سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

دنیای بدون ادبیات زیبا و دلچسب نخواهد بود!

بدون ادبیات به طور قطع کیفیت زندگی و ارتباط با جهان بیرون پایین خواهد آمد.

محمد فرخ طلب فومنی شاعر و ترانه سرا درگفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون جایگاه ادبیات در اجتماع گفت: اگر بخواهیم به جایگاه حقیقی ادبیات بپردازیم؛ به طور قطع یکی از رفیع ترین و باشکوه ترین قله هایی است که باید بدان خیره شد. زیرا کافی است دنیا را بدون ادبیات تصور کنید، آن وقت خواهید دید که دنیای زیبا و دلچسبی نخواهد بود.

وی افزود: به عبارت دیگر ابعاد مختلفی از زندگی به ادبیات گره خورده است. شما در خلوت شخصی ذهن یا اطرافتان وقتی شعری خوانده یا داستانی را مرور می‌کنید، به سراغ ادبیات رفته‌اید، یا وقتی برای تفهیم بهتر یک موضوع، از ضرب المثل استفاده می‌کنید، از ادبیات بهره گرفته اید.

این شاعر تصریح کرد: در حقیقت بدون ادبیات کیفیت ارتباط با جهان بیرون بسیار پایین خواهد آمد و گزافه نیست اگر بگوییم حتی از بین خواهد رفت؛ این سخن حتی در ارتباط با خویش هم صادق است! شما وقتی می‌خواهید به چیزی بیندیشید یا حتی خودتان را مورد خطاب قرار دهید، باید به گنجینه ادبیاتی که در روحتان وجود دارد سری بزنید و از این منبع برخوردار شوید. حال تصور کنید از ادبیات بی نصیب بوده و یا بهره‌ای اندک برده باشید؛ یقینا به همان مقدار کیفیت زندگیتان هم پایین خواهد آمد!  

این کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی در ادامه اظهار داشت: اما آن جایگاهی که باید همه افراد جامعه به واسطه نشر دادن و ارزش نهادن ادبیات از سوی سران فرهنگی و مدیران مربوطه، به آن پی ببرند، بسیار نازل است. برای مثال ببینید ضریب نفوذ تبلیغات فرهنگی در رسانه‌های کشور چقدر است؟ کدام کتاب خوب شعر، داستان، تاریخ و... شناسانده و تبلیغ می شود؟ تیراژ این کتاب ها چقدر است؟ جایگاه نویسندگان این کتاب ها به لحاظ مادی و معنوی چیست و کجاست؟ 

فرخ طلب افزود: هنوز هم نویسندگان در جامعه ما بیکار هستند و اگر کسی به طور حرفه ای، روز و شب خود را به امر نویسندگی و پژوهش بگذراند، در باور عموم فردی بیکار است که از او بارها خواهند پرسید شغلت چیست؟ به راستی شاعر، نویسنده و پژوهشگر هم این سه مقوله را چون شغل نمی بیند؛ بلکه جایگاهی بسیار فراتر از شغل برایشان قائل هستند. 

این شاعر در پایان خاطرنشان کرد: شاعر شعر می گوید تا از جهان باورها، کشف، شهود و اندیشه اش چیزی بر جهان بیفزاید؛ به راستی شاعر را با شغل چه کار؟! اینجاست که جایگاه فرهنگ در جامعه نشان می دهد که یک شاعر با نگرشی چنین، باید در چه وضعیت معیشتی و جایگاه اجتماعی بوده و بایستد!



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.