به گزارش
خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بودجه و وضعیت اقتصادی در هر بخشی از جامعه به ویزه آموزش و پرورش همواره از چالشی ترین مسائلی به شمار می رود که در اغلب موارد سایه سنگین آن بر سایر فعالیت های تعلیم و تربیت گسترده می شود، سایه ای که گاه ریشه های تعلیم و تربیت را نیز تحت تاثیر قرار داده وبخش هایی از آن را می خشکاند.
در چنین حالتی نه تنها اولویت پرورش بر آموزش تحقق نمی یابد بلکه تشویش و چشم انتظاری برای بهبود شرایط، تاب حرکت در مسیر ارتقای سطح تعلیم و تربیت را می گیرد و نگاه غالب معیشت محورانه می شود که تشدید چنین شرایطی، لرزه ای بر پایه محکم علمی و آموزشی می افکند.
ترک خوردن سقف اعتبارات در بودجه آموزش و پرورش
بررسی بودجه ريزي طی چهار سال اخیر نشان از رشد بودجه آموزش و پرورش است اما همچنان معوقات فرهنگیان و مشکلات اقتصادی این نهاد آموزشی پابرجاست و تا جایی که بسیاری از نمایندگان از علل استیضاح فانی را مشکلات معوقات فرهنگیان و شرایط بودجه ای می دانستند.
بودجه سال 96، 31 هزار و 681 میلیارد تومان اعتبار برای آموزش و پرورش در نظر گرفته که نسبت به سال 95 رشدی قریب به 1.1 برابری را نشان می دهد چراکه سهم وزارت آموزش و پرورش در سال 95، 28 هزار و 690 میلیارد تومان برآورد شده است و این در حالی است که بودجه عملکرد وزارت آموزش و پرورش در بودجه مصوب سال 1394 به رقم 23 هزار و 584 میلیارد تومان رسید و سال 93، 20 هزار و 621 میلیارد تومان بود.
علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش برای بودجه سال 93، گفت: رشد بودجه دولت در سال 93، رشد 11 درصدی نسبت به سال 92 داشته است اما در آموزش و پرورش 26 درصد افزایش یافته است.
فانی بیان کرد: به دلیل ماموریتی که بر عهده این وزارتخانه نهاده شده همه فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی که زیرساختهای اصلی کشور محسوب میشوند در آموزش و پرورش تقویت میشوند
سیدمحمد بطحایی معاون وقت وزیر آموزش و پرورش در خصوص تغییرات بودجه در سال 94از افزایش اعتبارات این وزارتخانه خبر داد و گفت: سهم آموزش و پرورش از بودجه ۹۴ کل کشور به ۱۰ درصد رسید.
وی ادامه داد: وزارت آموزشوپرورش در سال گذشته (سال 93) سهمی 9.5 درصدی از بودجه کل کشور داشت که این رقم امسال به بیش از 10 درصد رسید.
سال 95 نیز شاهد رشد بودجه آموزش و پرورش بودیم به گونه ای که بطحایی در این خصوص عنوان کرد: در سال 95 حدود 20 درصد بودجه آموزش و پرورش رشد داشته که بخش عمدهای از آن مربوط به بخش حقوق و مزایای مستمر کارکنان رسمی و پیمانی اختصاص یافته که نسبت به سال 94 حدود 28 درصد رشد را نشان می دهد.
وضعیت اقتصادی آموزش و پرورش در انتظار گشایش
تغییرات و تحولات آموزش و پرورش در ماه های اخیر، فرهنگیان را بر ان داشته تا گره کور مشکلات معیشتی و تعلیم و تربیت تا حدی گشوده شود و در میان چشم انتظاری حق التدریسی ها و بازنشستگان بیش از سایرین مورد توجه است و به امید گشایشی در وضعیت معوقات خود هستند.
در این راستا اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: در صورت کسری بودجه سعی میکنیم این مساله حتما در بودجه سال 96 منظور شود و مجلس به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات پیگیر این مساله است.
وعده های آقای وزیر واقعیت می یابد؟
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش پیش از تصدی پست وزارت به تشریح برنامه های خود پرداخت و عنوان کرد: در صورت توفیق کسب رای اعتماد نمایندگان محترم ملت، بی درنگ اقدامات خود را برای ساماندهی امور جاری و موضوعاتی از قبیل نیروی انسانی، برنامه های آموزشی و درسی، مشکلات و معضلات مالی و نظایر آنها آغاز و تلاش خواهم کرد که فرهنگیان گرانقدر و اولیا ارجمند دانش آموزان با کمترین دغدغه کار تعلیم وتعلم فرزندان میهن عزیزمان را دنبال کنند.
وی در خصوص برنامه های مالی نیز اظهار داشت:افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور و مدیریت بهینه بر مصرف منابع از طریق افزایش بهره وری، کسب منابع جدید از طریق ایجاد فرصت ها و ظرفیت های متنوع،افزایش سهم بخش غیر دولتی در منابع آموزش و پرورش با گسترش و تقویت شوراهای استان و مناطق و توسعه و تقویت مدارس غیر دولتی، طراحی سازوکارهای فرهنگی و حقوقی استفاده از معافیت های مالیاتی، عوارض خاص آموزش و پرورش، موقوفات و نظائر آن و ارتقا مستمر سطح مشارکت خیرین مدرسه ساز و بسط فرهنگ نیکوکاری و تعاون در سایر مولفه های تعلیم و تربیت با الهام از آموزه های دینی برای بهبود کیفیت تعلیم و تربیت در دستور کار قرار دارد.
حال براین اساس باید منتظر بود و دید که آیا این وعده ها محقق می شود یا خیر و آیا تغییر و تحولات در ماه های اخیر رشدی پرشتاب در اقدامات آموزش و پرورش را اجرایی می کند؟
انتهای پیام/
چه کسی پاسخگوهست؟