سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مذاکرات غیررسمی پاکستان و افغانستان در 'لاهور'/ تاکید دو طرف بر صلح

در مذاکرات غیر رسمی پاکستان و افغانستان بر ضرورت عادی‌سازی روابط دو کشور پس از تنش‌های ایجاد شده در ماه‌های اخیر تاکید شده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، هیاتی غیررسمی از افغانستان متشکل از روزنامه نگاران ارشد، دیپلمات ها و وزیران سابق، نمایندگان سابق پارلمان و گروهی از شخصیت های علمی و اجتماعی این کشور که به پاکستان سفر کرده و در شهر لاهور مذاکراتی غیر رسمی با برخی شخصیت های پاکستان انجام داده است.

 در این گفت و گوهای غیررسمی، بر ضرورت تلاش برای صلح و ثبات در روابط دو همسایه تاکید شد و دو طرف بر ضرورت عادی سازی روابط پس از تنش های ایجاد شده در ماه های اخیر تاکید کردند.

کنار کشیدن افغانستان از اجلاس سران اتحادیه همکاری منطقه ای کشورهای جنوب آسیا(سارک) به میزبانی پاکستان، تازه ترین بُعد تنش در روابط سیاسی افغانستان و پاکستان محسوب می شود.

این اجلاس قرار بود آبان ماه سال جاری به میزبانی اسلام آباد برگزار شود اما پس از آنکه هند از شرکت در آن انصراف داد، کشورهای افغانستان، بوتان و بنگلادش هم انصراف خود را اعلام کردند و این اجلاس عملا لغو شد.

هیات غیر رسمی افغانستان در پاکستان همچنین بر ضرورت از سر گرفته شدن رفت و آمدها و ملاقات های میان مقام های عالی رتبه پاکستان و افغانستان تاکید شده است.

درمذاکرات غیر رسمی این هیات، همچنین تاکید شده است نشست های گروه چهارجانبه صلح افغانستان متشکل از کشورهای پاکستان، چین، افغانستان و آمریکا باید بار دیگر از سرگرفته شود. 

روند برگزاری این نشست ها چند ماه پیش و پس از کشته شدن ملا اختر منصور رهبر سابق طالبان در حمله هوایی آمریکا در بلوچستان پاکستان، متوقف شد و تا به امروز هیچ نشستی از سوی این گروه چهارجانبه برگزار نشده است.

در مذاکرات هیات غیررسمی افغانستان با شخصیت های پاکستانی در لاهور، دو طرف همچنین تاکید کردند که تروریسم دشمن مشترک هر دو کشور و دو ملت همسایه است.

این هیات افغانستان اگرچه یک هیات غیررسمی است و مقام های عالی رتبه در آن حضور ندارند، اما به عنوان نماینده ای از سوی دولت و ملت افغانستان محسوب می شود و می تواند راهگشای انجام مذاکرات رسمی با حضور مقام های عالی دو کشور در آینده باشد.

اتهام زنی های متقابل پاکستان و افغانستان در زمینه های گوناگون به ویژه در یک سال اخیر، ادعای پاکستان مبنی بر تلاش دستگاه اطلاعاتی هند برای استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان و ادعای کابل مبنی بر عدم برخورد جدی اسلام آباد با گروه های تروریسیت ضد افغانستان، باعث شده تا روابط دو همسایه همواره دستخوش فراز و فرودهای فراوان باشد.

ایرنا نوشت: روابط کابل و اسلام آباد، دو سال پیش و بعد از روی کار آمدن دولت اشرف غنی در افغانستان، اگرچه برای مدت نسبتا کوتاهی و بطور مقطعی پیشرفت خوبی داشت اما این 'دوستی مقطعی' دوام چندانی نیافت و روابط دو کشور امروز حتی متشنج تر از دوران ریاست جمهوری حامد کرزی در افغانستان است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.