سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

رادیو و شبکه ی ملی زیارت راه اندازی می شود

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: هدف اصلی معاونت هماهنگی امور زائران توسعه ارکان و زیرساخت های خدمت به زائر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛محمد حسن واحدی در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: طرح جامع زیارت با تصویب شورای برنامه ریزی استان با در برگیری 10 راهبرد، 140 برنامه و 825 پروژه برای 5 سال آینده در حال انجام است که برای اجرایی شدن این تعداد 65 تا 70 درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی را می طلبد.
وی گفت: 30 تا 35 درصد باقی مانده باید از سایر منابع تولید شود. بخش دولتی آن 5 میلیارد و 500 میلیون تومان تاکنون قطعی شده است. معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در ادامه تصریح کرد: این طرح متشکل از 13 برنامه اجرایی است که از سال جاری روند عملیاتی شدن آن آغاز می شود.
واحدی گفت: فهرست طرح های آماده سرمایه گذاری در قالب 'طرح جامع زیارت' ظرف یک ماه آینده تکمیل و برای مشارکت بخش خصوصی بر روی پورتال استانداری قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد: در سال جاری پنجره زیارت در دستگاههای اجرایی باز شده است و تاکنون از اعتبارات ابلاغی استان برای دستگاههای اجرایی حدود 20 میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داده شده  است. واحدی افزود: این رقم عمدتا به اشخاص غیر دولتی منجمله شهرداری ها اختصاص می یابد.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در سطح ملی چندین اقدام تاکنون در حوزه زیارت انجام پذیرفته است که  انتقال دبیرخانه کارگروه ملی زیارت از تهران به خراسان رضوی با ریاست استاندار نخستین آن است.
وی از ایجاد فراکسیون زیارت در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت : هدف اصلی فراکسیون خلق هم افزایی و هم دلی در امر معنوی و فرهنگی  زیارت است.
واحدی اظهار داشت: این فراکسیون می تواند در مهندسی فرهنگی زیارت و تاثیر آن بر جوانان و خانواده ها به عنوان یک عامل مهم عمل نماید.
راه اندازی رادیو زیارت از دیگر اقداماتی است که پس از ابلاغ توسط صدا و سیمای کشور در حال شکل گیری است که زیرساخت های آن در سطح استان به مرکزیت مشهد  می باشد.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی همچنین از تنظیم تفاهم نامه شبکه ملی زیارت در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: امید است با مشارکت استانداری، آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد روند عملیاتی شدن آن را طی کنیم.
واحدی به عملکرد ستاد اربعین استان اشاره کرد و از برگزاری تعداد 9 جلسه ستادی خبر داد و ظرفیت تاثیر گذار رسانه ها در زمینه فراهم آمدن مشارکت مردم را خاطر نشان کرد و گفت: تاکنون حدود 27 هزار نفر در سامانه ی سماح در استان برای زیارت عتبات عالیات ثبت نام کرده اند و تعداد 6 هزار روادید صادر شده است. و از ادامه روند ثبت نامه زائران خبر داد.
وی تعداد 20 هزار نفر اسکان و تغذیه در نجف و 20 هزار نفر شب اسکان و تغذیه در کاظمین که در مدت هفت شب و در مجموع 140 نفر اسکان و تغذیه در این دو شهر را از جمله تعهدات خراسان رضوی در موسم اربعین در کشور عراق خواند.
واحدی ساختار ستاد استان را مرکب از دو شاخه اصلی  دانست و گفت: شاخه اول 9 کمیته در داخل کشور و شاخه دوم یک کمیته اجرایی مستقر در کشور عراق است.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: اعزام استان خراسان رضوی از مرز شلمچه و چذابه صورت می پذیرد و از مردم خواست برای عزیمت به عراق از مرز مهران اقدام نکنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ویزای کشور عراق برای سال جاری 20 روزه در نظر گرفته شده است و تاکید کرد زائران عزیز ورود خود به خاک عراق را بعد از یازدهم آبان برنامه ریزی کنند و در ادامه تصریح کرد: زائرانی که قبل از یازدهم آبان وارد عراق شوند باید قبل از اربعین خاک این کشور را ترک کنند.
واحدی گفت:  برای سال جاری زمینه سفر قریب به 20 هزار نفر از اتباع خارجی در نظر گرفته شده است و از تمامی اتباع خواستار شد صرفا به دفاتر کفالت اتباع مراجعه کنند.
وی از استقرار ایستگاه استقبال زائر خبر داد و گفت: به منظور تکریم مقام زائر پس از زیارت این ایستگاه در مرز مهران و خاک ایران در نظر گرفته شده است.
واحدی افزود: تمام امور مربوط  به جذب مشارکت های مردمی باید از کانال کمیته تغذیه و جلب مشارکت های مردمی با مسئولیت ستاد بازسازی عتبات عالیات انجام پذیرد.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: از نظر پدافند غیر عامل محل فعلی صدا و سیمای مرکز استان مناسب نیست و ازپیگیری ها برای  جابجایی آن مرکز خبر داد و افزود: به محض قطعی شدن گزینه مناسب بین صداو سیمای استان و شهرداری مشهد تهاتر صورت خواهد گرفت.
انتهای پیام//ف ف


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.