سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

انفجار پایگاه بگرام و خنجر از پشت طالبان بر پیکر آمریکا

4 آمریکایی به دلیل انفجاری مهیب در پایگاه نظامی بگرام که به دست طالبان انجام گرفت، کشته شدند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا گفت: 4 آمریکایی به دلیل انفجاری مهیب در بزرگ‌ترین پایگاه نظامی این کشور در خاک افغانستان کشته شده‌اند.

بر اثر حمله یک مهاجم انتحاری از طالبان در پایگاه بگرام چهار آمریکایی کشته شدند که دو نفر از آنان نظامی و دو نفر دیگر پیمانکار بودند. وی افزود: همچنین در این انفجار 16 نظامی آمریکایی و یک نظامی لهستان عضو عملیات نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز زخمی شده اند. وی افزود: حفاظت از نیروهای نظامی همیشه اولویت نخست واشنگتن در افغانستان است و ما درباره این حادثه غمبار تحقیق خواهیم کرد.


دفتر مطبوعاتی ماموریت حمایت قاطع یا «ناتو» در افغانستان نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که حمله به پایگاه نظامی بگرام آمریکا با انفجار بمب در داخل این پایگاه صورت گرفته است. پیشتر «عبدالشکور قدوسی» فرماندار شهرستان بگرام از توابع استان «پروان» واقع در شمال کابل اعلام کرده بود که پایگاه آمریکائی‌ها در این شهرستان با راکت مورد حمله قرار گرفته است.

گروه طالبان مسئولیت حمله را درون این پایگاه هوایی به شدت محافظت شده در شمال کابل پایتخت افغانستان به عهده گرفت.

این اولین حمله گروه طالبان بعد از انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا است. گروه طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای از ترامپ خواسته است تا نیروهای خارجی را از افغانستان خارج کند.


این حمله نشانگر افزایش ناامنی در افغانستان تقریبا 2 سال پس از پایان رسمی ماموریت رزمی نیروهای ناتو به فرماندهی آمریکا به شمار می رود. ایالات متحده حدود 10 هزار نظامی به افغانستان اعزام کرده که بزرگ‌ترین بخش آن در پایگاه هوایی بگرام مستقر شده است.

آمریکا در ترکیه، عراق، کویت، عربستان، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عمان، افغانستان، پاکستان و قرقیزستان پایگاه نظامی دارد و یا از پایگاه‌های این کشورها استفاده می‌کند. 
 
بیشترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورهای افغانستان و کویت قرار داشته و شامل پایگاه‌های هوایی و کمپ‌های استقرار نیروهای زمینی است. 


میدان هوایی بگرام کجاست

یکی از پایگاه‌هایی که برای آمریکا استراتژیک است، پایگاه هوایی بگرام افغانستان است، پایگاهی که تروریست‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران بارها به آنجا تردد داشته‌اند مانند عبدالمالک ریگی. 

میدان هوایی بگرام فرودگاه نظامی‌شده و میزبان پروازهای ترکیبی در نزدیکی شهر قدیمی بگرام، در ۱۱ کیلومتری جنوب غربی شهر چکیکار ولایت پروان در شمال افغانستان است. میدان هوایی بگرام دارای ۳ آشیانه بزرگ، یک برج کنترل، چندین ساختمان پشتیبانی و ۱۳۰۰۰۰ متر مربع فضای پرواز است.


این فرودگاه نظامی آمریکا در خاک افغانستان، تنها حدود 1220 کیلومتر از مرزهای ایران فاصله دارد اما 4 فرودگاه نظامی که بیشتر مورد استفاده نیروهای آمریکایی است در فواصلی بسیار کمتر این مقدار قرار دارند. پایگاه هوایی بگرام که محل استقرار عمده هواپیماهای ترابری و جنگنده‌های آمریکایی و سایر کشورها است، در فاصله 730 و فرودگاه کابل در فاصله 732 کیلومتری مرز ایران قرار دارند. 
 
پایگاه بگرام با طول باند 3 کیلومتر پذیرای هواپیماهای ترابری سی-130هرکولس، سی-17 گلوبمستر2، هواپیمای پشتیبانی نزدیک A-10 و انواع بالگردها شده است. از سایر پایگاه‌ها و فرودگاه‌های مهم افغانی‌ها می‌توان به فرودگاه قندهار در فاصله 387، شیندند در 124 و هرات در 122 کیلومتری مرز ایران اشاره کرد. 


انتهای پیام/


 



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۵
این آمریکا درهمه جای جهان سلطه گری میکند گفته ترامپ راست است