سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نفرات برتر استانی مسابقه قرآنی «مدها متان» به مرحله کشوری راه می‌یابند

رشته‌های پیش‌بینی شده برای این مسابقات شامل بخش رشته‌های قرائت، حفظ 20 جزء و کل قرآن، تفسیر ویژه ائمه جماعات، اذان و در آخر ترتیل است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری مرحله نهایی یازدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدها متان» امروز یکشنبه 21 آذر ماه برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست مرتضی طاهریان معاونت فرهنگی هنری ستاد کل کانون فرهنگی و هنری مساجد کشور با اشاره به مسابقات «مدها متان» گفت: تلاش کردیم با سیاست‌های مجموعه هر ساله در ایام هفته وحدت و در آستانه میلاد امام صادق (ع) و پیامبر اکرم (ص) مرحله نهایی مسابقات «مدها متان» را برگزار کنیم. این اتفاق هر ساله و در همین ایام رخ می‌دهد، در اهدافی که پیش رو داریم می‌خواهیم از ظرفیت خوب مساجد بیش از پیش استفاده کنیم. طرح تلاوت نور و تفسیر روزانه این ستاد در راستای دستیابی به همین هدف است.
 
وی افزود: بخش رقابتی حوزه قرآنی مساجد کشور که بر عهده ستاد فرهنگی هنری مساجد است، به دنبال شناسایی، ساماندهی و ایجاد عرصه رقابتی در میان فعالان قرآنی مساجد است. تصمیم داریم با برگزاری این مسابقات ظرفیت‌ها را به مراحل بالاتر هدایت کنیم.
 
طاهریان ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگی‌های این مسابقات برگزاری اختتامیه «مدها متان» با هدف ارتقای سطح فنی و کیفی آیین نامه مسابقات در اوایل خرداد ماه به کلیه استان‌ها ابلاغ شد و استان‌ها موظف بودند تا اواخر آبان ماه مراحل ابتدایی مسابقات را برگزار کنند؛ اما به دلیل اتفاقاتی که رخ داد و تداخل این مسابقات با برخی مسابقات رسمی دیگر ستاد ما اجازه داد که مراحل ابتدایی تا آذر ماه ادامه پیدا کند. در این بین برخی از استان‌ها مسابقات خود را در مراحل شهرستانی هم برگزار کردند که البته این به اجبار ما نبود.
 
معاونت فرهنگی هنری ستاد کل کانون فرهنگی و هنری مساجد کشور در خصوص ایده‌آل‌ترین اتفاق این معاونت گفت: ایده‌آل‌ترین اتفاقی که می‌تواند رخ دهد این است که در مرحله نخست مسابقات بخش کانونی، مرحله دوم استانی و مرحله آخر کشوری برگزار شود، البته این اتفاق نیازمند تامین اعتبارات و سازماندهی ساز و کارهای بیشتر است. تا این لحظه فقط در بخش استانی و کشوری مسابقه «مدها متان» برگزار شده، بنابراین ما بخش روستاها را برای اولین بار در سال گذشته برگزار کردیم و امسال هم این مسابقات را همانند سال‌های گذشته برگزار می‌کنیم. نفرات برتر بخش روستایی به مسابقات شهری راه پیدا می‌کنند.
 
وی در خصوص بخش‌های مختلف این مسابقات اظهار کرد: رشته‌های پیش‌بینی شده برای این مسابقات شامل بخش رشته‌های قرائت، حفظ 20 جزء و کل قرآن، تفسیر ویژه ائمه جماعات، اذان و در آخر ترتیل است. طبق قرار همیشگی نفرات برتر استانی به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.

طاهریان ادامه داد: ما بخش مفاهیم و افکار نماز هم فقط در بخش استانی داشتیم که به مفاهیم قرآن و نهج البلاغه با موضوع امر به معروف و نهی از منکر می‌پرداخت. در بخش خواهران نیز رشته قرائت و حفظ کل هم برگزار می‌کنیم.

مجتبی میرزایی دبیر مسابقه «مدها متان» در خصوص ساختار ویژه این مسابقات بیان کرد: دو دلیلی که مسابقات «مدها متان» سهمیه مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه را گرفت، این بود که نخست این مسابقات ویژه مساجد است و دوم محدودیت سنی. تنها کسانی که بین 18 تا 30 سال سن دارند، می‌توانند در آن شرکت کنند. این دو دلیل از مواردی است که مسابقات «مدها متان» را برجسته می‌کند.

وی ادامه داد: منبع بخش تفسیر مسابقات «مدها متان»، تفسیر همراه جزء 17 تا 21 است.

طاهریان ادامه داد: همه عزیزان مرحله پایانی که تعدادشان 300 نفر است، باید در بخش مفاهیم شرکت کنند.

وی تصریح کرد: به امید خدا اختتامیه مسابقات آینده را در مشهد برگزار می‌کنیم و دبیرخانه ستاد به مشهد مقدس منتقل می‌شود. آرزو داریم که در مشهد مقدس بتوانیم مسابقات «مدها متان» را به صورت بین‌المللی برگزار و از ظرفیت جوانان در مساجد کل جهان اسلام به خوبی استفاده کنیم.

طاهریان در خصوص فعالیت‌های معاونت فرهنگی ستاد کل مساجد برای جهانی شدن مدها متان گفت: ما با دستگاه‌ها و مدیران مربوطه به صورت شفاهی موضوع بین‌المللی شدن مسابقات مدها متان را در میان گذاشتیم. آنها هم استقبال کردند و امیدواریم که بتوانیم در سال آینده هر چند با شرکت کنندگان کم این مسابقات را برگزار کنیم؛ اما برگزاری چنین مسابقاتی نیاز به اعتبارات بهتر دارد.

میرزایی در خصوص برگزاری نمایشگاه گفت: همه آثار هنری و قرآنی مدها متان در حاشیه مسابقات هم به نمایش در می آید.

وی در خصوص جوایز این مسابقات گفت: 18 میلیون تومان برای جوایز نفرات برتر بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده. هر چند که این جوایز در شأن و شخصیت این عزیزان و قرآن کریم نیست اما تلاش می کنیم در طول سال و با داشتن اعتبارات لازم از جلسات قرآنی‌شان حمایت کنیم.


انتهای پیام/

 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.