سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

مراسم تعزیه خوانی وسیله ای برای پیوندجوانان با محرم

به نظر میرسد یکی از ناب ترین شیوهای پیوند جوانان با محرم ونهادینه کردن فلسفه قیام عاشورا احیا مراسم زیبای تعزیه خوانی سنتی در ایران اسلامی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،شواهد این گونه نشان می دهد که هنر تعزیه خوانی در کشورمان به سالیان دراز برمی گردد.

سالهای دوری که شاید صنعت هنر نمایش وتئاتر در دنیا انچنان رونق نداشت، در ان روزگاران این فرهنگ غنی دینی با شیوی جذاب واثر بخش توسط هنرمندانی که از عمق وجود به این نمایش شگفت انگیز انسان ساز باور وایمان داشتن اجرا می شد.


نمایشی که در حین اجرا اشک لطیف تماشا چیان را برگونه هایشان روان می ساخت وانها با قلب خود پیمان می بستند که در این نبرد خیر و شر از خداوند یاری بخواهندهمواره در ردیف یاران گروه خیر قرار گیرند.

واین مهم در روزگارانی که انسانها انسانیت شان ترک نخورده بود ،چه زیبا در صحنه زندگی های واقعی،اثار نمایش های تعزیه خوانی محرم وصفر به اجرا در می امد.

آنگاه که مردان قول هایشان مردانه بود وبر قسم هایشان پایبندی هایی از انصاف، عدالت، گذشت وایثار اباالفضل عباس ع برقرار بود.

واما امروز نسلی که اجداشان از تبار تمدن غنی ایرانی واسلامی است،در مسیر تاراج فتنه های شدید فرهنگی دشمنان داخلی وخارجی قرار گرفتند.



ولی بزرگان گفته اند: هر چه کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش ،این جوانان نیز چون ریشه وخمیر مایه شان با خدا پرستی وعشق ائمه اطهار که پاکان برگزیده پروردگار بر روی زمین هستند ، سرشته شده است ، طالب خیر ونیکی هستند.

بنا براین محرم وصفر همانندرودخانه ی سرشار از پاکی است که در ان غسل طهارت می کنندودگر بار انچه دشمنان دین خدا با تفکر شیطا نی خود رشته اند پنبه می شود.

اما باید به یادداشت که هرگز دشمن را دست کم نگیریم،زیرا شیطان تا اخرین لحظه حیات بشر از گمراه کردن بندگان خدا نا امید نمی شود.


یکی از هنرمندان قدیمی تعزیه خوانی در این باره می گوید: چه خوب است که در هیات های بزرگ ومعتبر بخشی به نام ستاد احیا ایین تعزیه خوانی تاسیس شود ، زیر نظرکارشناسان این هنر وافراد هنر مندی که هنوزکماکان درایام محرم به اجرای سنتی تعزیه خوانی مشغول هستند،این گونه افراد چنانچه فضای اموزشی را برای جوانان ونوجوانان علاقمند در قالب یک مسابقه معنوی وفرهنگی بگذارند واینگونه اموزش ها بتوانند با شیوی درست به نسل جدید منتقل کنند،

این هنر مذهبی بومی ومردمی بدون تحریف سینه به سینه منتقل خواهد شد به ایندگان، که این بسیار عالی است .

جوانان امروزی که اغلب بسیار نا اشنا بودند و تمام تعریف ومعلومات شان به اندازه یک جمله بود، که ان را هم از برنامه های تاریخی تلویزیون مانند شب دهم بیاد داشتند،اما مشتاقانه علاقمند احیا چنین مراسم های جذاب مذهبی بودند، ومی گفتن اگر محلی برای اموزش واجرای این گونه تئاتر ها باشد، حتما برای اموزش وتماشای ان شرکت می کنند.

یکی از مخاطبان تعزیه خوانی این مراسم را فوق العاده توصیف می کند ومی گوید: برای نخستین بار امسال در ایام عاشورا وتاسوعا ایین زیبای تعزیه خوانی را در ارک رادکان شهرستان چناران تماش کردم،تجربه بی نظیر واثر گذار وهنرمندانه ی بود.

وی می افزاید: این مراسم تعزیه خوانی توسط یک گروه تعزیه خوان حرفه ای در یکی از اقامتگاه های سنتی ممتاز ایران که منزل یکی از خان های قدیم بوده واکنون توسط فردی به نام کاظمیان خریداری وبازسازی شده ،بطوریکه فضای بسیار نوستارژی را ایجاد کرده،شرکت کنندگان در این عمارت می توانند به همراه خانواده یک شبانه روز اقامت کننده ودر یک فضای بکر روستای زندگی کنند، واز برنامه های هنرمندانه ، تعزیه خوانی وتلفیق ان با شاهنامه خوانی بهر مند شوند.

یکی از روان شناسان وجامعه شناسان موفق خراسان رضوی هم در این باره گفت:

ایین زیبای تعزیه خوانی یکی از هزاران نمونه سنتهای غنی ایران اسلامی است که ریشه در فرهنگ وتمدن کهن ایران زمین دارد.

دکتر حورایی معتقد است با زنده نگه داشتن وترویج صحیح مراسم تعزیه خوانی وتلفیق خلاقانه آن با شاهنامه خوانی می توان جوانان را جذب فضای پر از نورانیت عاشورای امام حسین ع نمود واین گونه با استفاده از هنر نمایش وبهر گیری از ادبیات غنی کشورمان قادریم قلب وروح نسل جدید جامعه را مملو از عشق ناب حسین ع که همان عشق به خداوند وکمال است ،نمود. که به کارگیری این روش بهترین راه مقابله با دشمنان دین اسمانی اسلام ناب محمدی ص است.

حورایی تصریح کرد: اکنون مراسم تعزیه خوانی حرفه ی بصورت مردمی وخود جوش در چند شهرستان استان خراسان رضوی اجرا می شود،ولی لازم است مدیران فرهنگی استان خیلی جدی پای کار بیایند، واز این هنر اییینی حمایت نمایند،تا به درستی در استان وبویژه در مشهد مقدس نهادینه واجرا شود.

انتهای پیام//م.ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.