سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلایه فرشتگان نجات جاده‌ها از حقوق کم‌شان

خراسان‌شمالی با ۲۸ هزار کیلومتر مربع مساحت و مناطق وسیع کوهستانی، 5631 کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی و ۲۱ گردنه خطرناک کوهستانی دارد و اگرچه تمام راه‌های اصلی و فرعی آن آسفالت است اما از مجموع 4624 کیلومتر راه روستایی موجود در آن، تنها ۴۰درصد از این راه‌ها آسفالت بوده و مابقی خاکی و شوسه هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بنا به گفته مسئولان سالانه حدود 20 میلیون مسافر از سطح جاده‌های این استان تردد می‌کنند که وجود راهدارها به‌عنوان سفیران نجات به منظور خدمات رسانی به مسافران در فصل تابستان و زمستان به هنگام بروز حوادث غیر مترقبه همچون سیل و بارش شدید برف و مسدود شدن جاده‌ها امری ضروری است اما تعدادی از این فرشتگان نجات جاده‌ها با مشکلاتی مواجه بوده و نسبت به برخی از موضوعات گلایه‌مند هستند.

یکی از راهداران خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه راهداری یکی از مشاغل سختی است که راهدارها مجبور هستند در سرما و گرمای شدید هوا در جاده‌ها به مردم خدمات رسانی کنند، ادامه داد: تعدادی از این راهدارها با وجود فعالیت بیش از ساعت کاری، اضافه کار اندکی دریافت می‌کنند. راهدارها فقط تا مبلغ 180 هزار تومان اضافه کار دریافت می‌کنند و این رقم در فصل گرما و سرما ثابت است و هیچ فرقی نمی‌کند این درحالیست که کار راهدارها در فصل سرما بسیار سخت تر از فصل گرماست.اگر راهداری بیش از این مبلغ اضافه کار داشته باشد رقم بیشتری به آن اختصاص نمی‌یابد.

یکی دیگر از راهداران این استان در ادامه اظهار کرد: در گذشته به راهدارانی که مجبور به بیتوته در راهدارخانه‌ها بودند مبلغی با عنوان کشیک پرداخت می‌شد اما این امر در حال حاضر اتفاق نمی‌افتد و راهدار اگر در راهدارخانه بیتوته داشته باشد رقمی اضافه با عنوان بیتوته به آن پرداخت نمی‌شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر بخشنامه‌ای برای مواقع بحران صادر شده که به هنگام بروز بحران مبلغی به افرادی که در این هنگام به امدادرسانی می‌پردازند پرداخت شود و در حقیقت راهدارها از جمله افرادی هستند که به هنگام بروز بحران برای امداد رسانی حضور می‌یابند اما هیچ گاه این رقم به راهدارها اختصاص نیافته است. علاوه بر آن تعدادی از راهدارها بابت اضافه کار هنوز طلب دارند که این طلب پرداخت نشده و زمانی‌که درخواست پرداخت طلب می‌شود موضوع کمبود و یا نبود اعتبار مطرح می‌شود.

یک راهدار دیگر نیز در این زمینه اظهار کرد: پرسنل زحمتکش راهداری اعم از راننده های خودروهای سنگین و مهندسین اجرایی شبانه‌روز در خارج از ساعات اداری، شب و نیمه‌شب در سرما در جاده‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند. این افراد علاوه بر ساعات کاری اداره، ساعات غیرکاری هم در جاده‌ها شب تا صبح در برف فعالیت می‌کنند و با این شرایط نباید حق و حقوق کسی که پشت میزنشین است با کسی که در شرایط سخت و شبانه روزی کار می‌کند یکسان و حتی کمتر باشد.

وی ادامه داد: پرسنل راهداری که از آذر ماه تا ۱۵ فروردین به صورت ۲۴ ساعته در محل راهدارخانه های کل استان مشغول خدمت هستند فقط حقوق رسمی همانند پرسنل دفتری دریافت می‌کنند و هیچ مبلغی از بابت حضور در کشیک و ماموریت‌های شبانه ندارند، از سویی تعداد محدود پرسنل موجب افزایش ساعت کار شده به طوری که در صورت طولانی شدن بارش به مدت یک هفته راهداران بدون داشتن استراحت به مدت یک هفته در جاده ها حضور دارند و مشغول کار هستند.

علی اصغر بدیعی مقدم، مدیر کل حمل و نقل و راهداری خراسان‌شمالی نیز با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر با مشکل جدی کمبود اعتبار مواجه بوده ایم، گفت: با پیگیری‌های انجام شده و با حمایت استانداری و سازمان برنامه ریزی استان موفق شدیم تا در سال جاری حدود 50 درصد مزایای پرسنل را پرداخت کنیم و پی‌گیری‌ها برای پرداخت 50 درصد باقی مانده نیز در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه دیر کرد در پرداخت اضافه کار و یا مزایا فقط مختص راهدارها نبوده و شامل مابقی کارکنان نیز می‌شود، افزود: حقوق راهدارها به موقع پرداخت شده و نیمی از اضافه کار و مزایای آن‌ها را نیز پرداخت کرده‌ایم و در حقیقت هر ساله شرایط به همین شکل بوده اما هیچ گاه اضافه کار و مزایای آن‌ها از بین نرفته است.

وی با اشاره به اینکه هیچ گاه این موضوع که شغل راهداری شغل سختی است رد نمی‌شود، ادامه داد: اما کار در تابستان با کار در زمستان هیچ فرقی نمی‌کند و فعالیت در هر دو فصل سخت است اما باید به این موضوع توجه شود که منابع مالی حوزه راهداری یک مقدار مشخص است و تاکنون هرچه اعتبار برای این حوزه اختصاص یافته به راهداران پرداخت شده و یک ریال به علت عدم پرداخت به راهدارها برگشت نخورده است. از سوی دیگر این اداره کل همیشه در پایان فصل زمستان زحمات و خدمات راهدارها را جبران کرده است.

وی بیان کرد: علاوه بر آن این اداره کل تاکنون چندین مکاتبه با نهاد ریاست جمهوری به لحاظ حقوقی و رفاهی داشته است.

وی در پاسخ به گلایه راهدارها مبنی بر اینکه به آن‌ها وجهی بابت بیتوته تعلق نمی‌گیرد، توضیح داد: این موضوع صحت نداشته و بیتوته و ماموریت‌های روزانه به راهدارها تعلق می‌گیرد و شرایط افرادی که در راهدارخانه‌ها مستقر می‌شوند و کار می‌کنند با افرادی که بیرون راهدارخانه فعالیت می‌کنند متفاوت است و این اداره کل طبق قانون اجازه ندارد بیش از 22 روز به راهدارها حق ماموریت و یا بیتوته پرداخت کند هرچند که به مدت 30 روز در جاده بوده و کار کرده باشند.

این مقام مسئول در خصوص پرداخت مبلغی به هنگام بحران به راهدارها نیز گفت: پی گیری‌های لازم طبق قانون در این خصوص انجام شده است اما این مبلغ فقط به برخی از مشاغل اختصاص می‌یابد.

وی افزود: از سوی دیگر طبق قانون این مبلغ به کارکنان قرارداد شرکتی تعلق نمی‌گیرد و علاوه بر آن این دور از انصاف است حقوق و مزایای افرادی که از طریق آزمون استخدامی به بدنه یکی از ادارات جذب شده اند مساوی با کارکنان قرارداد شرکتی باشد. این اداره کل به طور جدی به دنبال بهبود وضعیت معیشتی راهدارهاست.

به گفته مدیر کل حمل و نقل و راهداری خراسان‌شمالی در حال حاضر 300 راهدار در این استان به مردم خدمات رسانی می‌کنند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.