به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامرضا سلیمانی در مراسم افتتاح نخستین مرکز آموزش خوشه فرش دستباف گفت: امروز کالاهای کشورها با برندها قیمت گذاری و شناخته می شوند و فرش دستباف ما باید در دنیا برند باشد.
وی گفت: از سال 80 توجه به اصل برندینگ آغاز شد که در این راستا آمریکا با 19 میلیارد دلار در رتبه اول و ایران نیز با 159 دلار در مقام 46 م دنیا قرار دارد.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایرانی تصریح کرد: باید سابقه تاریخی، فرهنگی، هویت ملی و استفاده از ظرفیت هایی مانند برندسازی و ارزش افزوده مورد توجه قرار گیرد.
سلیمانی گفت: در خوشه فرش دستباف 24 هزار بافنده فرش در خراسان رضوی فعال هستند که با توجه این موضوع ما نمی توانیم تولیدات این تعداد بافنده را صادراتی کنیم.
وی افزود: در حال حاضر به دنبال بازاریابی جهانی با برندهای واحد هستیم که فرش دستباف می تواند معرف ایران در قالب یک برند جهانی باشد.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: کافی نبودن ارزش افزوده مشکل اصلی صنعت فرش در کشور کشور است و در حال حاضر برای 14 خوشه فرش در کشور کنسرسیوم بازاریابی به منظور صادرات فرش به کشورهای لبنان، چین و آمریکا فعال است.
سلیمانی افزود: غرفه هایی برای معرفی فرش ایران در 7 نمایشگاه اختصاصی دنیا و با هزینه سازمان شهرک های صنعتی اختصاص یافته است.
وی گفت: دوم آذرماه در ایتالیا هم غرفه برای کنسرسیوم فرش گرفته شده که حضور فرش خراسان می تواند به عنوان یک ظرفیت و اقدامی شاخص برای معرفی آن و برندسازی تلقی شود.
وی بابیان اینکه با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تشکیل مدیریت صادرات در 31 استان کشور، افزود: مسئولان ذیربط استان ها به منظور حمایت از بنگاه های کوچک که صادراتی تاکنون نداشته و نمی توانند بازاریابی انجام دهند، اقدامات و حمایت های لازم را انجام دهند.
انتهای پیام//ف.ح