سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باهنر در نشست خبری:

اصلاح‌طلبان قطعا از روحانی عبور نمی‌کنند/قالیباف با بقیه کاندیداها متفاوت است

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت:قالیباف با بقیه کاندیداها متفاوت است اما نمی‌توانیم بگوییم روی وی حساب می‌کنیم.

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری عصر امروز در نشست خبری در خبرگزاری دانشجو با اشاره به مسئله وحدت اصولگرایان اظهار داشت: متاسفانه در غیبت احزاب و چند حزب فراگیر و قدرتمند، همواره بخشی از انرژی مان صرف وحدت درونی می‌شود. این تلاش‌ها بعضا به نتیجه هم می‌رسد اما مشکل اینجا است که چنین هزینه‌هایی در هر دوره اضافه می‌شود.

وی افزود: باید اقداماتی را که در انتخابات قبل انجام دادیم را توسعه دهیم و از آن استفاده کنیم. باید از وحدت نسبی که در انتخابات مجلس داشتیم استفاده کرده و در پی بنای جدید نباشیم البته این بنا می‌تواند متحول شده و بسط پیدا کند و جریانات بیشتری از اصولگرایی را زیر پرچم خود بگیرد.

باهنر ادامه داد: متاسفانه رقبای ما برای شکستن وحدت اصولگرایان تلاش می‌کنند که البته اگر از دیدگاه حزبی نگاه کنیم این مسئله طبیعی به نظر می‌رسد رقبا تلاش می‌کنند که نقاط ضعف خود را کم و نقاظ ضعف رقیب را زیاد کنند.

وی با بیان اینکه اصولگرایان کمبود کاندیدا ندارند، تصریح کرد: خود من هم بارها اعلام کردم که کاندیدا نمی‌شوم و از کسی هم که احساس می‌کنیم یواش یواش کنار زمین دارد خودش را گرم می‌کند تا به میدان بیاید، می‌خواهیم که تو یکی هم نباشی تا ان شا الله ببینیم چه می‌شود.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین اضافه کرد: برخی نگران هستند که اصولگرایان بدون کاندیدا بمانند اما من می‌گویم که ما بی‌کاندیدا نمی‌مانیم. چشم ما به چند کاندیدا از جناح‌های مختلف است و رقابت انتخاباتی را همین‌ها رقم می‌زنند.

باهنر با بیان اینکه تکثر کاندیدا به نفع هیچ جریانی نیست، گفت: تحلیل ما این است که اصلاح‌طلبان قطعا از روحانی عبور نمی‌کنند. تک مضرابی‌هایی هم که از گوشه‌هایی ساز می‌شود، برای افزایش سهم است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاندیداهای اصولگرایان جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری گفت: از جریان اصولگرایی برخی نیروهای در انتخابات گذشته ریاست جمهوری خودشان را آزمون کردند و البته موفق نشدند آرای قابل توجهی به دست آورند البته ما روی هیچ گزینه‌ای به طور ایجابی و سلبی صحبت نمی‌کنیم. 

باهنر با بیان اینکه کاندیدای اصولگرایان باید کارآمدی و مقبولیت داشته باشند، تصریح کرد: باید مجموعه این دو امتیاز در گزینه مورد نظر ماکزیمم باشد. شاید فردی با وجود کار آمدی امکان رای‌آوری نداشته باشد و یا بالعکس. باید در نهایت به فردی برسیم که این دو ویژگی را به طور ماکزیمم داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر مجموعه‌ای ببیند که در مقابل فردی نمی‌تواند گزینه‌ای مقبول و از امکان رای‌آوری بالا معرفی کند، معرفی کاندیدا به طور کلی معنایی ندارد اما این مسئله برای اصولگرایان نیست.

باهنر همچنین پیرامون احتمال کاندیداتوری محمدباقر قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای قالیباف با بقیه کاندیداها متفاوت است، وی همیشه در دوره‌هایی که حضور داشته رای دوم را آورده و طبیعی است که جریان رقیب دولت کنونی، کاندیدای اول خود را مورد بررسی قرار دهد اما نمی‌توانیم بگوییم قطعا روی وی برای انتخابات حساب می‌کنیم.

با هنر در ادامه این نشست خبری در باره سخنان غلامعلی حداد عادل که گفته بود نامزد اصولگرایان تا پایان ماه صفر مشخص می‌شود، گفت: ایده ما همین است اما تصور می‌کنم که این اتفاق نمی‌افتد، سازمان رای اصولگریان تا پایان ماه صفر مشخص می‌شود اما فکر نمی‌کنم که کاندیدای نهایی ما به این سرعت مشخص شود. دلیل این مسئله به تجربه گذشته بازمی‌گردد چرا که در غیاب احزاب، انتخابات ریاست جمهوری در یکی دو ماه گُر می‌گیرد و جدی می‌شود. بعید می‌دانم تا سه چهار ماه قبل از انتخابات کاندیدای ما جدی شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با قالیباف یا لاریجانی دیدار انتخاباتی داشته‌اید و اینکه پیش بینی می‌کنید رئیس مجلس از چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می‌کند، گفت: من با این دو نفر به طور مشخص دیدار مستقیم نداشتم. من نمی‌دانم که آقای لاریجانی از چه کسی حمایت می‌کند اما تصور می‌کنیم که وی از کاندیدای مورد اجماع اصولگرایان حمایت کند.

باهنر همچنین درباره اظهارات قالیباف که گفته بود درصورتی در انتخابات شرکت می‌کند که مورد اجماع همه اصولگرایان باشد اظهار داشت: این شرط کاملا عاقلانه و مدبرانه است اگر فردی این بار می‌خواهد نامزد انتخابات شود باید اجماع اصولگرایان روی آن فرد اتفاق بیافتد اگر دو سه فرد قدرتمند در انتخابات همزمان حضور پیدا کنند، آرای یکدیگر خواهند شکست.

نماینده ادوار مجلس در ادامه سخنان خود بار دیگر به چگونگی وحدت اصولگرایان گریزی زد و گفت: تلاش‌های زیادی در حال انجام است که شکل و شمایل وحدت اصولگرایان چگونه باشد. اختلافات مختصری وجود دارد اما دارد به سمت برطرف شدن می‌رود.

باهنر همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رئیس جمهور در توئیت اخیر خود از حاکمیت دوگانه به عنوان مانع سر راه اجرای قانون سخن گفته بود، آیا شما این اظهارات را قبول دارید، گفت: پیرامون اینکه رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است در شورای نگهبان تفسیرهای بسیاری شده است فحوای این تفسیر این بوده که رئیس جمهور در محدوده قوه مجریه مسئول اجرای قانون است در گذشته رئیس جمهور اظهار می‌کرد که قوانین مصوب در مجلس خلاف قانون اساسی است در شرایطی که تنها نهادی می‌تواند به مصوبات پارلمان ایراد بگیرد، شورای نگهبان است قوه قضاییه هم این گونه است؛ این قوه هم باید طبق قانون عمل کند.

وی ادامه داد: اختیارات رئیس جمهور بالا و تاثیرگذار است اما این که رئیس جمهور بتواند با تمسک به قانون اساسی جلوی رفتار بقیه قوا را بگیرد این گونه نیست و اختیاری در این زمینه ندارد.

باهنر درباره تغییر وزرای دولت اظهار داشت: مشکلات جامعه بیشتر در میدان اقتصاد است. رشد اقتصادی و اشتغال دو مسئله تاثیرگذار است. رکود بالاترین درد جامعه است و مردم انتظار دارند که دولت پاسخ سریع و جدی به این مسئله بدهد.

وی با بیان این که تغییر وزرا در جهت حل مشکلات اقتصادی نبوده تصریح کرد: این تغییرات بیشتر به منظور تغییر زمین بازی و رقابت بود؛ البته این موضوع جز حقوق دولت است اما بیشتر مطالبات جامعه و فعالین سیاسی و اقتصادی بر این بوده که در قسمت اقتصادی اصلاحیه‌هایی انجام شود.

باهنر ادامه داد: چنانچه دولت روحانی تا پایان سال جاری قدم ملموس و قابل حسی برای جامعه بیکاری کشور و فعالان اقتصادی برندارد، جلب آرای مردمی برایش سخت خواهد بود.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در همین باره عنوان کرد: دولت رشد منفی اقتصادی از صفر عبور داده؛ حالا روی عدد یک یا دو آن بحث است اما هنوز این موضوع به ذائقه مردم ننشسته است و خانواده‌های ایرانی متوسط یکی دو نفر فارغ‌التحصیل بیکار دارند و از آن بدتر اینکه سرپرست خانواده‌ها امروز بیکار هستند.

باهنر در ادامه این نشست خبری درباره زمان ارائه لیست شورای شهر اصولگرایان اظهار داشت: تلاش‌ها در این زمینه آغاز شده و افرادی که در مظان حمایت هستند، جمع‌آوری شدند این افراد باید به لحاظ کارآمدی و شعارهایی که می‌دهند سبک و سنگین شوند و در نهایت به لیست 21 نفره برسیم.

وی در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وحدت اصولگرایان در چه شرایطی موجب ریزش آنها خواهد شد گفت: وحدت اصولگرایان در یک حالت باعث ریزش می‌شود و آن این که اصولگرایان روی کاندیدایی اجماع کنند که نتواند رای مردم را جلب کند و مردم یا به سمت شرکت نکردن در انتخابات بروند یا اینکه به کاندیدای اصولگرایان اقبال نشان ندهند. به طور کلی کاندیدای اصولگرایی باید جذاب باشد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در باره اقبال اصولگرایان نسبت به پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا گفت: اصولگرایان انتخابات آمریکا را مثبت ارزیابی کردند اما خود انتخاب را مثبت نمی‌بینیم. انتخابات اخیر آمریکا برای ما خوب بود اما انتخاب برایمان فرقی ندارد.

باهنر در ادامه افزود: بسیاری از حرف‌هایی که ما با ادبیات دیپلماتیک و به طور محترمانه عنوان می‌کردیم اینها پاشنه‌های دهنشان را کشیدند و هر چه می‌خواستند، افشا کردند. ما طرفدار شلوغی‌های بعد از انتخابات آمریکا نیستیم بالاخره انتخاباتی بر مبنای قانون برگزار و یک نفر انتخاب شده است. به نظرم بخشی از این اعتراضات برای تخلیه عقده‌های فروخورده مردم آمریکا از سوی حاکمیت مدیریت می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.