سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بی توجهی به بخش معدن در برنامه ششم توسعه

معاون وزیرصنعت،معدن و تجارت گفت: با اینکه بخش معدن جزء بخش های خاص به شمار می رود ولی این موضوع در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  جعفر سرقینی معاون وزیرصنعت،معدن و تجارت در امور معدن و صنایع معدنی با اشاره به عمده مشکلات حوزه معدن اظهار داشت: از مهمترین مشکلات در امور معدن نبود اطلاعات پایه در زمینه اکتشاف است که در این خصوص گام های بزرگی  برداشته شده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه زمین شناسی با استاندرها فاصله معناداری وجود دارد گفت: کار اکتشاف توام با ریسک است که در این خصوص ایجاد اطلاعات پایه جهت کاهش ریسک را می توانیم برای سرمایه گذار انجام دهیم.

سرقینی ادامه داد: در خصوص ژئوفیک هوا به 370 هزار کیلومتر خطی رسیده ایم که طبق برنامه ریزهای صورت گرفته در نظرداریم  تا پایان برنامه ششم به یک کیلومتر برسانیم.

گفتنی است، تحقق چنین امری نیازمند سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.

این مقام مسئول ادامه داد: برای تشویق سرمایه گذاران درخصوص موضوعات اکتشافی ومجوزهای مربوطه هیچ هزینه ای دریافت نمی کنیم.

معاون وزیرصنعت،معدن و تجارت با اشاره به اینکه پروژه منطقه سنگان جز 5 پروژه بزرگ دنیاست تصریح کرد: این پروژه با  35 میلیون پوند گندله و کنستانتره برای  دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید، اما هزینه لازم  برای زیر ساخت ها و تاسیسات آن تا کنون صورت نگرفته است.

سرقینی از افزایش مجوز بهره برداری خبر داد و گفت : از سال 77 مجوز بهره برداری به 25 سال افزایش یافته اما از طرف دیگر بخش خصوصی  سرمایه گذاری لازم را به عمل نیاورده است.

وی در ادامه یادآور شد: در سال 92 عوارض صادرات سنگ آهن خام صفر، صادرات کنسانتره 30 درصد و گندله 35 درصد بود که در نهایت عوارض کنسانتره را به صفر و گندله را برای سرمایه گذاری بیشتر به 15 درصد رساندیم و همچین تا پایان سال در نظر داریم این عوارض را به صفر برسانیم.

به اعتقاد سرقینی نتیجه حذف عوارض کنسانتره و کاهش عوارض گندله موجب شد تا ظرفیت 35 میلیون تنی به فولاد اضافه شود به طوریکه از 125 میلیون تن تا پایان سال گذشته به 160 میلیون تن رسید .

وی در خصوص حذف معافیت مالیاتی صادرات مواد معدنی خام اظهار داشت: تنها صادرات مواد معدنی فرآوری شده معاف از مالیات هستند. چرا که امروزه بسیاری از کشورهای عقب مانده بدون فرآوری اجازه صادرات مواد معدنی را نمیدهند اما در کشور ما در این خصوص تنها محدودیت هایی بنا به درخواست  مقاامات و سیاستهای اقتصاد مقاومتی ایجاد شده است.

این مقام مسئول با اشاره به آنکه سهم ارزش افزوده معدن در تولید ناخاص داخلی از 3.1 تا پایان سال 99 به 7.1 خواهد رسید تصریح کرد: سهم آلومینیوم تا پایان سال جاری از 500 هزار تن به 800 هزار تن ، روی از 420 به 650 هزار تن، سیمان 80 به 90 هزار تن، سنگ آهن 88 به 128 هزار تن، فولاد خام از 28 میلیون تن به 40 میلیون تن خواهد رسید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص انتقادهایی مبنی بر عدم توجه لازم به بخش معدن در برنامه ششم توسعه اظهار داشت: با توجه به آنکه این بخش جزء بخش های خاص به شمار می رود اما در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار نگرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، معدن ، تجارت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.