سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

آغاز سرشماری پاییزه پستانداران علفخوار در خراسان رضوی

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان از آغاز سرشماری پاییزه پستانداران علفخوار در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد عرفانی گفت: همه ساله سرشماری پائیزه عموما به منظور بررسی و تحلیل وضعیت جمعیت پستانداران علفخوار در استان خراسان رضوی انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه سرشماری پائیزه از آبان آغاز و تا پایان آذرادامه دارد، افزود: شیوه سرشماری به روش مشاهده مستقیم است و گونه های شاخص پستانداران علفخوار همچون گونه های قوچ و میش اوریال، کل و بز وحشی، آهو و بعضاً جبیر دراین برنامه مورد شمارش قرار می گیرند.
وی گفت: دراین ویژه برنامه تمامی محیط بانان و کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش مجهز به دوربین چشمی و GIS بوده و 41 منطقه تحت مدیریت را با همراهی ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان ها و با بهره مندی از پتانسیل های شهرستانهای همجوار مورد پایش و سرشماری قرار می دهند.
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان همچنین با اشاره به اینکه با آغاز فصل سرما تجمع وحوش در مناطق افزایش یافته و شمارش آنها را تسهیل می کند گفت: مسیر های سرشماری عموما دراین برنامه مشخص شده و نتایج سرشماری بعد از مشاهدات جمع آوری و به منظور تجزیه و تحلیل مورد بررسی قرار می گیرد.
عرفانی افزود: اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و مير، بررسي عوامل تهديد و نقاط قوت مناطق براي بكارگيري در سياستگذاري و مديريت وحوش شاخص استان از جمله قوچ و ميش، كل و بز و آهو  به کمک سرشماری حاصل می شود.
وی گفت: در اين سرشماري همچنين وضعيت گروه هاي سني وحوش و ويژگي هاي آنها، نسبت جمعيت گونه هاي نر وماده، بررسی ظرفيت مناطق مورد توجه قرار می گیرد.
انتهای پیام// م.م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.