سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل؛

استان اردبیل از اصلی ترین مکان های تولید گندم مناطق سردسیر کشور است

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: استان اردبیل از اصلی‌ترین مکان های تولید گندم مناطق سردسیر کشور به شمار می‌رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ حسین کربلایی خیاوی افزود: استان اردبیل از اصلی‌ترین مکان های تولید گندم مناطق سردسیر کشور به شمار می‌رود و نقش مهمی در تولید گندم کشور و نقش اساسی در استقلال تولید گندم و قطع وابستگی به واردات این محصول استراتژیک از بیگانگان دارد.

وی از معرفی رقم جديد گنـدم نـان "حیدری" مناسب کاشت در مزارع آبی مناطق سردسیر خبر داد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: مشارکت فعال محققان این مرکز به معرفی رقم جدید و متحمل به بیماری زنگ زرد و کیفیت نانوایی خوب گندم به نام «حیدری» در سال ۹۵ منتج شد که نتایج قابل قبول حاصل از این تحقیقات علمی بسیار مهم است؛ زیرا استان اردبیل از اصلی‌ترین مکان های تولید گندم مناطق سردسیر کشور به شمار می‌رود و نقش مهمی در تولید گندم کشور و نقش اساسی در استقلال تولید گندم و قطع وابستگی به واردات این محصول استراتژیک از بیگانگان دارد.

کربلایی گفت: رقم (حیدری) که توسط محققان مرکز اصلاح شده می تواند در مناطق سردسیری استان در مقابل شرایط نامساعد محیطی از قبیل افت شدید درجه حرارت و تغییرات ناگهانی آب و هوا مقاومت قابل قبولی از خود نشان داده و نسبت به ارقام رایج محصول قابل قبول و مطمئنی تولید کند.

وی با بیان این مطلب گفت: دستيابی به ژنو تیپ‌های برتر و پر محصول با صفات تحمل به تنش‌های خشکی و سرما و مقاوم به بيماری ‌های شايع، يکی از اصلی ‌ترين راهکارهای افزايش توليد پايدار گندم به شمار می روند که از طــــريق اجرای آزمايش های بهنژادی و شناسايــــی ژنو تیپ‌های ســــازگار به دست می آید.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.