سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری؛

خودنمایی درخت اَنجیلی در پاییز +تصاویر

فصل پاییز، موسم زرد شدن و پژمردگی و ریختن برگ درختان است ولی درخت اَنجیلی در این فصل برگ هایی رنگارنگ و چشم نواز می یابد و تبدیل به زیباترین درخت جنگل های هیرکانی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،اَنجیلی درختی است از تیره انجیلی (Hamamelidaceae) که برگ های آن در پاییز، به رنگ های متنوع زرد، حنایی، سرخ، ارغوانی، جگری و نظایر آن در می آید و زینت بخش جنگل های شمال در فصل خزان است.

در فصل پاییز، در قسمت متصل کننده برگ به شاخه گیاه که دُمبرگ نام دارد، منطقه کوچکی به نام «منطقه قطع کننده» به وجود می آید که منجر به قطع انتقال شیره گیاه می شود.

بر اثر نرسیدن شیره گیاه، تغییراتی در برگ گیاه به وجود می آید که از جمله آنها، تجمع رنگدانه هایی مانند آنتوسیان (Anthocyanin) در داخل کُریچه ، واکوئُل یاخته های برگ و تغییر رنگ آن است.

برگ اکثر درختان در هنگام پاییز، متمایل به زرد یا قهوه ای کم رنگ می شود ولی در درخت انجیلی، به دلیل وجود رنگدانه های متعدد، رنگ برگ ها بسیار متنوع می شود به نحوی که در یک درخت می توان هم زمان چند رنگ را دید.

انجیلی، بُومْزاد جنگل های شمال ایران و باقیمانده از دوران سوم زمین شناسی است. این درخت در جنگل های شمال ایران، از سواحل آستارا در شمال استان گیلان تا گلی داغ در شرق استان گلستان انتشار دارد و از جلگه های ساحلی دریای خزر تا ارتفاعات میان بند امتداد می یابد.

فراوانی درخت انجیلی در شمال ایران، زیاد و یافتن آن آسان است. کسانی که به شمال می آیند می توانند با توقف در کنار جاده و چند دقیقه پیاده روی ، این درخت را که دارای تنه ای پوسته دار و نازیبا با فرورفتگی ها و برجستگی های زیاد، اما برگ هایی خوش رنگ است ببینند و عکس های ماندگاری در کنار آن بگیرند.

 
 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمد زمانی
۱۹:۳۰ ۱۶ تير ۱۳۹۹
متاسفانه در کشور خشکی مثل ایران که تنها نوار باریکی در شمال کشور دارای پوشش جنگلیست آنهم جنگلی تاریخی و منحصر به فرد عده ای سودجو با رانت مجوز بهره برداری از آن را سالها گرفته و درختان منحصر به فردی چون انجیلی،کرات،لرگ،وولی و غیره را زده و جای آن صنوبر و گردوی اسرائیلی میکارند جنایت از این بالاتر هم مگر ممکنه،به طبع آن دامداری سنتی به کل از بین رفته،زنبورداری از بین رفته،بسیاری از گونه های جانوری منقرض شدند ،سیلاب،رانش زمین،چه کسانی جوابگوی این جنایت هستند.