سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خانواده‌های قربانیان کشتی مرمره ترکیه خواستار محاکمه رژیم صهیونیستی هستند

خانواده های قربانیان کشتی "ماوی مرمره" ترکیه ، بر محاکمه رژیم صهیونیستی به علت ارتکاب جنایت علیه شهروندان ترکیه پافشاری می کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری فلسطین الان، 10 نفر از شهروندان ترکیه در حمله نظامیان صهیونیست به کشتی ماوی مرمره ترکیه که در سال 2010 برای شکستن محاصره نوار غزه عازم این منطقه بود، کشته شدند.

این حادثه باعث به وجود آمدن بحران دیپلماتیک میان ترکیه و رژیم صهیونیستی شد که این بحران 6سال به طول انجامید.

«اسماعیل سنغور» که پدر وی در حمله نظامیان رژیم صهیونیستی کشته شد، گفت که پیگردهای قضایی، قربانی بازی های سیاسی شده است.

وی افزود: هیچکس در دولت ترکیه نظر ما در مورد توافق با رژیم صهیونیستی را جویا نشد.

در همین راستا «رودنی دیکسن» وکیل و فعال در زمینه امور حقوق بشر که از نزدیکان یکی از قربانیان کشتی مرمره است، گفت: محاکمه هر چقدر هم هزینه داشته باشد، باید ادامه داشته باشد و توافق میان رژیم صهیونیستی و ترکیه مخالف حقوق بین الملل و قانون ترکیه است.

وی با بیان اینکه محاکمه رژیم صهیونیستی به علت جنایت هایش است و نه برای دریافت غرامت، افزود: پرداخت 20 میلیون دلار، اقدامی داوطلبانه از جانب اسرائیل بود و نمی توان آن را به عنوان غرامت پذیرفت.

روابط آنکارا و تل‌آویو در سال 2010 میلادی پس از حمله نظامیان رژیم اسرائیل به کشتی حامل کمک‌های انسان دوستانه برای نوار غزه ـ که منجر به کشته شدن ده تن از شهروندان ترکیه شد به شدت متشنج شده بود. 

ترکیه برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سه شرط را مطرح کرده بود؛ عذرخواهی رسمی تل‌ آویو از آنکارا، پرداخت غرامت به خانواده کشته شدگان و پایان دادن به محاصره غزه. رژیم صهیونیستی با پادرمیانی آمریکا شرط نخست را به طور جزئی به ‌جا آورد و بخشی از غرامت‌ها را نیز پرداخت، ولی درخصوص شرط سوم، هنوز اقدامی نکرده است. 

گفته می‌شود، بنا بر توافقنامه جدید، شرط سوم ترکیه ـ که لغو کامل محاصره غزه بود ـ به شکل تسهیل در ارسال کمک‌های انسانی برای مردم غزه قید شده است، بدین شکل که کمک‌های انسان ‌دوستانه ابتدا به بندر «اشدود» رفته و پس از بازرسی به غزه انتقال داده خواهد شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.