سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترقی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

لایحه کاپیتولاسیون، میدانی برای نفوذ بیشتر آمریکایی‌ها در کشورمان بود

عضو حزب موتلفه گفت: اجرای لایحه کاپیتولاسیون، میدان را برای جنایات، نفوذ و تأثیرگذاری بیشتر آمریکایی‌ها بر مسائل کشورمان افزایش می‌داد.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون پیامدهای اجرای کاپیتولاسیون در کشورمان اظهار داشت: هدف از اجرای لایحه کاپیتولاسیون، اعطای مصونیت قضایی به مستشاران نظامی و سیاسی آمریکایی‌ مقیم کشورمان بود که اجازه رسیدگی به جرایم مختلف آنان در داخل کشورمان داده نشود و تخلفات آنان در آمریکا مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

عضو حزب موتلفه با تاکید بر اینکه با اجرای کاپیتولاسیون عزت و شخصیت ملتمان مورد تحقیر قرار می‌گرفت، گفت: لایحه کاپیتولاسیون به بیگانگان و به ویژه‌ آمریکایی‌ها اجازه می‌داد هر اقدامی را در کشور ما انجام دهند و در صورت تخلف‌شان، ما نمی‌توانستیم با آنان به عنوان مجرم برخورد کنیم.

ترقی با بیان اینکه طبیعتا این نوع مصونیت میدان را برای جنایات، نفوذ و تأثیرگذاری بیشتر آنان بر مسائل کشورمان افزایش می‌داد، تصریح کرد: در صورت اجرای لایحه کاپیتولاسیون، نقش آمریکایی‌ها در مصلحت و سرنوشت کشور ما و همچنین تأثیر آنان در تغییر مسیر تاریخ ملت‌مان عمیق‌تر می‌شد.

وی خاطر نشان کرد: سپردن حق رسیدگی قضایی جرایم اتباع خارجی به نماینده حقوقی آن دولت، ننگی بود که عزت و منافع ملی کشورمان را خدشه‌دار می‌کرد و امام خمینی (ره) به خوبی با آن مخالفت کردند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.