سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ريالى در دانشگاه هاى علوم پزشكى سرمايه گذارى نشده است/كاهش 17 درصدی نرخ تورم در حوزه سلامت

قائم مقام وزير بهداشت با اشاره به اینکه ريالى در دانشگاه هاى علوم پزشكى سرمايه گذارى نشده است از کاهش 17 درصدی نرخ تورم در خوزه سلامت خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزير بهداشت در پاسخ به سوال يكى از خبرنگاران  مبنی بر اینکه آیا مدیران ارشد وزارت بهداشت در هیئت مدیره های بیمارستان های خصوصی حضور دارند، گفت: هیچ کدام از مدیران این وزارتخانه عضو هیئت مدیره بیمارستان های خصوصی نیستند. البته شاید در گذشته سهامی داشته اند، اما اكنون تا آنجا که اطلاع دارم، مدیران ارشد وزارت بهداشت در هیئت مدیره های بیمارستان های خصوصی نیستند.

حریرچی در ارتباط با ماجرای سود سپرده گذاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور، اظهارداشت: هیچ ریالی در دانشگاه های علوم پزشکی در بانک ها سپرده گذاری نشده است. بلکه، بانک ها برای رقابت، به باقی مانده پول دانشگاه ها سود می دهند.

حریرچی ادامه داد: درآمد روزانه به حساب بیمارستان واریز و بعد به حساب دانشگاه ریخته می‌شود و دانشگاه کل اعتبار را به حساب خزانه واريز مى كند و بعد به وزارت بهداشت اختصاص می‌یابد، سپس به صورت آبشاری این درآمد توزیع می‌شود.

وی عنوان كرد: در این مدت این مبالغ در حساب بانک‌هاست که درصدی از این درآمدها برای حقوق پرسنل است و تمام گردش اختصاصی، عمومی، هدفمندی، عمرانی، درآمد نقدی، پول بیمه‌ها در 1699 واحد مستقر حوزه سلامت حساب جدا دارند.

حريرچى ادامه داد: همه مردم كشور بايد یک مراقب سلامت داشته باشند كه سرشماری این کار ملی در حال انجام است.

وى از کاهش تورم ۱۷ درصدی تورم سلامت نسبت به سه سال قبل خبر داد و گفت: هم اکنون مردم ۴۰ درصد هزینه‌های سلامت را از جیب می‌پردازند. همچنین از ٥٠ هزار ميليارد فقط ٣٤ هزار و ٩٠٠ میلیارد تومان به وزارت بهداشت اختصاص یافته است.

حریرچی درباره تورم حوزه سلامت نیز توضیح داد: تورم ناشی از افزایش قیمت و تصحيح قيمت از سوى مديران اقتصادى است . سال ٩١ و ٩٢ هزینه تخت روز ٤٨ هزار تومان بود، در سال ٩٣ ، ١٠٦ هزار تومان شد و سال ٩٤ به تاييد بیمه‌ها و شورای عالى بيمه قیمت تمام تخت روز ٢٠٣ هزار تومان اعلام شد.

وی در توضیح بیشتر تورم در حوزه سلامت عنوان کرد: اگر تعرفه اى را افزايش دهيم آیا هزینه خانوار زیاد شده است؟ اگر تعرفه جراحى كه در بخش دولتى سه تا هفت ميليون تومان بوده، در بخش دولتى ٧٠٠ هزار تومان باشد و اكنون به يك ميليون و ٤٠٠ هزار تومان برسد، تورم است؟

حریرچی عنوان كرد : از سال ٨٠ تا سال ٩١ بالغ بر ٥٠ درصد هزینه‌های سلامت از جیب مردم بود ولی در سال ٩٣ این ميزان  به ٤٠ درصد کاهش یافت، در سال ٩٢ و ٩٣ نیز هزینه خانوارها ٥/٨ درصد از درآمد افراد بود.

وی با اشاره به اينكه در تورم سلامت یک نکته کلیدی وجود دارد، افزود: در سال ٩٢ تورم سلامت بالغ بر ٣٤/٨ درصد، در سال ٩٣ بالغ بر ٣١/٧ و در سال ٩٤ بالغ بر ٢٣/٨ درصد و در ٦ ماهه اول امسال تورم سلامت به ١٧ درصد کاهش یافته و مجموعه هزينه خانوار به ١٨ درصد افزایش یافته است در حالی که تورم جامعه ١٥ درصد بود، بنابراین تورم سلامت در این سال دو برابر نشده است و این آمارهای رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.