سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به مناسبت هفته کتابخوانی؛

میزان سرانه مطالعه را جدی بگیرید

میزان سرانه مطالعه یکی از مهمترین مسائل در کتاب و کتابخوانی است که باید جدی گرفته شود.

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر ساله 24 آبان ماه تا 1 آذر زمانی است که اهمیت بیشتری به مسئله کتاب و کتابخوانی می‌شود و از این هفته به عنوان هفته کتاب و کتابخوانی یاد می‌کنند. یکی از مهمترین مسائل در کتاب و کتابخوانی را می‌توان سرانه مطالعه دانست. اما این سرانه مطالعه چیست که هرساله در این هفته روی آن تاکید می‌شود.

در عام‌ترین تعریفی که از سرانه مطالعه ارائه می‌شود، می‌گویند این شاخص میانگین مدت زمان مطالعه یک نفر در طول شبانه روز است. اما لزوما همیشه این تعریف صادق نیست و می‌توان به جای مدت زمان از تعداد کتاب‌های خوانده شده یا تعداد صفحات خوانده شده در طول روز نیز برای تعریف سرانه مطالعه بهره جست.  
 
اما این سرانه مطالعه چگونه اندازه گیری می‌شود؟ در ساده‌ترین حالت می‌توان میزان مطالعه همه افراد جامعه را با هم جمع کرد و برتعداد افراد آن جامعه و تعداد روزهای در نظر گرفته شده تقسیم کرد. برای اندازه گیری آن نیز متوسط مطالعه در یک جامعه آماری محاسبه می‌شود، سپس آن را به تمام جامعه تعمیم می‌دهند.

طبق آخرین آماری که در سال 2015 توسط مرکز بین المللی مطالعات گذران وقت منتشر شده، میزان سرانه مطالعه کتاب، مجلات و نشریات در ایران به 13 دقیقه در روز می‌رسد. این آمار در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار اندک است و از یک خلا فرهنگی در جامعه حکایت می‌کند.
 
با توجه به اینکه یکی از معیارهای تشخیص سرانه مطالعه کتاب در هر کشوری، میزان تیراژ کتاب است و از وضعیت عرضه و تقاضای آن در جامعه جکایت می‌کند می‌توان گفت اوضاع سرانه مطالعه در کشورمان چندان خوب نیست و حداکثر میزان تیراژ کتاب هم اکنون به 1000 جلد می‌رسد و در کنار آن ریستوگرافی‌هایی با تیراژ 500 جلد نیز دیده می‌شود.

این میزان با توجه به جمعیت ایران بسیار اندک است. این اوضاع نامساعد سرانه مطالعه کتاب چیزی نیست که یکباره به وجود آمده باشد بلکه از دو دهه قبل آغاز شده و اکنون شدت بیشتری یافته است.  
 
در دهه 70 میزان تیراژ کتاب به سه هزار جلد می‌رسید. این میزان با توجه به جمعیت ایران در آن زمان نیز بسیار اندک بود. این رویه ادامه پیدا کرد و به امروز رسید، امروزی که شاهد کاهش سرانه مطالعه و تیراژ کتاب در کشورمان هستیم.برای برطرف شدن این مسئله باید راهکاری اندیشید.

یکی از این راهها تبلیغ کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی در بین مردم و یادآوری اهمیت آن برای جامعه است. از طرف دیگر با ارائه تسهیلاتی به ناشران و کاهش قیمت تمام شده کتاب می‌توان آن را در سبد خرید مردم جای داد.

همچنین برخی از افراد جامعه به دلیل قیمت کتاب از خرید آن امتناع می‌کنند و آن را در لیست خرید خود قرار نمی‌دهند. از سوی دیگر افزایش کیفیت کتاب می‌تواند به افزایش سرانه مطالعه کشور منجر شود.

با توجه به این موضوع‌ها و راهکارهایی که برخی از اهالی قلم به آنها اشاره دارند باید برای افزایش سرانه مطالعه فکری کرد تا شاید روند رو به رشدی پیدا کند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.