سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آینده روابط روسیه و آمریکا چگونه خواهد بود؟

خبرگزاری سی ان ان در مطلبی به بررسی روابط مسکو-واشینگتن در دولت جدید دونالد ترامپ پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی ان ان در مطلبی به بررسی روابط مسکو-واشینگتن در دولت جدید ترامپ پرداخت و نوشت: "روسیه امیدوار است با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا از سرگیری روابط دو کشور وارد "دور سازنده ای" شود. روابطی که بدترشدن آن سخت و تیرگی آن دور از ذهن است." این بخشی از سخنان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین است.

او در اظهاراتش بار دیگر سخنان ولادیمیر پوتین درباره برقراری روابط پایدار و براساس احترام متقابل با آمریکا را یادآوری کرد و گفت: طرف روسی تا اندازه ای که طرف آمریکایی برای بهبودی روابط و برقراری همکاری های سودمند براساس توجه متقابل به منافع آمادگی داشته باشد، حاضر به تعامل با واشینگتن است.

شروع تازه

بسیاری از مردم روسیه بر این باور بودند که روی کار آمدن هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا، روابط مسکو-واشینگتن را وارد مرحله ای حساس و بحرانی خواهد کرد. پس از پیروزی ناباورانه دونالد ترامپ در انتخابات 8 نوامبر، امید به از سرگیری روابط دو کشور قوت گرفت. ترامپ در مصاحبه ای که هفته جاری با نیویورک تایمز داشت گفت: به دنبال "تنظیم مجدد" روابط با مسکو نیستم. پسکوف نیز این اظهارت ترامپ را به سخنان کلینتون درباره تنظیم مجدد روابط آمریکا و روسیه ارجاع داد و گفت: واژگان مهم نیستند. آنچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است اراده و نشان دادن آمادگی برای عادی سازی روابط است.

تحریمهای غرب علیه کرملین

روابط آمریکا و روسیه در سالهای اخیر به وخامت گراییده است. اوج اختلافات دو کشور در سال 2014 و حمایت مسکو از شورشیان ضددولتی اوکراین و الحاق کریمه شکل گرفت. این رویه سیاستهای غرب در اوکراین مانند پایگاه های جدید موشکی آمریکا در شرق اروپا و استقرار نیروهای ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه را زیرسوال می برد و زمینه ساز اعمال تحریمهای غرب علیه مسکو شد. از سرگیری تعاملات دو کشور می تواند مواضع مخالف دو طرف را با گفتگو حل و فصل کند.

تغییر ژئوپولیتیکی

چشم انداز ژئوپولیتیکی به طور غیرمنتظره ای در حال انتقال است. ترامپ در سخنرانی های انتخاباتی خود بر طرح تنش زدایی با روسیه تاکید داشت و درباره حضور ناتو در مرزهای این کشور مردد بود. درحالی که احتمال پیامدهای دراماتیک روابط با کرملین برای کاخ سفید باقی می ماند، می توان در انتظار یک فاز گرم در روابط مسکو-واشینگتن بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.