سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صالحی‌امیری در صحن علنی:

هیچ کسی نمی‌تواند از مرزهای دینی عبور کند/ ایجاد ثبات در محیط فرهنگی از اولویت‌های وزارت ارشاد است

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ هویت یک ملت است و نمی توان فرهنگ را از حوزه های دیگر منفک کرد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 11 آبان ماه) مجلس در دفاع از برنامه‌های خود از موافقان و مخالفان و تمامی نمایندگان تقدیر کرد.

صالحی امیری با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ عنوان داشت: فرهنگ به مثابه اکسیژن در فضای تنفسی جامعه است.

وی افزود: فرهنگ چشمه جوشانی است که همه می‌توانند در این مسیر از آن بهره‌مند شوند، 4 میوه انسجام، شخصیت‌سازی، هویت‌بخشی و سازگاری از ثمرات فرهنگ است.

صالحی امیری با بیان اینکه جامعه فرهنگی جامعه‌ای است که در آن انسان‌ها با یکدیگر سازگارند، گفت: فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد یا سیاست نیست بلکه اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل فرهنگند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان بخشی از کارنامه خود در معاونت بررسی‌های استراتژیک و دستگاه‌های فرهنگی و امنیتی افزود: ما نگاه نرم افزاری را وارد تصمیمات امنیتی کردیم و 10 دستگاه مطالعاتی را در این زمینه ایجاد نمودیم.

صالحی امیری با تأکید بر اینکه ما توانستیم گفت‌وگوی فرهنگی را برگزار و آن را نهادینه کنیم و تاکنون 571 گفت‌وگوی فرهنگی در مباحث مختلف برگزار شده، تصریح کرد: گفت‌وگوی فرهنگی از میوه‌های پرثمر حوزه علمیه است.

وی عنوان داشت: اگر مسئولیت را به من واگذار کنید یا من نتوانم این مسئولیت را به عهده بگیرم همچنان در خدمت فرهنگ هستم و به این حوزه خدمت می‌کنم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه 43 آسیب فرهنگی و 23 آسیب ارشادی شناسایی شده و می‌توان با نظامی که مجموعه‌ای از نهادها و ساختارها است در مقابل تحجر و ولنگاری فرهنگی ایستاد، یادآور شد: این موضوع می‌تواند آزاداندیشی را تأیید کند.

صالحی امیری گفت: در ذیل گفتمان فرهنگی، گفتمان اعتدالی است که عقلانیت و دیانت در آن نهفته است. هیچ کسی نمی‌تواند از مرزهای دینی عدول کند، یک ضلع اصلی نظام فرهنگی، سیاست‌گذاری فرهنگی است و مجلس شورای اسلامی می‌تواند یک ضلع آن را برعهده بگیرد و در آن ایفای نقش کند.

وی با اشاره به اینکه نهادهای مختلف همچون شهرداری، آستان قدس رضوی و نهادهای مردمی می‌توانند در حوزه فرهنگ مشارکت داشته باشند، گفت: وزیری که در حوزه فرهنگی وارد می‌شود باید تعامل و گفت‌وگو را در دستور کار قرار دهد؛ چرا که در غیر اینصورت دچار چالش خواهد شد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه‌های خود در این وزارتخانه افزود: ایجاد ثبات در محیط فرهنگی غیرسیاسی کردن حوزه‌های فرهنگی و عدم انتقال بازی‌های سیاسی از سیاست به فرهنگ و تعامل با اقوام مختلف از جمله برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

صالحی امیری ادامه داد: سیاستمداران باید از بازی در حوزه فرهنگ خارج شوند و تعامل و گفت‌وگو سرلوحه کار قرار بگیرد، هیچگاه در بستر اغتشاش توسعه شکل نمی‌گیرد و همه باید در دایره قانون و انقلاب حرکت کنند.

وی با اشاره به اهمیت اقوام مختلف اعم از ترک، کرد، لر و بلوچ در کشور یادآور شد: کردها و ترک‌ها در کشور بیش از 3 هزار سال قدمت دارند و باید این حق را به آنها بدهیم که آنگونه که فکر می‌کنند به آداب و رسوم و زبان خود سخن بگویند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.