سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد 30 درصدی همکاری‌های بین‌المللی نسبت به سال 94/ اعزام 20 دانشجوی دکتری به آلمان

رییس مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم از رشد 30 درصدی همکاری‌های بین‌المللی نسبت به سال 94 و اعزام 20 دانشجوی دکتری به آلمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز نشست خبری حسين سالار آملي قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل و رئيس مركز همكاری های علمی بين المللی با محوريت گزارش عملكرد این مركز در سال 95 و تعاملات بين المللی وزارت علوم با ساير دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی ساير كشورها برگزار شد.

سالارآملی در این نشست با اشاره به فعالیتهای بین المللی بعنوان مهمترین محور وزارت علوم گفت: دو ماموریت استراتژی کلان را داریم که طبق چاچوب‌ها برای همکاری بین المللی پیش می‌گیریم.

وی افزود: یکی از این ماموریتها تکیه بر توانمندی داخلی، پتانسیل و ظرفیتها و دیگری حفظ نیروهای نخبه و توانمند در کشور است که مطابق این دو ماموریت تمام مراودات را درنظر می گیریم.

سالارآملی بیان کرد: درواقع به دلیل همین 2 ماموریت است که وزارت علوم به جای بورس 4یا 5ساله، اجازه بورس 6 یا 9 ماهه به دانشجویان می دهد یا تمایلی ندارد که استادان ایرانی به صورت تمام وقت در کشوهای خارجی باشند.

رییس مرکز همکاری های بین المللی بااشاره به سه محور استراتژی کلان دیپلماسی علمی و فناوری اظهار داشت: راه اندازی کرسی زبان فارسی و ایرانشناسی و اسلام شناسی، همکاری با کشورهای هدف و بهره گیری از توان ایرانیان در تمام دنیا از جمله محورها است.

وی درباره کرسی های زبان فارسی بیان کرد: در 31 کشور دنیا حدود 55کرسی در دانشگاه‌ها را به عنوان شبکه بزرگی از همکاری های علمی و بین المللی داریم.

سالارآملی با بیان اینکه حدود 3 هزارو 620 نفر در خارج از کشوردر این دوره ها از کارشناسی تا دکتری تحصیل می کنند، گفت: کرسی شیعه شناسی را به تازگی(حدود دوماه پیش) در آنکارا راه اندازی شد.

وی درباره همکاری با کشورهای هدف در 2 رده افزود: در این روند کشورهای همکار مثل عراق، اردن، لبنان، سوریه، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان و کشورهای راهبری مثل روسیه، چین، ژاپن و دراروپا آلمان، ایتالیا، اتریش، فرانسه تعریف می شوند.

به گفته وی، دوره مشترک تحصیلی، انجام پروژه های مشترک،تبادل دانشجو و اعضای هیات علمی از جمله مواردی است که با کشورهای فوق دنبال می شود.

قایم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اظهار داشت: سال 93، حدود 13 پروژه مشترک با ایرانیان مقیم خارج از کشور، سال 94، حدود 19 پروژه برقرار شده و انتظار داریم امسال هم روند رو به رشدی را برای پروژه های مشترک داشته باشیم. همچنین 354 نخبه ایرانی خارج از کشور برای برگزاری سمینار و دوره های آموزشی به ما کمک کردند.

سالار آملی درباره برنامه های مرکز همکاری های بین المللی عنوان کرد: 21 و 22 آذر ماه نشست علمی دانشگاهی فناوری را با هیاتی از کشور روسیه به منظور توسعه سیاست گذاری‌های خود داریم. همچنین هیات آلمانی برای همکاری‌های 2 جانبه و برگزاری کارگاه آموزشی به ایران می‌آید. 
 
به گفته وی، چندی پیش دفتر دانشگاه شهید بهشتی در مسکو و متقابلاً دفتر مسکو در دانشگاه شهید بهشتی راه‌اندازی شده است. 
 
رئیس مرکز همکاری‌های بین المللی وزارت علوم بیان کرد: علاوه بر تشکیل کار گروه مشترک با کشور هند در 23 آذر ماه وزیر علوم ایران و روسای 40 کابین از فرانسه به منظور دیدار وارد ایران می‌شود و در اواخر آذر ماه نیز هیات بزرگی از کشور سوئد (مرکب از چندین دانشگاه این کشور) به ایران می‌آیند. 
 
وی ادامه داد: هم اکنون هیات 25 نفره از ایتالیا برای همکاری در زمینه نوآوری و فناوری با یکی از انجمن‌های علمی وارد کشور شدند و چندین روز برنامه و نشست دارند. 
 
سالار آملی در خصوص آخرین جزئیات مگا پروژه (سه پروژه بزرگ مشترک با کشورهای اروپایی) گفت: یکی از پروژه‌ها با همکاری دانشگاه علامه و هفت دانشگاه دیگر به مبلغ یک میلیون یورو مراحلش اجرا می‌شود؛ همچنین پروژه دیگر یک میلیون یورویی دانشگاه ملایر و تربت حیدریه نیز در حال انجام است و تا سال آینده ادامه دارد. 
 
به گفته وی، مراحل اجرایی پروژه سوم در دست کار است و از سال 2017 آغاز می‌شود. 
 
کوهیان معاون مرکز همکاری‌های بین المللی در خصوص پروژه سوم افزود: پروژه سوم یکی از موفقیت‌های خوب در جهت اجرایی کردن تفاهم نامه‌ها است. 
 
وی بیان کرد: این پروژه آموزش دادن به دانشجویان دکترا طی شش ماه است که طبق توافق با آلمان انجام می‌شود. 
 
به گفته کوهیان، 150 دانشجوی دکترای ایران با حمایت مالی هر 2 کشور (50 درصد ایران و 50 درصد آلمان) می‌تواند دوره تحقیقاتی خود را در آلمان بگذراند این پروژه وارد مرحله اجرایی شده و احتمالا 20 دانشجوی دکترا در این جهت اعزام خواهند شد. 
 
سالار آملی اظهار داشت: در تمام ارتباطات بین المللی و همکاری‌های خود روند رو به رشدی را شاهد بودیم چرا که علاوه بر فعالیت‌های سال 94 امسال برنامه‌های مشترک دکترا را برگزار کردیم (برگزاری دوره مشترک 6 دانشگاه داخل با دانشگاه‌های خارجی). 
 
وی افزود: نسبت به سال 94 در تمام زمینه‌ها حدود 25 تا 30 درصد رشد داشته‌ایم، البته فرم‌های گزارش عملکرد با 13 شاخص به دانشگاه ها ارسال کردیم و بعد از جمع آوری این فرم‌ها نهایتا در بهمن ماه سال جاری آخرین آمارها از روند همکاری‌های بین المللی را اعلام می‌کنیم. 
 
رئیس مرکز همکاری‌های بین المللی وزارت علوم درباره بین المللی کردن دانشگاه‌های سراسر کشور اعلام کرد: هر چند که انتظارمان این است که حداکثر 12 دانشگاه بزرگ ما بین المللی شوند اما این گونه نیست که از دانشگاه‌های دیگر غافل شویم در واقعه ما روی تمام دانشگاه‌ها مثل دانشگاه  گیلان، یزد، علوم پایه زنجان و ... برای فعالیت در این زمینه حساب باز کرده‌ایم. 
 
وی بیان کرد: به عنوان مثال به دانشگاه سیستان بلوچستان ماموریت همکاری با افغانستان و پاکستان و به دانشگاه شهید چمران اهواز ماموریت فعالیت با دانشگاه‌های لبنان را سپرده‌ایم، لذا این دانشگاه‌ها هم در حال ورود به گود بین المللی شدن هستند. 
 
سالار آملی با اشاره به وضعیت پروژه سزامی وسرن بیان کرد: ایران یکی از اعضای هم سزامی است، اما مشکلی که در رابطه با انتقال اعتبارات بود خوشبختانه دو ماه پیش با پرداخت قسمتی از حق عضویت مرتفع شد و روند این مساله در چار چوب مورد انتظار است سزامی محوری است که علم و دانش مربوط به شتاب گرها و تکنولوژی مربوط به آن را داشته باشیم هر چند که دانشمندان ما هم در این زمینه اطلاعاتی را تبادل میکنند اما در هر صورت مشکلی را برای آینده  نمی بینم. 
 
وی تاکید کرد: درست است که ارتباط با رژیم صهیونیستی اسرائیل و تمایل ارتباط با این کشور برای دانشمندان وجود ندارد، اما قرار نیست در مجمعی که آنها هم عضو هستند ایرانی‌ها نباشند و یا صحنه را خالی کنند. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.