سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بار کمرشکن طرح تحول سلامت بر دوش دانشگاهها/ برای تحصیل کرده‌ها برنامه ای نداریم

معاون اجتماعی سازمان مدیریت با اشاره به بار کمرشکن طرح تحول سلامت بر دوش دانشگاهها از افزایش افراد تحصیل کرده‌ در جامعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛سعید نمکی معاون اجتماعی سازمان مدیریت در نشست معاونین آموزشی دانشگاه ها صبح امروز در دانشکده علوم پزشکی تهران گفت: آموزش پایه توسعه پایدار است و بزرگترین چالش نظام سلامت و نظام آموزش این است که به شدت وابستگی پیدا کردیم و ابزار و آموزش های سرپایی از دست می رود. دیدگاه وابستگی ما به ابزار یک چالش است که هزینه های درمان را بالا می برد.

وی اظهار داشت: بار بیماری های امروز ندیدن های دیروز در نظام آموزش است که اگر امروز نظام آموزش برای مقابله با چالش ها آماده نشود در آینده مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد.

معاون اجتماعی سازمان مدیریت  با تاکید بر اینکه ما با تربیت نیروی خوب با هزینه کم بار سنگینی از آینده بر خواهیم داشت، تصریح کرد: ما باید برمبنای آمایش سرزمینی و نیازهای اقلیمی نیروهایمان را تربیت کنیم، این بحث مدتها مطرح بوده و این حرکت آغاز شده است.

نمکی بیان کرد: دانشگاه ها امروز ما خلق سرمایه نمی کند، ما  20 تا 25 درصد نسبت به انقلاب دانشجو گرفتیم اما این تعداد متاسفانه منجر به افزایش درآمد سرانه نشده است  که انتظار می رود ما باید سرمایه گذاری را در افزایش دانشجو به کارگیریم.

وی عنوان کرد: ما باید برای تجدید ساختار به فکر احیای متولی دیگر زیر چتر وزارت بهداشت باشیم، همچنین در احیای ساختار باید به جدایی مقامات اموزشی از درمان و احیای ساختار اموزش پزشکی باشیم.

معاون اجتماعی سازمان مدیریت  اظهار داشت: 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای آموزش در سازمان مدیریت و برنامه ریزی دیده شده است، که مطابق آن تصمیم داریم کسری بودجه های دانشگاه های پزشکی را تامین کنیم.

نمکی بیان کرد: ما با دستگاه های مختلفی طرف حسابیم که مشکلات عمیق اقتصادی دارند. تمام ساختار وزارت بهداشت باید مورد بازنگری و توانمندی های جدید را بازیابی کنیم. همچنین چارت دانشگاه ها را بررسی و در آن حوزه سرمایه گذاری انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه تعداد افراد تحصیل کرده در دانشگاه ها رو به افزایش است، افزود: ما تعداد زیادی دانشجوی تحصیلات تکمیلی گرفتیم اما متاسفانه علاوه بر سرانه برای آنها برنامه نداریم، که به این مسایل باید بیشتر توجه شود. ما اعتراف می کنیم که فضا کم هست و بحث بخش نامه قطعا باید در جامعه اصلاح و مرمت شود، ما باید واقعیت را بپذیریم و برمبنای آن این رویه را دنبال کنیم.

معاون اجتماعی سازمان مدیریت عنوان کرد: ما در سازمان برنامه نگاهمان دانش محور است و بدون این رویکرد توسعه معنا ندارد، زیرا باید دانش و تفکر پشت توسعه باشد.

نمکی تصریح کرد: ما طرحی را به عنوان طرح تحول سلامت آغاز کردیم این طرح مقدماتی داشت که متاسفانه هیچ کدام اجرا نشد و در خصوص بیمه ها با کسری مواجه شدیم که  90 درصد از خدمات بر دانشگاه ها تحمیل شد و در حال حاضر دانشگاه ها وارد بحران مالی شدند.

وی در خصوص بودجه طرح تحول سلامت اظهار داشت: 4 هزار و هشتصد میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت در نظر گرفته بودیم که از محل طرح هدفمندی یارانه ها تنها 300 میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شد.

معاون اجتماعی سازمان مدیریت در خصوص کمبود زمینه اعتباری در خصوص حقوق و مزایای هییت علمی و کارکنان دانشگاه ها گفت:  تمام کسری ها در این زمینه مشخص شده و امسال در بهترین شرایط 68 درصد مطالبات دولت وصول شده است.

وی در پایان یادآور شد: ما اشکالاتی در طرح تحول می بینیم و سعی داریم با تدبیری این گره را باز کنیم و تردیدی وجود ندارد که در آینده اثرات این تحول را در نظام سلامت خواهیم دید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.