سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم؛

پیام تسلیت آیت الله مکارم شیرازی درپی درگذشت آیت الله سید محمد تقی قمی

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی درگذشت آیت الله حاج سید محمد تقی قمی (ره)را تسلیت گفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛در پیام این مرجع تقلید آمده است: فقدان اسفناک عالم فرزانه حضرت آیت الله حاج سید محمد تقی قمی (رحمة ­الله علیه) موجب تاسف شدید گردید.
این عالم فرزانه از بیت شریف مرجعیت سال‌ها تلاش پر ثمری برای اعتلای کلمه حق و خدمت به مکتب اهل‌بیت(ع) داشت.
آیت الله مکارم شیرازی در پایان این پیام با تسلیت ارتحال این عالم ربانی به حوزه های علمیه و بیت شریف ایشان اظهار داشته است: خداوند روح او را غریق رحمت گرداند و به همه بازماندگان صبر و اجر عنایت کند.
آیت الله سید تقی طباطبایی قمی از مراجع تقلید شیعه، ششم آبان 1395 در کربلای معلی دار فانی را وداع گفت.
آن مرحوم در کنار آیت الله سیستانی و آیت الله میرزا علی فلسفی یکی از سه نفری است که آیت الله العظمی خویی در زمان حیات خود اجتهاد وی را به صورت کتبی اعلام و تایید کرد.
سید تقی طباطبایی قمی (مشهور به حاج آقا تقی قمی) در اسفند ماه سال 1301 هجری شمسی در شهر مقدس مشهد به دنیا آمد. پدر او سید حسین طباطبایی قمی از مراجع بزرگ تقلید بود که سال‌ها مرجعیت عام حوزه‌های علمیه را برعهده داشت و در پی ابراز مخالفت با فرمان رضا شاه مبنی بر کشف حجاب اجباری زنان در سال 1314 شمسی، ناچار به ترک ایران و اقامت در عراق شد.
وی مقدمات را نزد پدر خود فرا گرفت و سپس به همراه پدر به کربلا و نجف رفت. وی چندین سال از محضر آیات عظام هم چون مرحوم سید محمدهادی میلانی، سید عبدالهادی شیرازی، حسین حلی، محمدکاظم شیرازی، محمدعلی کاظمینی بروجردی و به خصوص سید ابوالقاسم خویی استفاده کامل نمود و به درجه اعلای علم، فقاهت، حکمت، فلسفه و رجال دست یافت.
پس از رسیدن به درجات عالی اجتهاد، وی شروع به تدریس در متون فقه و اصول در نجف پرداخت و سپس در مسجد هندی در حوزه علمیه نجف شروع به تدریس خارج فقه و اصول کرد.
در پی اخراج تعداد کثیری از روحانیان بزرگ توسط رژیم بعث عراق از نجف، وی نیز به ناچار در سال در سال 1359 مجبور به ترک نجف شد. وی سپس به شهر قم رفت و مشغول به تدریس فقه و اصول در حوزه علمیه قم شد.
وی تالیفات متعددی بر جای گذاشته است که بیشتر به زبان عربی نوشته شده و تعدادی از آن‌ها به زبان های فارسی و انگلیسی هم برگردانده شده است.


انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.