سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مزایا و معایب باد نیتروژن در لاستیک خودرو چیست ؟

مدتی است که استفاده از نیتروژن، به عنوان باد لاستیک خودرو مورد توجه قرار گرفته است؛ حال آنکه عمده کاربرد این نوع باد، در گذشته در لاستیک خودروهای نظامی و خودروهای مسابقه‌ای بود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تحقیقات نشان داده که میزان کاهش فشار باد نیتروژن یک سوم باد معمولی و اکسیژن دار است. امروزه با مشخص شدن نکات مثبت استفاده از باد نیتروژن برای لاستیک خودرو، مصرف آن به شدت افزایش یافته است. در حوزه مزایای استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو ، این پرسش مطرح می شود که باد نیتروژن چه ویژگی هایی دارد که باعث بهبود کارایی لاستیک خودرو ها شده است.

بر اساس این گزارش، می توان ویژگی های مهم باد نیتروژن در لاستیک خودرو را در 4 عامل اصلی دانست که شامل حذف رطوبت، عدم شرکت در احتراق، امنیت بالا و ثبات بیشتر باد لاستیک است.

حذف رطوبت

بر اساس این اطلاع، هوای معمولی که برای باد لاستیک استفاده می شود خالص نبوده و شامل 78 درصد نیتروژن، یک درصد انواع مختلف گازها ، 21 درصد اکسیژن و رطوبت است. از همین رو این رطوبت موجود در هوای معمولی باعث افزایش خورندگی لاستیک خودرو و کاهش عمر سیم لاستیک ها می شود؛ به همین دلیل هنگام استفاده از باد نیتروژن تمامی این موارد حل شده و به علت حذف کامل رطوبت هوا ، لاستیک خودرو دارای عمر بالاتری خواهد بود
عدم شرکت در احتراق

مزیت دیگر استفاده از نیتروژن در لاستیک ها این است که گاز یاد شده در آتش سوزی و احتراق عامل کمکی نیست.

چرا که اکسیژن یکی از موارد لازم در هنگام احتراق است و لاستیک هایی مانند لاستیک لیفتراک که ممکن است برای انتقال ابزار و مواد در مکان های خاص وحساس به آتش (نظامی – صنعتی ویژه) مورد استفاده قرار گیرند ، ملزم به استفاده از نیتروژن در باد لاستیک های خودهستند.

ثبات بیشتر باد لاستیک

مولکول های تشکیل دهنده باد نیتروژن، دارای اندازه بزرگتری نسبت به اکسیژن هستند ؛از این رو شاهد فرار مولکولی کمتری خواهیم بود.

در این بخش، تحقیقات نشان می دهد، میزان کاهش فشار باد نیتروژن یک سوم باد معمولی و اکشیژن دار است. دلیل دیگر ثبات بالای این باد نصبت به هوای معمولی ، تغییرات خیلی کم فشاری در تغییرات آب و هوایی است ، باد معمولی به دلیل داشتن رطوبت ، تغیرات دمایی سریعا بر روی فشار باد لاستیک تاثیر مستقیمی داشته و مثلا با کاهش دما شاهد افت فشار باد لاستیک خودرو خواهیم بود.


امنیت بالا

باد نیتروژن به علت دارا بودن اندازه مولکولی بزرگتر ، تقریبا 4 درصد سبک تر از باد معمولی است؛ این خاصیت باعث می شود باد نیتروژن گرما را با سرعت بیشتری از دست دهد ، در نتیجه خطر ترکیدگی لاستیک به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

به خاطر همین خاصیت است که باد نیتروژن از آن در ماشین های مسابقه ای استفاده می شود، تا خطرات احتمالی از طرف لاستیک را کاهش دهند.
معایب استفاده از باد نیتروژن

عمده مشکل استفاده از باد نیتروژن بیشتر به عدم دسترس پذری آن در همه جا و قیمت نسبتا بالای آن است که با توجه به تاثیری که روی طول عمر لاستیک ها می گذارد.

این مورد نیز کاملا مقرون به صرفه است و برخی از تولید کنندگان لاستیک نیز به صورت پیش فرض از نیتروژن برای محصولات خود استفاده می کنند.

این موضوع کار خرید لاستیک با باد نیتروژن را برای مشتریان راحت تر کرده اما با این حال تاثیر خاصی روی قیمت روز لاستیک ندارد.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
عالی
هادی
۱۵:۱۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
سلام، درسته نیتروژن این خاصیت ها رو داره و شکی در این نیست..

فیض الله
۰۸:۵۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
خیلی ممنون از توضیحات کارشناسی در مورد باد نیتروژن
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
باتشکررررررر
شهرام
۰۰:۰۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
سلام. باد نیتروژن توی تعادل ماشین تاثیر داره اغلب تصادف انحراف به چپ های خودروها بخاطر عدم تعادل هست که نیتروژن بسیار توی رانندگی تاثیر منفی داره ، آن هم توی جاده های غیره استاندارد ایران
اکبری
۲۳:۱۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
نوسانات باد(اکسیزن) بیشتر از نیتروژن در باشد.لاسنیک می باشد. امتحان کنید.
صدرایی
۱۳:۴۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۵
سلام. من مهندس شیمی هستم و با عرض پوزش بحث بالا علمی نیست. خورندگی اکسیژن فقط در مورد فلزات صدق می کند و بر خلاف مقاله فوق، طی آزمایش انجام شده بر روی لاستیک و پلاستیکها نیتروژن باعث اکسید شدن آنها می شود و مولکول نیتروژن بسیار سبک است که در فصل زمستان باعث کم شدن بیشتر فشار باد لاستیک نسبت به هوا میشود.
علیرضا
۰۹:۳۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
پسر گلم مهندس عزیز شیمی.خورندگی فلزات مربوط به رینگ ماشین است.یعنی قسمت داخلی رینگ که با اکسیژن یا نیتروژن در تماس است.