سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

پروازهایی روی اعصاب مردم!/ خطر مهرآباد بیخ گوش سلامت غرب تهران

آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد، یکی از جدی ترین معضلات ساکنان این خطه از پایتخت محسوب می شود که بعد از گذشت سالها،همچنان به عنوان موضوعی چالش برانگیز مطرح است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،فرودگاه مهرآباد در غرب پایتخت به عنوان یکی از قدیمی ترین فرودگاه های کشور، سالهاست میزبان هواپیماهای متعددی است و طبیعتا در طول این مدت پروازهای مکرر در این محدوده باعث ایجاد آلودگی های صوتی بسیاری برای مردم ساکن در این محدوده شده است.

اگر چه با احداث و راه اندازی فرودگاه امام خمینی(ره) تا حدودی از حجم پروازهای این فرودگاه کاسته شده و بنا بر زمان بندی تعریف شده، شروع پرواز هواپیما از ساعت 5:15 صبح کلید می خورد و تا ساعت 12 شب ادامه پیدا می کند، اما تاخیرهایی که در پرواز ها رخ می دهد بعضا باعث می شود بسیاری از هواپیماها در خارج از ساعت و چارچوب زمانی تعیین شده به حرکت در آیند.

از سوی دیگر عزیمت هواپیماهای دیگر از اقصی نقاط کشور به این فرودگاه و پروازهای تشریفاتی و اضطراری نیز باعث ایجاد تغییراتی در ساعت های تعریف و تعیین شده می شود که مجموعه این جابجایی ها،با سلب آرامش مردم ساکن در این محدوده همراه می شود.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی و شرکت فرودگاه های کشور، قرار بود از پاییز سال 1393 پروازهای شبانه این فرودگاه حذف شود اما در مقام عمل چنین وعده ای محقق نشده و ساکنان مناطق اکباتان، هاشمی، استاد معین، مهرآباد جنوبی، شمشیری، شهید دستغیب،سی متری جی و ... با این معضل دست به گریبان هستند.

*خواب شبانگاهی آرام آرزوی دیرین ما است

کریم عبدالفتاح زاده،یکی از ساکنان خیابان توکلی منطقه مهر آباد جنوبی در گفت و گو باخبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح مشکلات ناشی از پرواز هواپیما ها در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت:بسیاری از ساکنان این محدوده از صبح تا غروب مشغول فعالیت های روزانه در خارج از منزل هستند و طبیعتا در هنگام حضور در منزل نیاز به استراحت و تمدد اعصاب دارند.

وی افزود: در چنین شرایطی، آرامش اصلی ترین نیاز ساکنان این محدوده است اما به دفعات با این تجربه ناخوشایند مواجه می شویم که پس از گذشت دقایقی از استراحت یا خواب نیم روزی با صدای شدید پرواز و یا نشستن هواپیما بر باند فرودگاه امکان استراحت از ما سلب می شود.

عبدالفتاح زاده عنوان کرد:نه تنها افراد شاغل، بلکه اعضای خانواده و اصناف فعال در این مناطق نیز بصورت روزانه صدای دلخراش و مهیب نشست و برخواست هواپیماها را تحمل می کنند و متاسفانه امیدی به پایان این وضعیت نیز وجود ندارد چون سالها پیش وعده هایی در این خصوص مطرح شد که هیچگاه عملی نشد.

زینب سراج،یکی دیگر از اهالی منطقه مهرآباد جنوبی و ساکن خیابان یخچال در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: خواب شبانگاهی توام با آرامش به آرزوی دست نیافتنی ما تبدیل شده است.

وی افزود: بنده به همراه اعضای خانواده در سال 1387 در این منطقه ساکن شدیم و از آن زمان تاکنون با این معضل و آلودگی صوتی دست و پنجه نرم می کنیم.

سراج گفت:در ابتدای حضور در این منطقه امیدوار بودیم به مرور زمان نسبت به صدای دلخراش ناشی از پرواز هواپیما عادت کنیم،اما آنچنان ضریب انتشار صوتِ نشست و برخواست هواپیماها بالا است که امکان سازگاری با چنین وضعیتی وجود ندارد.

این ساکن خیابان یخچال عنوان کرد: بنده مدتهاست با مصرف قرص خواب آور و با دوز بالا تلاش می کنم آرامش، استراحت شبانگاهی لازم را به دست آورم که طبیعتا استفاده مکرر دارو نیز با تبعات و عوارض خاصی همراه است که در دراز مدت سلامت انسان را به مخاطره می اندازد.

*آلودگی صوتی منطقه مهر آباد، دو برابر حد مجاز برآورد می شود

ثریا خاکشی پور،کارشناس محیط زیست که شخصا تجربه 7 سال سکونت در این منطقه را داشته در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:بر اساس آمار و اعداد و ارقام منتشر شده،ضریب آلودگی صوتی در منطقه 9 و بخصوص در مناطق همجوار فرودگاه همچون مهرآباد جنوبی در برخی مواقع تا 115 دسی بل نیز تشدید می شود که این وضعیت برای سلامت انسان و عرصه زیست محیطی، مخاطره آفرین است.

وی افزود:آلودگی صوتی بعضا در برخی نقاط به میزانی افزایش می یابد که در هنگام نشست و برخاست هواپیما صدای گفت و گوهای روزمره به گوش نمی رسد و این وضعیت بسیار نگران کننده است،زیرا آلودگی صوتی نیز در درازمدت پیامدها و تبعات مخاطره آمیزی برای سلامت انسان ایجاد می کند.

کارشناس محیط زست گفت:البته وضعیت موجود در طول شبانه روز بصورت مُمتَد و ادامه دار نیست و این میزان از آلودگی صوتی در ثانیه ها و دقایقی از روز احساس می شود که بنابر موقعیت جغرافیایی با شدت و ضعف هایی همراه است.

وی افزود:مستقر بودن برخی از مراکز درمانی همچون نظام مافی،شهید ملکی و بیمارستان شهید رضوی بر میزان آسیب های آلودگی صوتی می افزاید زیرا به هر ترتیب بیماران بستری که تحت درمان هستند با شرایط خاصی مواجهند که طبیعتا به آرامش هر چه بیشتری نیازمند هستند.

خانکشی پور عنوان کرد:بر اساس آمار منتشر شده،ماهانه قریب به 5 هزار و 600 پرواز توسط 14 شرکت هواپیمایی از فرودگاه مهرآباد صورت می گیرد که 48 درصد آنها با تاخیر همراه می شود و بعضا تعدادی از این تاخیرها باعث پرواز در خارج از ساعات تعیین شده می شود وبه تبع آرامش شبانگاهی مردم را مخدوش می کند.

کارشناس محیط زیست گفت:با احتساب 3 هزار و 500 پرواز ورودی،با کثرت و حجم قابل توجهی از تعداد پروازها مواجه می شویم که هرکدام به نوعی می تواند با آلایندگی های صوتی خاص به خود همراه باشد.

وی افزود:ضریب انتشار صوت در این مناطق از حدود 50 دسی بل تا بیش از 100 دسی بل متغیر است و می طلبد برای برون رفت از این معضل،با اتخاذ تدابیری موثر، چاره اندیشی شود.

*آلودگی هوا،بر بار مشکلات زیست محیطی محدوده فرودگاه افزوده است

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران،آلودگی هوای پروازهای این فرودگاه،طی هر روز،معادل تردد 90 هزار خودرو است و با احتساب جابجایی سالیانه 13 میلیون نفر مسافر از این فرودگاه،طبیعتا ضریب تردد خودروها نیز در این خطه با افزایش چشمگیری مواجه می شود که مجموعه این عوامل شرایط دشوار و بغرنجی را برای منطقه 9 تهران و برخی مناطق همچون تهرانسر،مهرآباد جنوبی و...پدید می آورد.

به هرترتیب،با اوصاف ذکر شده در این محدوده،می طلبد با اعمال تمهیدات لازم،راهکارهای مهار و کنترل این چالش تعریف و عملیاتی شود،در غیر اینصورت استمرار این وضعیت با پیامدها و تبعات مخرب و نامیمونی همراه می شود که درمان و بهبود آن مستلزم صرف هزینه های سنگین و سرسام آور و غیر قابل پیش بینی برای ساکنانِ مناطق مورد اشاره خواهد بود.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
نعمت اله
۱۱:۰۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
باید محل سکونت وزیر راه را، در تهرانسر قرار دهند تا خوب بفهمد مردم چه می گویند.
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۵
بنظرم بجای انتقال بفکرر انتقال مناطق مسکونی باشیم که مهمان ناخوانده هستند فرودگاه بوده اونها نباید در حریم فرودگاه خانه میساختند الان هم فردا فرودگاه امام دورش شهر شد نمیشه وسط کویر لوت انتقالش داد باید ما ضوابط رعایت کنیم با این انتقال ها چیزی حل نمیشه
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۵
سردرد گرفتم
ناشناس
۰۱:۱۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۵
عزیزان که میگن فرودگاه قدیمیه و مردم رفتن کنار فرودگاه
خ سی متری جی جزو اولین خیابون های تهران بود که لوله کشی اب شد و زمانی که میدان ازادی رو نساخته بودن برای رفتن به داخل شهر تهران باید درهمین خیابون وای میستادی تا دورشکه گیرت بیاد و دورشگه سوار میشدی
اره اون زمان ازادی صادقیه
که الان شما ....
کجا بودن اون روزی که از وسط فرود گاه رود خونه رد میشدبعد واسه ساخت فرود گا یه قناط کندن اب از زیرش رد بشه
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
دیگه نبینم تهرانسر خونه بخری ها.بدو برو در خونتون.

بابا ببین این آقاهه منو دعوا کرد.من دیگه اینجا نمیمونم.
ناشناس
۲۳:۴۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
بدو برو شهرت
خخخخ
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
من خودم هر رو ساعت 7 با هواپیما میرم یه بربری میخرم میام.خونمون هم نزدیک فرودگاه چه بهتر.
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
آقا چرا می خوای این همه پنبه مصرف بشه؟
می خوای اصلا" چشمامون رو ببندیم.
شایدم داریم خواب می بینیم.فقط تو رو خدا کسی ما رو بیدار نکنه.بد میگم!
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
ببین اگه میشه می خوای پنبه بذاریم تو گوشمون.خرجشم کمتره
نباید در مصرف تکنولوژی زیاد اصراف کرد.نظرت چیه ؟
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
ببین اگه میشه می خوای پنبه بذاریم تو گوشمون.خرجشم کمتره
نباید در مصرف تکنولوژی زیاد اصراف کرد.نظرت چیه ؟
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
چی؟تکنولوژی؟شیشه دوجداره؟ مگه داریم؟مگه میشه؟
خدایا شکرت.بالاخره اختراع شد.معنی تکنولوژی رو هم فهمیدیم
این آقاهه ما رو نجات داد.دیگه هیچ هواپیمایی قرار نیست سقوط کنه.آخ جون ! بریم تهرانسر خونه بخریم.
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
مجبوری اونجا بخری ؟
برگرد شهرت!
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
بابا تکنولوژی
دوجداره
چرا به فکر خودم نرسیده بود؟
چجوری تا حالا نرفتی جزء فرار مغزها
خیلی مراقب خودت باش.حتما" واسه خودت اسفندم دود کن.
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
معنی کلمه ی تکنولوژی از فرهنگ معین "مطالعة فنون و ابزار و ماشین آلات و مواد اولیه . 2 - تجهیزات و روش های علمی که در حیطة خاصی به کار برده شود"
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
شیشه دو جداره داریم
ولی گمان نمیکنم وقتی هواپیما سقوط کنه بتونه خانواده ها رو نجات بده.
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
قوربون شکلت شیشه دوجداره نصب کنین دیگه صدا مزاحمتی نداره یکم تفکر و استفاده از تکنولوژی روز بد نیست ها
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
راستی یادم نبود این چند میلیون نفر رو که همین دیروز
می خواستن بیان دور فرودگاه خونه بخرند،توجیه کنم.
دیدی یادم رفت!!!!
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
ما ساکنان تهرانسر به حدی از این موضوع رنج می بریم که برای آسایش و تفریح و مسافرت قشری مرفح آرامش حد اقلی و خواب راحت را از ما سلب میکنند
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
ببخشید!!! این فرودگاه از دهه 30 تاسیس شده. اون موقع خارج از شهر بود. شماهایی که میرید اون منطقه خونه میخرید باید فکر آلودگی صوتی را هم بکنید در ضمن هواپیما فقط مخصوص افراد پولدار نیست.
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
با تشکر از ذکر این معضل شهر تهران -در شرایط کنونی که شهرها در حال گسترش هستند و با توجه به فرسودگی ناوگان هوایی که شاهد چند سقوط هواپیما با ابنیه اطراف فرودگاه بودیم عاقلانه است اگر این به نوعی تاسیسات خطر آفرین را از درون منطقه مسکونی و پر تردد میدان آزادی گرفته تا تهرانسر و سی متری جی و مهرآباد جنوبی که جمعیتی بالغ بر 700 هزار نفر را شامل میشود خارج کنند و این در کشورهای دیگر هم انجام شده و شهرها به تناسب زمان بررسی و تغییرات در آنها اعمال میشود
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
اولا اونجا اول فرودگاه بوده بعد خونه ساخته شده
ثانیا تو شهر های بزرگ دنیا فرودگاه هایی به مراتب پر رفت و آمد تر از فرودگاه مهر آباد وجود دارد
ثالثا برای بعضی از مسیرهای داخلی نزدیک رفتن به فرودگاهی مثل فرودگاه امام اصلا منطقی نیست
پس باید بجای بیرون بردن فرودگاه نسبت به بهسازی ساختمانهای مجاور اقدام کرد
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
اول فرودگاه بوده اونجا بعدا مردم رفتن خونه ساختن سزای ورود به منطقه فرودگاه تحمل این مسائل هم هست
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
چه کاریه .فرودگاه بین المللی پیام به چه بزرگی و با کلیه امکانات در کرج هست . اما به خاطر دلایل غیرموجه و بی ربط نمیزارن مسافربری بشه.قابل توجه مسئولین
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
باید محل سکونت وزیر راه را، در تهرانسر قرار دهند تا خوب بفهمد مردم چه می گویند.
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
مگه مجبورن بیخ گوش فرودگاه بیان خونه بخرن یا خونه بسازن ؟!!! خب حریم فرودگاه را از همون اول اگه رعایت میکزدن الان این مشکل پیش نمیومد ، مهرآباد قبل از همه اینها ساخته شده بوده و افرادیکه بعدش اومدن کنار مهرآباد خونه خریدن و ساکن شدن نباید اعتراض کنن .
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
باباي من تو جنگ خلبان اف14بوده و هم اكنون خلبان هواپيماي مسافربري است من كه از صداي هواپيما لذت ميبرم ارزوم خلباني است
سیامک
۱۳:۳۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
خسته نباشی دلاور!
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
خدا عمر طولانی به پدر عزیز شما بدهد، اما فکر می کنم این برای مردم آن مناطق آزاردهنده است.
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
خوب برگردن شهرشون اونجا آرامش هست
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
ما ساکنان تهرانسر به حدی از این موضوع رنج می بریم که برای آسایش و تفریح و مسافرت قشری مرفح آرامش حد اقلی و خواب راحت را از ما سلب میکنند
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
دیگه یک سفر هوایی مگه چقدر هزینه داره که مختص یک قشر باشه ؟
بعدشم وقتی در های پایتخت باز بود مردم اوردن به ساخت و گسترش شهر همین میشه دیگه بیست سال دیگه فرودگاه امام خمینی هم وسط شهر میشه !