سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چابهار؛

قدرت تجاری ایران در راستای توسعه چابهار

توسعه بندر چابهار ایران را به قدرت تجاری منطقه تبدیل می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان.،مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با تسریع در سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی و ایجاد راه‌های مواصلاتی ریلی و جاده‌ای، می‌تواند به عنوان مرکز بزرگ تحرک اقتصادی جهانی ایفای نقش کند.

به نقل از روابط عمومی اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، آقایی در جلسه کمیته سرمایه‌گذاری این اداره‌کل که با حضور سرمایه‌گذاران در بندر چابهار برگزار شد اظهار داشت: بندر چابهار با تسریع در سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی و ایجاد راه‌های مواصلاتی ریلی و جاده‌ای، می‌تواند به عنوان مرکز بزرگ تحرک اقتصادی جهانی ایفای نقش کند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به مزایای ترانزیتی و ترانشیپی بندر چابهار و بهره‌برداری فاز اول آن در پایان سال جاری و اتمام فاز دو در کمتر از دو سال آتی، ایران به عنوان قدرت جدید تجارت منطقه مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: کشورهای CIS، روسیه، هند، افغانستان و عمان مطمناً بیشترین بهره‌برداری را از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار خواهند داشت، زیرا ارتقای ظرفیت این بندر می‌تواند به تقویت نقش و قدرت منطقه‌ای کشورها در تعاملات سیاسی و سهم‌خواهی از تجارت منطقه‌ای در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و توازن معادلات سیاسی و تجاری در منطقه کمک کند.

آقایی افزود: توسعه بندر چابهار می‌تواند در عمران و آبادانی کشورهای منطقه و خصوصاً جلوگیری از جنگ‌های سیاسی و فرقه‌ای نقش موثری داشته باشد و از طرفی افق‌های جدید توسعه در تجارت بین‌المللی از طریق  دسترسی آسان به آب‌های آزاد برای این کشورها را فراهم آورد.

وی گفت: وجود صنایع پیشرفته کشور هند و ذخایر  نفتی، پتروشیمی و گاز ایران و همچنین معادن غنی کشور افغانستان، توسعه بندر "گوادر" پاکستان و از طرفی تولیدات کالاهای اساسی مازاد در کشورهای CIS و روسیه پتانسیل‌هایی است که با برقراری صلح و آرامش می‌توان از آن برای ارتقای سهم تجارت دریایی و عمران و آبادانی کشورهای منطقه بهره‌گیری کرد.

آقایی تاکید کرد: اتمام فاز یک طرح توسعه بندر "شهید بهشتی" چابهار در پایان سال جاری، تسریع در پسکرانه‌ها و راه‌های مواصلاتی، اصلاح فرآیندها و پرهیز از هرگونه جزیی‌نگری می‌تواند در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و تثبیت نقش حاکمیتی کشور در منطقه موثر باشد.
 
انتهای پیام/ گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.