سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آینده روابط چین و آمریکا در گروی سیاست‌های ترامپ

سی‌ان‌ان در مطلبی به بررسی روابط آتی پکن و واشینگتن با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی‌ان‌ان در مطلبی نوشت: گاهی وقوع بلایای طبیعی موجب می شود کشورها اختلافات سیاسی را کنار بگذارند و به یکدیگر کمک کنند. همین امر دلیلی برای اجرای مانور مشترک چین و آمریکا به منظور کسب آمادگی در برابر بلایای طبیعی بود. هفته گذشته چین و آمریکا یک تمرین مشترک امدادرسانی به منظور کسب آمادگی مواجهه با بلایای طبیعی در شهر «کونمینگ» چین انجام دادند.

در این مانور، حدود 200 سرباز برای مقابله با موقعیت های مختلف در هنگام بروز بلایای طبیعی آموزش دیدند. چنین تمرین مشترکی با توجه به روابط نه چندان دوستانه چین و آمریکا قابل توجه است.

از سال 2012، پکن به گسترش قلمرو خود و ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین اقدام نمود. آمریکا از همان ابتدا مخالفت خود را با این امر اعلام و در واکنش به این اقدام، کشتی های نظامی خود را وارد این آب های مورد مناقشه کرد. 

هر دو طرف نیز یکدیگر را به انجام حملات سایبری متهم کردند. همچنین پکن به تصمیم آمریکا برای استقرار یک سامانه موشکی در خاک کره جنوبی واکنش منفی نشان داد. رئیس جمهور منتخب آمریکا باید بتواند چنین روابط پیچیده ای را مدیریت کند. سیاست های احتمالی دونالد ترامپ در قبال چین هنوز مشخص نیست.

برخی کارشناسان معتقدند ترامپ آزادی عمل بیشتری را برای پکن در دریای جنوبی چین ایجاد خواهد کرد و بیشتر بر رقابت های اقتصادی با این کشور متمرکز خواهد شد؛ اما برخی دیگر بر این باورند که دولت ترامپ سیاست های سخت گیرانه ای را نسبت به چین اتخاذ خواهد کرد. 

با این حال، کارشناسان معتقدند مانور مشترک اخیر نشان داد آمریکا و چین قادرند اختلافات موجود را کنار بگذارند و با جلب اعتماد یکدیگر روابط خود را بهبود ببخشند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.