سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خودکفایی ایران در زمینه ساخت توربین های داخلی

ما اکنون در زمینه ساخت و طراحی پیشرانه های توربو جت پیشرو و پیشگام هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛پنجمین همایش ملی توربین گاز که صبح امروز در دانشکه مکانیک دانشگاه علم و صنعت برگزار شد؛ محمدی معاون پژوهشی دانشگاه بیان کرد: مبحث فناوری های نو در دانشگاه ها مستلزم انتقال و بومی سازی است که یکی از این فناوری ها توربین گاز است.

وی اظهار داشت: برگزاری این همایش ها سبب برقراری ارتباط بیش تر و گسترده تر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخلی با شرکت های صاحب نظر در دنیا می شود.

در ادامه این مراسم رضا تقوی دبیر این همایش عنوان کرد: از محورهای این همایش می توان به تحلیل عملکرد و صنعت های طراحی، فضای احتراق و انتقال حرارت، سیستم ها و کنترل، سازه‌ها و استحکام، ساخت و تولید و مواد پیشرفته در تعمیر و نگهداری اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه حدود 70 مقاله به دبیرخانه این دانشگاه ارسال شده؛ افزود: از این تعداد 64 مقاله به صورت ارائه شفاهی مورد پذیرش قرار گرفتند.

دبیر این همایش یاد آور شد: حدود 78 درصد از این مقالات توسط دانشکده های مهندسی از دانشگاه های مختلف کشور ارائه شده اند که از این میان 30 درصد در زمینه کمپرسور و توربین، 18 در زمینه درصد کنترل و عملکرد، 26 درصد در زمینه محفظه احتراق و انتقال حرارت و 9 درصد در زمینه ارتعاشات و استحکام هستند.

در ادامه این مراسم منتظری رئیس پژوهشکده توربین گاز بیان کرد: ما تا کنون سه دهه افتخار آمیز را سپری کرده ایم که دهه اول  در مورد تمرکز بر تعمیر و نگهداری و ساخت قطعات، دهه دوم در زمینه ایجاد صنعت طراحی های موتور های صنعتی،شکل گیری دفتر طراحی موتورهای توربینی و صنایع بزرگ توربین های صنعتی در حوزه های نفت، گاز و نیرو  است.

وی در مورد دهه دوم اظهار داشت: در این دهه اولین موتور مینی جت بومی در کشور به نام توربو 4 توسط شرکت توگا ساخته شد.

رئیس پژوهشکده توربین گاز افزود: در سال های گذشته حدود 720 مقاله در زمینه توربین در کشور منتشر شده است.

منتظری عنوان کرد: ما در در دهه چهارم وارد فاز جدیدی شده ایم که شامل توسعه صنعتی حضور در بازارهای جهانی است.

وی از دیگر اهداف این همایش ها را شبکه سازی بین کارگاه های ساخت و شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برشمرد و یادآور شد: شبکه سازی سبب می شود که از توانمندی های یکدیگر مطلع شویم.

در ادامه این مراسم کریمیان معاون سازمان صنایع هوایی تصریح کرد: ابلاغ طراحی و تولید نخستین پیشرانه توربو جت ملی هوایی(اوج) در سال 1390 به سازمان صنایع هوایی صورت گرفته است.
 وی بیان کرد:  خوشبختانه ایران در زمینه ساخت و طراحی پیشرانه های توربو جت در دامنه 3 هزار تا 5 هزار پوند رتبه 8 را در بین سایر کشورها کسب کرده است.

معاون سازمان صنایع هوایی افزود: برای تولید انبوه این توربین ها نیازمند تغییر رویکرد مدیریتی و سازمانی، استفادهاز مشارکت های خارجی و شکل دهی مشارکت های متناسب هستیم.

گفتنی است در این مراسم از همکاران برجسته در حوزه ساخت توربین های گازی تجلیل و قدر دانی شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.