سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خرازیان مقدم مطرح کرد:

6.4 درصد از گونه‌های جانوری مهره دار در معرض خطر هستند / رونمایی از اولین اطلس مهره داران کشور

مدیر کل دفتر تنوع زيستي و حیات وحش گفت :طبق لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت از 1160 گونه جانوری مهره دار در کشورمان، 6.4 درصد از آنها در معرض خطر تهديد هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سید مجيد خرازیان مقدم مدیر کل دفتر تنوع زیستی حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درحاشیه مراسم رونمایی از اطلس مهره داران کشور که امروز (شنبه) در سالن سرو برگزار شد، اظهار داشت : طبق لیست سرخ اتحادیه جهانی طبیعت IUCN ، از بین هزار و 160 گونه جانوری مهره‌دار کشور که پالس بسیار خوبی است، 6.4 درصد از آن‌ها در معرض خطر تهدید هستند. 

خرازیان مقدم با بیان اینکه عوامل تهدید گونه‌های جانوری متعدد، طاقت‌ فرسا و رفع آن‌ها بسیار مشکل است، افزود: قاچاق گونه‌ها، تخریب زیستگاه‌ها، شکار غیر مجاز، صید بی‌رویه و چرای دامی که بیش از دونیم برابر ظرفیت زیستگاه‌ها است از عوامل عمده تهدیدکننده تنوع زیستی کشور محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند در رفع چالش‌های حوزه تنوع زیستی اقدام کند، افزود: تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط باید به بحث حفاظت از محیط زیست توجه کنند و با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری لازم را در این راستا داشته باشند.

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این راستا با همکاری مجموعه دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس شاخصه‌ها، سهم همکاری دستگا‌ه‌ها برای امسال و برنامه‌ 5 ساله ششم توسعه تعیین شده است.

خرازیان مقدم تأکید کرد: حافظان اصلی محیط زیست مردم هستند، بنابراین باید تدابیری بیاندیشیم تا از این پتانسیل بالقوه نهایت استفاده را کنیم، مردم را بیش از گذشته باید وارد عرصه حفاظت از محیط زیست کنیم که این اتفاق در گرو افزایش و ارتقاء آگاهی مردم محقق می‌شود چرا که اگر مردم آگاه شوند حساسیتشان افزایش می‌یابد و تجربه نیز نشان داده که هر جا مردم حضور دارند، موفقیت حاصل می‌شود.

وی بیان داشت: حدود 2 الی 3 سال گذشته ورود سمن‌ها در عرصه حفاظت از محیط زیست پررنگ شده، به طوری که در تصمیم‌گیری‌های کلان سازمان نقش دارند.


* اطلس 5 گانه مهره‌داران رونمایی شد

خرازیان مقدم با بیان اینکه در اطلس مهره‌داران دو مقوله ارزشمند جای گرفته گفت: اطلس مهره‌داران در 5 رده پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهیان آب‌های داخلی ایران به جمع‌بندی اطلاعات پرداخته است، دلیل تهیه این اطلس این بوده که جای خالی آن بسیار احساس شده و آن‌چه در شأن و نام حیات‌وحش به سازمان حفاظت محیط زیست بوده خلأ‌ای در این خصوص احساس کرده‌ایم، با همکاری متخصصان مراکز علمی و دانشگاهی بنای تهیه این اطلاس را گذاشته‌ایم که دانشگاه تهران مسئول تهیه اطلس پستاندارن و پرندگان، مشاوران محیط زیست مسئول تهیه اطلس خزندگان و شرکت شیلا مسئول تهیه اطلس دوزیستان و ماهیان آبی کشور شدند.

وی بیان داشت: علی‌رغم کمبود اعتبار و مقوله مالی به همت منابع دفتر توسعه حقوقی و امور مجلس توانستیم این اتفاق بزرگ را رقم بزنیم، در حالی که باید سه سال پیش این اطلس تهیه و تدوین می‌شد.

خرازیان مقدم با اشاره به اینکه در تهیه این اطلس 45 نفر به طور مستقیم حضور داشتند درباره ویژگی‌های آن تصریح کرد: از ویژگی‌های مهم اطلس‌ها، تصویر محور بودن و جذابیت، نگارش به دو زبان فارسی و انگلیسی که قابل استفاده در صف بین‌المللی است، محتوای علمی به طوری که مخاطب در اندک زمان ممکن می‌تواند اطلاعات لازم را به دست آورد و واقعی بودن تصاویر است که شاید این اطلس را منحصر به فرد می‌کند.

وی ادامه داد: امیدواریم این اطلس در جهت افزایش آگاهی عمومی جامعه و حساسیت مردم نسبت به حفاظت محیط زیست نقش به سزایی داشته باشد.


* تدوین برنامه عمل 4گونه در حال انقراض

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر برنامه‌ محور بودن عملکردها، گفت:‌ شرح خدمات 3 گونه جانوری در سال 89 تهیه شده بود که به علت کمبود اعتبار، ادامه روند تدوین آن متوقف شد.

خرازیان مقدم ادامه داد: اما طی یک الی دو سال گذشته برنامه‌هایی را تدوین کرده‌ایم که برنامه عملیاتی خرس سیاه، خرس قهوه‌ای، گوزن زرد، میش‌مرغ از جمله آن‌ها است و با وجود اینکه در این راستا با کمی عقب ماندگی مواجه هستیم، ولی باز هم تدوین این برنامه‌های عملیاتی و اتمام آن‌ها بسیار مثمر ثمر است.


*برنامه‌ عملیاتی تمساح و گرگ در راه است

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: برنامه‌های عملیاتی تمساح، لاک‌پشت فراتی، سمندر و گرگ به زودی تدوین و ارائه خواهد شد.


* تصادفات جاده‌ای و نقش محیط زیست

وی تصریح کرد: تصادفات جاده‌ای برای پستانداران بزرگ جثه امروزه به عنوان یکی از عوامل تهدید این گونه‌های ارزشمند به شمار می‌رود که در این راستا نقش سازمان حفاظت محیط زیست، شناسایی نقاط حادثه‌خیز، تهیه برنامه جامع در جهت مقابله با این اتفاق و ابلاغ آن به سایر دستگاه‌ها است.

خرازیان مقدم گفت: بنابراین در رفع چالش تصادفات جاده‌ای، محور ورود دستگاه‌های ذی‌ربط است.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.