سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

برداشت 1700 تن آفتابگردان روغني از مزارع نهاوند

مدير جهاد کشاورزي نهاوند گفت: ‌1700 تن آفتابگردان روغني از مزارع نهاوند برداشت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ احمد باقري اظهار کرد: اين شهرستان با توليد بيش از 96 درصد آفتابگردان استان و ايجاد اشتغال براي 1100 نفر به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم نقش بسزايي در کاهش واردات دانه‌هاي روغني دارد.

باقري گفت: کشاورزان نهاوندي با توليد دانه‌هاي روغني آفتابگردان و کلزا بيشترين نياز کارخانه روغن‌کشي نهاوند و ديگر استان‌ها را تأمين مي‌کنند.

وي افزود: ميانگين توليد آفتابگردان در هر هکتار از مزارع نهاوند بين 2100 تا 2400 کيلوگرم است که کار کاشت، داشت و برداشت آن به شکل مکانيزه و با استفاده از آبياري تحت‌فشار و براي کاهش مصرف آب انجام مي‌شود و از جمله کشت‌هاي کم آب‌بر است.

وي عنوان کرد: با توجه به وضعيت منابع آبي نهاوند آفتابگردان به دو شکل آجيلي و روغني و دو بار در سال کشت مي‌‌شد و رتبه توليد نهاوند در کشور با 4 هزار هکتار سطح زير کشت در سال‌هاي گذشته چهارم بود ولي در سال‌هاي اخير به دليل صرفه‌جويي در مصرف آب سطح زير کشت آن کاهش يافت.

باقري اظهار کرد: در فصل برداشت که از اوايل مهر ماه شروع مي‌شود و تا 10 آبان‌ماه ادامه مي‌يابد نزديک به 16 دستگاه کمباين ويژه برداشت اين محصول در نهاوند فعال مي‌شوند.

مدير جهاد کشاورزي نهاوند گفت: آفتابگردان روغني نهاوند که مرغوبيت دارد براي استفاده در کارخانه‌هاي روغن‌کشي از مزارع خزل، زرين‌دشت و گيان جمع‌آوري و به کارخانه روغن‌کشي نهاوند و مازاد آن به کشور عراق و استان‌هاي لرستان و کرمانشاه صادر مي‌شود.

باقري گفت: دلايل کشت زياد اين محصول در شهرستان نهاوند آب‌ و هواي مناسب و خاک حاصلخيز است که باعث شده است بيشترين ميزان سطح زير کاشت و توليد آفتابگردان استان همدان به نهاوند اختصاص يابد.

وي عنوان کرد: در سال‌هاي اخير به دليل توليد فراوان اين محصول نهاوند به شهر گل‌هاي آفتابگردان معروف شده و کشاورزان در کنار اين کار به پرورش زنبورعسل نيز مي‌پردازند و عسل مرغوبي را توليد و روانه بازار مي‌کنند.

مدير جهاد کشاورزي نهاوند با اشاره به توليد ارقام مختلف تخمه آفتابگردان در نهاوند تصريح کرد: انواع آفتابگردان شامل تخمه‌هاي کرمانشاهي، اصفهاني، بذري، سفيد بلند و کوتاه است که به مدت 30 روز برداشت مي‌شود.

انتهای پیام/ د


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.