سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

پرشی سه‌گام بر فراز قله کنکور/ در مسیر کنکور با برنامه‌ریزی حرکت کنید

در گزارش این هفته در خصوص نکات کنکور به یکی از مهم‌ترین عناصر موفقیت در این آزمون اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکور با توجه به حجم بالای مطالب درسی، چگونگی دستیابی به ساعت مطالعه‌ای متوازن و منطقی بر اساس اهمیت و حجم مطلب درسی است؛
مساله ای که جز با تعیین نقشه راهی حساب شده میسر نمی شود و هر تلاشی خارج از این مسیر ثمربخش نیست.

بی برنامگی آفت دوران کنکور
محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام در دوره کنکور به دلیل حجم زیاد مباحث و فرصت کوتاه برای مطالعه برنامه‌ریزی است، عنوان کرد: بیش‌تر داوطلبان آزمون سراسری به دلیل اینکه در سال‌های پایه، برنامه‌ریزی مناسبی برای درس خواندن نداشته‌اند، برای انجام این کار مشکل‌داشته و به‌سختی برنامه‌ریزی می‌کنند. 

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی کار بسیار ساده‌ای است، ادامه داد: هر برنامه‌ای شامل سه مرحله برنامه کلی، برنامه جزئی و هدف‌گذاری روزانه است.

با برنامه ای مستمر هماهنگ شوید
این مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه هدف اصلی از تهیه‌ی یک برنامه، ایجاد نظم در مطالعه بوده، گفت: در قدم اول شما باید تعیین کنید با کدام‌ یک از برنامه‌ های مدرسه یا آموزشگاه، آزمون آزمایشی، مشاوره و سایر موارد (تلفیقی) خود را هماهنگ می‌کنید.

وی افزود: اگر دانش آموز سال چهارم هستید بهتر است گزینه‌ی مدرسه را انتخاب کنید یعنی برنامه کلی سالیانه و ماهیانه‌ی شما طبق پیشرفت درسی معلم‌ها است و شما باید آزمون آزمایشی و سایر موارد را با برنامه‌ مدرسه هماهنگ کنید.

مشاوره در برنامه‌ریزی را جدی بگیرید
پوردستمالچی بیان کرد: اگر فارغ‌التحصیل یا داوطلب غیرحضوری هستید، بهتر است بر اساس سرفصل‌های یک آزمون آزمایشی و بر اساس پیشرفت درسی آن حرکت کنید و با نظر یک مشاور برنامه‌ی کلی خود را طراحی کنید.

وی یادآور شد:  مهم‌ترین نکته، هماهنگی این فاکتورها با یکدیگر است و اگر نتوانید آن‌ها را با هم هماهنگ کنید باید یک برنامه را به‌عنوان برنامه اصلی در نظر بگیرید و دیگر عوامل را تا جایی که به برنامه اصلی لطمه‌ای نزند اجرا کنید.

وی با اشاره به اینکه برنامه کلی تعیین کننده مباحث هفتگی است که باید مطالعه کنید و بعد از آن بر اساس برنامه کلی برنامه جزئی تنظیم می‌ شود، یادآور شد: اگر مدرسه فقط دروس سال چهارم را تدریس می‌کند بهتر است از برنامه تلفیقی استفاده شده به این صورت که دروس سال چهارم را همگام با دبیر و دروس پایه را همگام با برنامه آزمون‌های آزمایشی هماهنگ کنید.

شروع درس خواندن اصولی از ابتدای هفته 
تنظیم و تهیه‌ی برنامه‌ جزئی، بر عهده‌ی شما است. برنامه‌ی کلی را شما باید انتخاب کنید و تهیه‌ ‌آن بر عهده‌ی مدرسه، گروه برنامه‌ریزی آزمون‌‌های آزمایشی و یا مشاور شماست. اما بعد از انتخاب برنامه‌ کلی، باید برنامه‌ی جزئی را بر اساس مباحثی که در برنامه‌ کلی تنظیم‌ شده است، تهیه کنید. تهیه‌ برنامه‌ جزئی، اصول و قواعد مشخصی دارد.

شما باید ابتدای هر هفته، بر اساس اصولی که بعدا به آن پرداخت می شود، برنامه‌ ای درسی برای خود تنظیم کرده و سپس در ابتدای هر روز آن را تکمیل کنید.

به شیوه رتبه های برتر کنکور عمل کنید
مشخص کردن استراتژی بلندمدت و  میان‌مدت یکی از مهم ترین اصول برنامه‌ریزی است که موجب موفقیت اکثر رتبه‌های برتر آزمون های سراسری سال های گذشته شده است. 

همانطور که اشاره شده برنامه ریزی صحیح و مبتنی بر فعالیت های روزانه از اهمیت بسزایی برخوردار بوده که تهیه و تدوین آن نیازمند دیدی روشن از چگونگی فعالیت ها و بهره گیری از تجربیات معلمان و مشاوران است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.