سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

افزایش 23 درصدی ذخیره سازی بندناف در آذربایجان شرقی

مسؤول دفتر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی استان آذربایجان‌شرقی ازافزایش 23 درصدی ذخیره سازی بندناف خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛عابدینی گفت :با توجه به اینکه میزان ذخیره‌سازی بند ناف در استان نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش یافته ولی این مقدار برای شهر نخستین‌ها قابل قبول نبوده و باید به بیش از هفتاد درصد برسد.

وی گفت: در استان آذربایجان‌شرقی نزدیک به دو هزار نمونه در ذخایر بند ناف بانک خون وجود دارد که این رقم در کل کشور 70 هزار است.

وی افزود: این نمونه‌ها در موقع تولد در جفت‌ها از بیمارستان‌ها گرفته می‌شود و اگر شرایط سلول‌های بنیادی استخراج شده از بند ناف که حداقل 600 میلیون سلول است به دست بیاید در فریز نگهداری شده و در حدود 20 سال می‌توان از آن استفاده کرد.

عابدینی یادآور شد: کشور ایران از نظر ذخیره‌سازی و بانک خونی جزو سه کشور برتر در خاورمیانه است.

مسؤول دفتر نمایندگی سلول‌های بنیادی استان، خاطرنشان کرد: سلول‌های بنیادی ذخیره شده خاصیت انتقال از فردی به فرد دیگر دارد به طوری که این انتقال از کشورهای خارجی منجر به هزینه 300 میلیونی خواهد شد و این مقدار در ایران دو میلیون و 400 است.

وی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی می‌تواند 70 نوع بیماری را درمان کند، گفت: نمونه‌های بسیار زیادی در درمان قطعی لوسمی حاد و لنفاوی مزمن و همچنین درمان فلج مغزی اطفال در ایران وجود داشته است.

عابدینی ابراز داشت: از طریق پزشکان، بیمارستان‌ها، همایش‌‌ها و تبلیغات مردم را به سمت ذخیره‌سازی بند ناف کرده‌ایم ولی باز به همت گسترده و حمایت استانداری و همچنین فرمانداری وجود دارد.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه میزان ذخیره‌سازی بند ناف در استان نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش یافته ولی این مقدار برای شهر نخستین‌ها قابل قبول نبوده و باید به بیش از هفتاد درصد برسد.

عابدینی با اشاره به اینکه از سال 78 به استان آذربایجان‌شرقی دفتر نمایندگی سلول‌های بنیادی داده شده است، اضافه کرد: اگر میران علاقه مندی و رغبت در این زمینه زمینه افزایش یابد اقدام به ایجاد نمایندگی‌های زیاد خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: تنها یک بار برای هر فرد در طول دوران زندگی و در هنگام تولد فرصت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف وجود دارد باید در صورت تولد فرزند از این فرصت استفاده شود.


انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.