سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

خراسان رضوی یکی از استان های لرزه خیز کشور

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: این استان یکی از استان های لرزه خیز کشور به شمار می رود که 65 درصد از گستره آن لرزه خیزی بالایی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت علی شایانفر در نشست شورای اداری بردسکن افزود: کشور ما با داشتن 6 ناحیه لرزه خیز خطر پذیری بالایی از این بابت دارد.

وی اظهار داشت: تاکنون 90 گسل زلزله در استان شناسایی شده که 21 مورد آن جزو گسل های مهم است.

شایانفر گسل درونه بردسکن را یکی از گسل های فعال کشور دانست و گفت: این گسل 700 کیلومتر طول دارد و پتانسیل زیادی برای وقوع زمین لرزه دارد و از ابتدای امسال 22 زمین لرزه در شهرستان بردسکن به ثبت رسیده است.

وی همچنین به مشکلات استان در حوزه آب اشاره کرد و گفت: میانگین بارش در کشور 250 و در خراسان رضوی 215 میلی متر است که عمدتا به صورت رگباری است.

شایانفر دو سوم پهنه استان را در معرض خطر سیل دانست و با بیان اینکه 74 درصد مساحت استان اقلیم خشک است، عنوان کرد: در خراسان رضوی 350 رودخانه و مسیل وجود دارد و 80 درصد منابع آبی این استان وابسته به آب های زیرزمینی است.

وی اعتبارات سال قبل حوزه مدیریت بحران استان را هزار و 340 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و وجود مشکل در بخش آب روستایی، 80 درصد آن صرف اجرای طرح های آبرسانی به نواحی روستایی شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی به کمبود اعتبارات این حوزه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال های اخیر به حوزه های پیشگیرانه توجه خاصی نشده است.

شایانفر به بحران کم آبی و بی آبی در این استان اشاره کرد و گفت: از 37 دشت استان 34 دشت آن ممنوعه شده و یا در وضعیت بحرانی است.

فرماندار بردسکن نیز در این نشست با اشاره به وقوع چندین زمین لرزه در یک ماه اخیر در این منطقه از آمادگی دستگاههای اجرایی شهرستان در این مقطع تقدیر کرد.

برات علی نیا افزود: یکی از هنرهای مدیران در مواقع بحران باید این باشد که از امکانات و تجهیزات موجود بهترین امدادرسانی را انجام دهند نه اینکه از فضای به وجود آمده برای دامن زدن به مطالبات استفاده کنند.

رئیس شورای اداری بردسکن اظهار داشت: متاسفانه برخی روسای ادارات در رفع مطالبات مردم قوانین و مقررات را بهانه می کنند در صورتی که نفس شکل گیری قوانین برای حل مشکلات مردم است.

وی به بحران خشکسالی در بردسکن اشاره کرد و گفت: در سال زراعی گذشته حدود 100 میلی متر بارندگی در شهرستان داشتیم که از این لحاظ بردسکن رتبه سوم خشکسالی را در استان کسب کرد.

علی نیا از گازرسانی به 15 روستای بردسکن تا زمستان امسال خبر داد و گفت: دولت برای اجرای این طرح ها 80 میلیارد ریال هزینه کرده است.

فرماندار بردسکن با اشاره به گسل درونه، بر ساخت انبار امدادی و راه اندازی پست امداد نجات هوایی در این شهرستان تاکید کرد و گفت: با توجه به زلزله خیزی منطقه، امکانات و تجهیزات امدادی بردسکن کافی نیست و تقویت ناوگان امدادی این شهرستان باید جدی گرفته شود.

مرکز شهرستان 76 هزار نفری بردسکن در 273 کیلومتری مشهد واقع است.

انتهای پیام//ف.ض

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.