سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج؛

19 آبان سند افتخار مردم گچساران

19 آبان سال 57 سند افتخار مردم شهیدپرور گچساران است، روزی که جوانان این خطه با تا پای جان برای دفاع از حق و حقیقت ایستادگی کردند.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ در پاییز 1357 در حالی تلاش‌های ملت ایران اسلامی برای پایان دادن به حکومت مستبدی و وابسته به بیگانه پهلوی به‌روزهای اوج خود نزدیک می‌شد، مردم انقلابی شهرستان گچساران نیز همگام با دیگر نقاط کشور با مقاومت در برابر طاغوتیان در اعتصاب‌های کارگران نفت و حماسه روز 19 آبان نقش آفرینی کردند.

در این روز تاریخی حدود 50 نفر در حمایت از حکومت پهلوی در گچساران راهپیمایی کردند، که این حرکت باعث عصبانیت و خروش انقلابی‌ها شد.

با حمایت شخصیت‌های برجسته انقلابی این شهرستان نظیر بهرام تاجگردون، محمد زید بهبهانی، ابراهیم شریعتی، نصریان، مختاری و رمضان اسماعیلی تجمع مردمی جلوی مسجد شهیدان فعلی که آن زمان مسجد جامع نام داشت شکل گرفت و بیانیه‌ها و سخنرانی‌هایی علیه حکومت شاه منتشر شد.

در این هنگام مأموران ساواک به طرف مردم حمله کردند و تعدادی از جوانان را به شهادت رساندند.

در روز تاریخی 19 آبان غریب پرویزی، سید مذکور پارسی، محمد فراشبندی، حسین امینی، حسین کیامرثی، نجف بلادیان و رحمت بشارت به شهادت رسیدند.

دستگیری 30 تن از جوانان انقلابی و انتقال آنها به زندان‌های ساواک بخش دیگری از این روز تاریخی در گچساران بود.

فرماندار گچساران گفت: آیین گرامی داشت شهدای قیام 19 آبان، روز چهارشنبه ساعت 10 صبح در مسجد شهیدان دوگنبدان برگزار می‌شود.

عبدالرحیم رحیمی افزود: در این آیین از خانواده شهدای قیام 19 آبان تجلیل می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به از خود گذشتگی ملت ایران برای به ثمر نشاندن انقلاب اسلامی گفت: مردم گچساران با اعتصاب‌های کمرشکن کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز و تقدیم هفت شهید در فعالیت‌های انقلابی پیشتاز شدند.

غلام رضا تاجگردون با بیان این که ثبات، اقتدار، امنیت و آرامش امروز ایران اسلامی برگرفته از ایثارگری شهیدان است، افزود: زنده نگه داشتن روزهای تاریخی و حماسه سازی های آن دوران ضروری است.

وی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی و سربلندی ایران مرهون فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی بیان کرد: آزادگی، غیرت، عدالت‌خواهی و ایثارگری از ویژگی‌های مشترک مکتب عاشورای امام حسین (ع) و نهضت امام خمینی (ره) است.

تاجگردون اظهار کرد: مسئولان اجرایی با دیدار از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران ضمن ارج نهادن به صبر و استقامت آنان، در راستای رفع مشکلات این عزیزان گام بردارند.

وی افزود: مطالعه در وصیت نامه شهدا و تکریم خانواده آنان از وظایف مهم مردم و مسئولان اجرایی برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ ایثار و شهادت است.

شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.


انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.