سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانش: خط آهن ترکمنستان - افغانستان باعث ثبات منطقه می‌شود

سرور دانش در ارتباط با افتتاح خط آهن ترکمنستان وافغانستان گفت: این خط آهن باعث ثبات در منطقه میشود وهم گرایی کشورها را در پی خواهد داشت به دلیل تامین منافع این کشورها از طریق خط آهن مذکور.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، سرور دانش طی بیانیه ای اظهار داشت: امروز ما شاهد یکی از بزرگ ترین تحولات مهم اقتصادی و تجارتی معطوف به منافع ملی افغانستان بودیم که نویدبخش آینده‌ای سرشار از امید و بهروزی برای مردم ما است.

وی افزود: خط آهن افغانستان ,ترکمسنتان بخشی از راه لاجورد است که افغانستان را از طریق کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان به دریای سیاه و سپس با عبور از ترکیه به اروپا وصل می‌کند و از سوی دیگر با عبور از کشورهای تاجیکستان و قرغیزستان به چین متصل می سازد. با ایجاد این خط آهن، افغانستان می‌تواند علاوه بر مسیرهای بندرکراچی در پاکستان و بندر چابهار در ایران از طریق ریلی نیز با دنیای خارج ارتباطات بازرگانی داشته باشد و هزینه جابجایی اجناس تجارتی بازرگانان افغانستانی را به نحوی چشم‌گیری کاهش دهد.

معاون دوم رئیس جمهور تصریح کرد: این خط آهن از لحاظ ژئو- اکونومیک و زیرساخت‌های مرتبط، می‌تواند باعث همگرایی منطقه ای و تأمین منافع کشورها شده و ایجاد ثبات را در پی داشته باشد. با اتصال افغانستان به خطوط ریلی میان قاره‌ای تحول بزرگی در بخش تجارت خارجی افغانستان به وجود خواهد آمد.

آقای دانش اظهار داشت: لازمه استفاده بهینه از این خط آهن و خطوط دیگری که افغانستان را از طریق ولایت هرات به ایران و از طریق جنوب‌غرب به پاکستان وصل می‌کنند، تقویت و حمایت از تولیدات داخلی است. حکومت وحدت ملی از یک‌سال پیش تلاش‌های جدی را در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و توجه به زیرساخت‌های آن به کار گرفته که می توان به عنوان مثال از افتتاح بند سلما، امضای قرارداد بند چابهار، لین گاز تاپی، کاسا یکهزار و امروز افتتاح خط آهن ترکمنستان و افغانستان را نام برد.

وی بیان کرد: در حالی که متأسفانه هر روز شاهد رخدادهای غم انگیز و تاسف بار در کشور هستیم، این رویداد خجسته و امیدبخش نشانه‌ای از به ثمر نشستن آرزوها و آرمان های بزرگ ملت افغانستان است و هم چنین نشانه بر باد رفتن آرزوهای شوم دشمنان ما نیز هست.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.