سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایلام؛

این روزها جای جای استان هیات است

هرچه به اربعین حسینی نزدیکتر میشویم شورحسینی سرتاسر استان را فرامیگیرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ عزای شهادت امام حسین (ع) درایلام به ده روز اول محرم ختم نمیشود.حضور زائران کوی دوست وسرازیر شدن سیل مشتاقان سالار شهیدان، حال و هوای این استان مرزی را حسینی نگه میدارد. اما دروزهای اخیر خانه های ایلامیان بیت الحسین شده و خدمت به زوار اربعین سن و سال نمیشناسد.

عده ای هم بابرپایی هیاتهای عزاداری در حسینیه ها و بقعه های متبرک امامزادگان، شورحسینی به ما کرده اند.

این روز و شبها بقاع متبرک امامزاده علی صالح وامامزاده حسن در شهر مرزی مهران  دروازه عتبات عالیات ، چراغ عزای امام حسین را روشن کرده اند و به نوحه خوانی و سوگواری مشغولند.

علی حسینی جوان 30 ساله مهرانی که سقایی عزاداران اربعین حسینی رادرهیات برعهده دارد میگوید: بدلیل مشکلات خاصی که داشتم توفیق زیارت امام حسین در اربعین نصیبم نشد اما اینجا شبانه روز خودم راوقف خدمت و سقایی زوار اربعین و عزاداران حسینی کرده ام.

آقا سعید هم دوشادوش برادر بزرگترش درهیات به عزاداران خدمت میکند و کفشداری امامزاده را برعهده گرفته.

حاج حسنعلی پیرمرد مداح قدیمی اهل یکی از روستاهای مهران هم که 45سال است حنجره اش را وقف ندای حسین (ع)کرده والان دیگر توان راه رفتن ندارداما به زحمت خود را به مرقد امامزاده علی صالح رسانده تابانوای کربلاییش شورحسینی بپاکند.

انهایی که سنی ازشان گذشته شبهای محرم سالهای دور را خوب به یاددارند که هروله کنان پاسخ نوحه های شور و حماسی حاج حسینعلی را میدادند.

علاوه بر صحن مملو از عزادار امامزاده علی صالح در حد فاصل مهران و ایلام.، بقعه متبرک امتمزاده سیدحسن در شهر مهران هم شاهد خیل عظیم زایران و شیفتگان آستان حضرت دوست است.
زوار اربعین حسینی که از سراسر ایران اسلامی برای تشرف به کربلای معلا به مهران امده اند نواهایی بالهجه و گویشهای متفاوتی درفضای  این بقعه ی متبرک طنین انداز میکنند.
صحنه های خاصی از دلدادگق و شور و شعور حسینی سرتاسر استان ایلام را فراگرفته که خالق انها خیل سیاهپوشان عزادار سالار شهیدانند که قصد عزیمت به کوی دوست دارند.

هرجایی از این استان مرزی وهمجوار با کربلای معلی هیاتی برپاست  و طنین نام مقدس ارباب دلها حسین ابن علی را به گوش جان میرساند. اربعین نزدیک است و ایلامیان میزبانان اربعینی های سرور و سالار شهیدانند



اینجا ایلام است و هرگوشه از آن هیاتی برپاست .











انتهای پیام/

برچسب ها: ایلام ، هیات ، مهران ، دهلران ، موکب ، زوار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.