سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

نمدمالی، هنر کهن مردان بردسکنی روبه فراموشی است

نمدمالی ، هنر کهن مردان شهرستان بردسکن، در زمره صنایع دستی که اکنون کمترنشانی از آن می توان یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تهیه و ساخت نمد در بردسکن همچنان به صورت سنتی انجام می شود و هنرمند با نقش و نگار و دستان توانمند خود به آن روح تازه ای می بخشد.

در گوشه ای از روستای باب الحکم شهرستان بردسکن روی چند متر از زمین خدا که هیچ شباهتی به مغازه و کارگاه ندارد، پیرمردی با دستان پینه بسته با تمام قدرت هنرهای زیبایی خلق می کند.

هنر نمدمالی در روستای باب الحکم محمدعزتی، آخرین نسل از کارگاه های این حرفه سنتی در شهرستان بردسکن بشمار می رود.

استاد محمد عزتی پیرمرد ۸۰ساله ای که از سن ۱۰سالگی در کنار پدرخود، این هنر را آموزش دیده و اکنون همه نگرانی اش به فراموشی سپردن این حرفه نمدمالی است.

وی با بیش از ۶۰سال سابقه فعالیتش در این حرفه گفتاکنون به دلیل کهولت سن دیگر قادر به ادامه این کار نیستم اما اگرکسی علاقه به این شغل داشته باشند به او آموزش خواهم داد.

عزتی افزودبرای ساخت یک نمد ابتدا پشم چیده شده را با کمان حلاجی می کنیم، سپس نقش نمد مورد نظر را بر روی قالب می گذاریم.

وی با بیان اینکه در نمدمالی از پشم سیاه ، قهوه ای و سفید به صورت خام استفاده می شود، بیان کردبعد از ریختن الیاف در قالب های مخصوص ، مقدار اندکی آب و کف صابون روی پشم ها می ریزیم تا کار انسجام به آسان تر شود.

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به مدت زمان ساخت یک نمد ، ادامه دادحساس ترین و مشکل ترین مرحله نمدمالی، برداشتن نمد و برگرداندن آن در مرحله مالش است که برای این کار ۳الی۵روز طول می کشد.

وی اضافه کردعمده ترین کاربرد نمد برای زیرانداز ، دم دری، خورجین، لباس های محلی و چوپانی مورد استفاده قرار می گیرد.

عزتی با توجه به شرایط بد اقتصادی و درآمد پایینی که این حرفه دارد، گفتدیگر کسی رغبت چندانی به آموزش و ادامه دادن این شغل ندارد.

وی با ابراز تاسف از ماشینی شدن زندگی در عصر کنونی اظهارداشتامروزه اکثر مردم از نمد استفاده نمی کنند و در بین افراد بخصوص نسل جوان چندان طرفداری ندارد.

این استاد نمدمال در پایان اشاره ای به مزایای نمد داشت و گفتاین محصول به عنوان یک پوشش گرم برای دردهای رماتیسمی، استخوانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مصاحبه تمام شد، چند دقیقه گفتگو برای توصیف ۶۰سال سابقه کار در این حرفه سخت اما زیبا ، کم است.

از مغازه استاد محمد عزتی خارج شدم ، مغازه ای که شاید در ظاهر ارزشمندترین وسایل موجود در آن چند کیسه پشم و یک کمان پنبه زنی باشد اما از این مکان با دست ها و قدرت بازوی مردی کهنسال، آثار زیبا و نقوش خوش رنگ و نگاری برجای مانده است.

انتهای پیام//و.ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.