سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

سرانه مطالعه در استان اصفهان ۳۹ دقیقه برآورد شده است

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان گفت: بر اساس تحقیقات دانشگاه اصفهان سرانه مطالعه در استان اصفهان ۳۹ دقیقه برآورد شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اصغر آذربایجانی در یکصد و پنجاه و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی و با اشاره به استقبال عموم مسلمانان جهان از پیاده روی اربعین اظهار داشت: حضور میلیونی عزاداران حسینی در حرکت عظیم پیاده روی اربعین نمایش اقتدار شیعه و وحدت اسلامی، تقویت جبهه مقاومت علیه ظلم جهانی و نماد مبارزه با استکبار جهانی و حمایت از مظلوم و حق است.
وی در ادامه با بیان اینکه چند روز آخر هفته گذشته شاهد وارونگی هوا و توصیه‌های مورد نیاز به افراد حساس در اصفهان بودیم، ابراز داشت: ضرورت دارد که با توجه به شرایط هوا و مشکلات زیست محیطی و خشکی زاینده رود اقدامات جدی توسط دستگاه‌ها و مجموعه‌های اجرایی توسط مسئولین و متولیان امر در خصوص عملیاتی شدن و انجام کامل طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان را انجام دهند تا شاهد کاهش تعداد روزهای ناسالم در سال ۹۵ باشیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن گرامی داشت ۲۴ آبان روز کتاب و کتاب‌خوانی اضافه کرد: فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی جامعه محسوب می‌شود و یکی از شاخصه‌های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن جامعه است.
وی با بیان اینکه یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است، ابراز داشت: در واقع از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در آن جامعه است.
آذربایجانی با بیان اینکه دین، فرهنگ و تاریخ ما نیز اُنس و الفتی همیشگی با کتاب و کتابخوانی دارد، تصریح کرد: واژه کتاب در قرآن مجید به اشکال مختلف ۲۵۵ بار، واژه علم ۵۸۲ بار، واژه قلم دو بار، و واژه اقرأ سه بار در قرآن تکرار شده است که اینها نشانگر اهمیت بالای کتاب و کتابخوانی و لزوم توجه بیش از پیش به این مقوله است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه کتاب بهترین وسیله انتقال میراث ادبی از نسلی به نسل دیگر است و به انسان‌ها کمک می‌کند تا میراث فرهنگی و ارزش‌های دینی و تاریخی خود را بشناسد و به آن ارج نهند، افزود: این در حالی است که متأسفانه علیرغم جایگاه و اهمیت کتاب و کتابخوانی و داشتن تمدنی چند هزار ساله و مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه های معتبر و علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند مکتوب آمار و ارقام ارائه شده از سوی مجامع و سازمان های فرهنگی داخلی و خارجی مانند یونسکو در مورد سرانه مطالعه هر ایرانی، چندان امیدوارکننده نیست.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: کتاب موضوع بسیار مهمی است، اما وضع کنونی کتاب در کشور متناسب با شأن، سابقه و داعیه فرهنگی ایران و هدف‌های ترسیم شده برای جمهوری اسلامی نیست.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از این وضعیت بارها اظهار گلایه و ناخشنودی نموده و از مسئولان و ارگان‌های مختلف خواسته اند که با برنامه‌ریزی‌های شایسته، موانع و مشکلات ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه را حل و برطرف کنند تا توجه به کتاب و کتاب خوانی و وارد شدن آن به زندگی مردم به یک سیره و سنت رایج عمومی، همگانی و فراگیر تبدیل شود، گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند«من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می‌افتم، قلباً غمگین و متاسف می شوم. این به خاطر آن است که در کشور ما به هر دلیل که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلا ده برابر این میزان رواج و توسعه و حضور داشته باشد».


انتهای پیام/م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.