سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

رشد بخش خدمات مسیر توسعه اقتصادی را هموار می کند

ابونوری گفت: علی رغم وجود نیروی انسانی فراوان در بخش صنعت شاهد مشکلاتی در این حوزه هستیم، که ایجاد بسترهای لازم برای رشد حوزه های کشاورزی و صنعت کشور، یکی از راهکارهای حل این معضل است.

عباسعلی ابونوری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت اشتغال در بخش خدمات کشور عنوان کرد: در سال های گذشته شاهد افزایش نیروی انسانی در این بخش بوده ایم و این در حالی است که در زمینه بازدهی این بخش آن‌طور که باید عمل نکره ایم که این امر نشان از سیستم مدیریتی داشته علاوه بر این، سهم مد نظر در زمینه تولید ناخالص داخلی را به دست نیاورده ایم. 
 
ابونوری در ادامه عنوان کرد: بیکاران پنهان سایر حوزه ها از قبیل کشاورزی و صنعت در بخش خدمات بیکاران جذب شده اند و این امر سبب شد تا این بخش به معنای واقعی نتواند کارآیی لازم را داشته باشد. 
 
وی با بیان اینکه رشد بخش خدمات می تواند مسیر توسعه اقتصادی را تعیین کند، گفت: در حال حاضر در تمامی کشورهای پیشرفته رشد تولید ناخالص ملی در گرو رشد خدمات بوده که این امر نشان از بالا بودن سهم این بخش به نسبت مابقی بخش های اقتصادی کشور است. 
 
این کارشناس مسائل اقتصادی دلیل عدم وجود این فرآیند در کشور را نبود برنامه مدون برشمرد و افزود: هم اکنون برنامه مناسبی جهت تحقق این امر وجود نداشته و مسئولین مربوطه ملزم به اتخاذ تدابیری جهت پیشرفت و ترقی این بخش هستند. 
 
ابونوری تصریح کرد: در گام نخست باید بخش کشاورزی و صنعت توان لازم را بر اشتغالزایی و سهم معینی در دست یابی استقلال اقتصادی را داشته باشند سپس بخش خدمات، خود به خود فرآیند رشد را آغاز خواهد کرد. 
 
وی با بیان اینکه این رویه در کشور ما به طور معکوس دنبال می شود، گفت: بیشتر بیکاران پنهان این دو بخش جذب خدمات شده لذا این امر نشان از ناکارآیی بخش های مذکور را دارد بنابراین برای رونق در این حوزه باید ابتدا دو بخش دیگر به بالاترین حد رشد خود دست یابند. 
 
این کارشناس مسائل اقتصادی تشریح کرد: بخش صنعت هم وابستگی شدید به درآمدهای نفتی را داشته و با افزایش درآمد نفتی شاهد رشد قابل توجه صنعت هستیم ولی بخش خدمات در زمره محروم ترین حوزه ها قرار می گیرد. 
 
ابونوری در پایان با اشاره به توانایی های بالقوه بخش خدمات کشور بیان کرد: از آنجایی که بخش خدمات ارتباط مستقیمی با سایر بخش‌ها دارد لذا به دلیل اینکه سایر بخش ها به صورت زیر بنایی رشد لازم را نداشته اند، بخش خدمات هم نیز علی رغم جذب نیروی انسانی قابل توجه نتوانسته سهم قابل ملاحظه ای را در تولید ناخالص ملی داشته باشد، بنابراین باید در وهله نخست این زیرساخت ها ایجاد شوند، چرا که ضعف در این حوزه ارتباط تنگاتنگی با رکود اقتصادی حاکم بر کشور ندارد. 
 
انتهای پیام/  
 
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.