستان مثل مردم خوزستان مورد تجاوز قرار نگرفتند؟ آنجایی که بمباران شیمیایی شد، سردشت بود، وقتی تهدید سراغ ما بیاید برایش شیعه و سنی مهم نیست. به هیچ بمب و موشکی نمی‌شود سفارش اعتقادی کرد که کجا را هدف بگیرد. خطر برای همه ماست و وحدت برای قدرت اسلام و ایران است.

روحانی ادامه داد: تکفیری‌ها را ببینید چگونه چهره اسلام را منفور کردند؛ اینها اشتغال و فناوری آوردند؟ هر چه آثار فرهنگی و تاریخی بود همه را نابود کردند و به دروغ به نام اسلام و جهاد تمام کردند. اسلامی که ما می‌شناسیم اسلام وحدت است؛ با کلمه شهادتین حتی پیغمبری که علم الهی و درایت سیاسی داشت و آدم‌ها را می‌شناخت، وقتی کسی شهادتین را می‌گفت در جمع مسلمانان راه می‌داد. ممکن بود بعضی‌ها دروغ بگویند، اما آنها را به مسجد خود راه می‌داد.

رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: امروز اگر همه مسلمانان دور هم جمع شویم، همه آنهایی که به رسالت پیامبر عظیم‌الشان اعتقاد داریم، باز هم در برابر دنیای ظلم و استبداد و کفر کم هستیم، نه اینکه بین خودمان اختلاف داشته باشیم، اگر همه ما دست به دست هم بدهیم باز هم به وحدت نیاز داریم، لذا باید با یکپارچه‌‌گی به دنبال احقاق حقوقمان باشیم.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۵
ببخشید به جای حقوق شهروندی این چند ماه باقیمانده را فقط به اقتصاد فکر کنید وبس !!!