سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل؛

نبود بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان اردبیل

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در حال حاضر هیچ موردی از آنفلوانزای پرندگان در اردبیل مشاهده نشده است اما ضرورت دارد مرغداران نسبت به بیمه طیور خود در اسرع وقت اقدام کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ صادق صالحی در جلسه ستاد کنترل و پیشگیری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اردبیل اظهار داشت: به منظور مبارزه با شیوع احتمالی این بیماری در استان و هماهنگی بیشتر با دستگاههای اجرایی مرتبط اقدامات لازم انجام و به فعالان صنعت طیور استان نسبت به شیوع احتمالی بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان هشدار داده شد.

وی با تأکید بر اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان جدی‌ترین چالش صنعت طیور از سالهای گذشته مطرح است و با شروع فصل سرما و مهاجرت پرندگان احتمال شیوع این بیماری بیشتر می‌شود، افزود: شروع فصل زمستان، هوشیاری دست‌اندرکاران بخش طیور برای مقابله با ویروس این بیماری را می‌طلبد تا دچار بحران در صنعت طیور نباشیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: پرندگان آبزی، وحشی و پرندگان مهاجر بدون ابتلاء به این بیماری می‌توانند ویروس را تا مسافتهای طولانی انتقال دهند و لازم است اقدامات پایش بیماری به صورت مستمر تشدید شود.

صالحی با تاکید بر ضرورت رعایت موارد امنیت زیستی و بیوسکوریتی گفت: اطلاع رسانی دقیق، آموزش و بازآموزی مرغداران و پرورش دهندگان طیور، کاربرد صحیح مواد ضدعفونی و شیوه‌های صحیح ضدعفونی، کنترل تردد افراد و محدود ساختن آن به واحدهای پرورش، اصلاح ساختاری در بعضی از فارمها و اعمال ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای در مقوله کنترل این بیماری بسیار م‍ؤثر بوده و این اصول از مهمترین اصلهای امنیت زیستی است.

وی بیان کرد: هر چند در استان شاهد بروز و شیوع این بیماری نیستیم اما ضرورت دارد مرغداران نسبت به بیمه طیور خود در اسرع وقت اقدام کنند و از صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز انتظار می‌رود با پیش‌بینیهای لازم و پوشش کامل بیمه‌ای تمام خسارت احتمالی وارده را تعهد کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به مکانیسم مدیریت بحران بیماری و واکنش سریع و اقدام به موقع در صورت شیوع احتمالی این بیماری اظهار کرد: لازم است مسئولان فنی فارمها، مرغداران و فعالان صنعت طیور هر گونه مرگ و میر غیرعادی و تلفات را به نزدیکترین مرکز دامپزشکی گزارش کنند تا در اسرع وقت نسبت به نمونه‌برداری و انجام آزمایشات لازم اقدام شود.

 

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.