سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

استادکاران مرمت، گنجینه های میراث فرهنگی

استادکاران مرمت،گنجینه های میراث فرهنگی هستند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند؛ تمامی گردشگران ایرانی و خارجی که از بناهای تاریخی و موزه ها دیدن می کنیم، بدون تردید ، زبان به تحسین و تمجید استادکارانی می گشائیم که با نبوغ و خلاقیت خود آثاری در خور توجه و ارزشمند و گاه منحصر بفرد در ایران و جهان خلق کرده اند والبته ما، نام آنها را ندانسته و نمی شناسیم . 

حیرت و شگفتی ما نشان از مهارت و خلاقیت استادکاران و معمارانی بوده که قرن ها در پایه گذاری معماری بومی و سنتی این سرزمین سعی کرده و همتی بزرگ داشته اند.

تواضع و فروتنی این معماران از آن رو است که در بناهای تاریخی کتیبه های اندکی به عنوان نام استادکار و معمار بنا به چشم می خورد.



این کتیبه ها اغلب در بناهای با شکوهی که به دستور حاکم وقت و یا به همت مردم ساخته شده اند مشاهده می شود و علی رغم ارزش و عظمت بناها استادکار معمار نام خود را بر کتیبه کوچک و با کلماتی که نشان از فروتنی دارد ، نگاشته است.

در تعداد زیادی از عمارت ها و بناهای ساخته شده در ایران پهناور و بزرگ نام بانی یا معمار بنا مشخص نیست و این از آن رو است که معماران و استادکاران سنتی متواضعانه و خالصانه در آفرینش یک اثر فاخر و با شکوه کوشیده اند بی آنکه برای پرآوازه کردن نام خود تلاش کنند .

اساتید معماری آثار باستانی


از جمله استادکاران و معمارانی که در خلق آثار گرانبهائی در استان خراسان جنوبی و سایر نقاط کشور همت گماشته اند می توان به استاد فرج یزدی معمار مدرسه شوکتیه، فاضل خان معروف به علاءالملک تونی معمار برجسته دوره صفویه و بنیان گذار بناهای چون باغ شالیمار هند ، مدرسه فاضلیه مشهد ، و تعدادی از آب انبار های منطقه تون ، فخرالدین قائنی معمار مسجد جامع افین ابراهیم نقاش خالق نقوش رنگی مسجد جامع قاین وسایر معماران حاذق یاد کرد.

اکنون نیز استادکاران و مرمتگران گرانقدری مانند محمد فولادی ،حسین اسمائیلی، محمد تقی عطار ، غلام رضا اشرف نژاد ، سید موسی مهدی زاده اسمائیل کنعانی، محمد علی هامون، غلامحسین برزگران در استان مشغول به کار هستند که مرمت و بازسازی تعداد زیادی از بناهای تاریخی مرهون تلاش و کوشش خالصانه و فروتنانه ،تجربه و دانش آنها است.


معماران جوان آثار باستانی

در سالهای اخیر تعداد زیادی از فارغ التحصیلان رشته های مرمت بنا و مرمت تزئینات وابسته به معماری در سن جوانی به جمع خادمان میراث فرهنگی کشور پیوسته اند.

این جوانان برومند، با دانش و تخصص ، و با کسب تجربه از اساتید برجسته و هنرمند در خیل معماران و مرمتگران میراث فرهنگی کشور قرار گرفته اند.

مرمت گچبری ها، رسمی بندی، مقرنس، فخرو مدین، کاشی کاری، آینه کاری، نقاشی دیواری و درها و پنجره های چوبی و اروسی از جمله اقدامات مهمی است که توسط مرمتگران جوان با کسب تجربه از اساتید بزرگ و اندوختن دانش روز به انجام می رسد.

امید است تداوم نسل اساتید فرهیخته معماری سنتی را همچون گذشته شاهد و ناظر باشیم.

انتهای پیام/غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.