سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تعویض 30 میلیارد دلار اسکناس منسوخ شده در هند و آشفتگی نظام بانکی این کشور

هند در یک تصمیم ناگهانی که روز 8 نوامبر اتخاذ شد دستور منسوخ کردن و تعویض اسکناس‌های درشت 500 و 1000 روپیه‌ای را صادر کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ؛ سیاست جدید دولت هند برای منسوخ کردن درشت ترین اسکناس این کشور و دریافت 2 هزار میلیارد روپیه (29.8 میلیارد دلار) موجب ایجاد آشفتگی در صفوف طولانی تبادل اسکناس و مشکلات فنی برای دستگاه های خودپرداز بانک‌ها شد.

دولت هند در یک تصمیم ناگهانی که روز 8 نوامبر اتخاذ شد دستور منسوخ و تعویض اسکناس‌های درشت 500 و 1000 روپیه ای را صادر کرد. این تصمیم با هدف مقابله با اسکناس های تقلبی، پول سیاه، فساد و تروریسم به مرحله اجرا گذاشته شد.

اسکناس‌های منسوخ شده 86 درصد از حجم گردش پول هند را شامل می شود و تعویض آن فشار فوق العاده‌ای را به نظام بانکی این کشور برای جایگزین کردن این حجم پول ایجاد کرده است. وزارت دارایی هند اعلام کرد: تا اواسط روز 12 نوامبر بیش از 70 میلیون نقل و انتقال مالی با اسکناس‌های منسوخ شده در بانک‌های هندی انجام شده است.

آرون جایتلی، وزیر دارایی هند گفت: در حال حاضر بانک‌ها با کمبود پول مواجه هستند. بیش از 4000 بانک در مناطق مختلف هند نیز به پیکربندی مجدد ماشین آلات و دستگاههای خودپرداز مشغول هستند و به نظر می رسد تا دو هفته آینده این تغییرات به پایان برسد.

وی افزود: ارزش سپرده های بانک دولتی هند –بزرگترین بانک این کشور—حدود 478 میلیارد و 680 میلیون روپیه است. با این حال، حجم نقل و انتقالات، برداشت و تبادل اسکناس این بانک به 543 میلیاردو 700 میلیون روپیه رسیده است.

این مقام دولتی در انتها از تنظیم بیش از 200 هزار دستگاه خودپرداز و وارد کردن اسکناس‌های جدید 500 و 2000 روپیه‌ای به سیستم مالی در سراسر هند خبر داد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.